مروری بر سخنان رئیس جمهور در مورد استفاده از جوانان

اکنون نوبت استانداران در استفاده از جوانان است

عرصه ی اجرا و عمل، عرصه ی حضور جوانان است که متاسفانه در استان خوزستان مغفول مانده است.

جوانی دوران نشاط و نیرومندی  است و جوانان دارای انگیزه ی لازم و به روز، آموزش دیده و آماده برای حرکت به سوی رشد و توسعه هستند.

برای اینکه در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، تغییر و تحول و خلاقیت بوجود بیاوریم، چاره ای جز جوانگرایی نداریم.

رئیس جمهور در آخرین جلسه هیئت دولت با اشاره به اهمیت جوانگرایی گفت: استفاده از جوانان در مدیریت ها نیز جزو وعده‌های من بوده است و استانداران باید به ابن موضوع مهم توجه ویژه داشته باشند.

متاسفانه یکی از دلایل بی میلی جوانان در محیط کار، به چالش نکشیدن استعدادها و مسئولیت ندادن به آنهاست. یعنی به نیروی جوان اعتماد و مجال شکوفایی داده نمی شود و فضایی برای پرورش ایده های آنان وجود ندارد.

اگر به دهه های نخستین انقلاب برگردیم مشاهده میکنیم این جوانان بودند که کشور را از چالش های متعدد نجات دادند. تعداد زیادی از فرماندهان جنگ از جوانان بودند و به خوبی از عهده ی مدیریت بر آمدند. ولی متاسفانه آرام آرام نقش جوانان کمرنگ شد و مدیران( جوانان) دهه ی شصت جا خوش کردند و جایگاه های مهم و اجرایی مدیریتی را همچنان در اختیار خود نگه داشتند و باعث شدند نیرو و انرژی جوانی که سرمایه ای ارزشمند است مورد لی توجهی و بی مهری واقع شود.

خوزستان که در همه ی عرصه ها همیشه پیشگام بوده و هست و اولین استان صنعتی کشور است، در حال حاضر رتبه ی سوم کشور را به لحاظ نرخ بیکاری جوانان دارد. استانی که قلب اقتصادی ایران و خاستگاه صنایع بزرگی همچون نفت ، پتروشیمی، نیشکر و فولاد است چرا باید با معضل بیکاری جوانان دست و پنجه نرم کند؟

با توجه به اینکه تا پایان برنامه ی ششم توسعه، کشور باید به رشد هشت درصدی اقتصادی دست یابد و ۲.۵ درصد آن باید از محل ارتقای بهره وری محقق شود، لذا مقامات اجرایی استان و در راس آن استاندار باید از هم اکنون رویکرد جوان محوری و شایسته سالاری را در اولویت برنامه های خود قرار دهند و در این زمینه با تمام توان از رشد افراد ناکارآمد به واسطه ی رانت ها جلوگیری کنند. مدیر عالی دولت در استان به خوبی می داند که استمرار حضور مدیرانی که به سن پیری رسیده اند در بدنه ی مدیریتی و جایگاه های اجرایی مانع سرعت در اجرای برنامه ها خواهد شد.

افزایش بهره وری و توسعه ی پایدار تنها با به کار گیری نیروهای جوان و متخصص امکان پذیر است، در دولتی که جایی برای پیشرفت جوانان و استفاده از توانمندی آنان وجود نداشته باشد نباید انتظار شکل گیری انگیزه برای اجرای برنامه ها را داشت. آنهم جوانان متخصصی که پاشنه ورکشیدند و به یاری این دولت آمدند و از بزنگاه تاریخی ۲۹ اردیبهشت ۹۶ عبورش دادند.

اکنون طبق دستور صریح رئیس جمهور، نوبت استانداران است.