ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺟﻨﺪﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ:

آب آشامیدنی استان خوزستان کیفیت بهداشتی مناسبی ندارد

ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺟﻨﺪﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ با بیان اینکه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که در آب آشامیدنی مردم عوامل میکروبی بیماریزا وجود داشته باشد اظهار کرد: با توجه به گزارشاتی که ما به طور مرتب در خصوص آخرین وضعیت بهداشتی آب آشامیدنی مردم استان ارائه می‌دهیم باید عنوان کنیم که کیفیت بهداشتی آب آشامیدنی مردم از لحاظ میزان کلر و سطح میکروبی آن به هیچ عنوان مناسب نیست.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در دهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان که امروز شنبه ۲۴ آذر‌ماه ۹۷ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد ایرج نظری گفت: در حوزه سلامت به هیچ عنوان نباید به سمت مباحث مقایسه‌ای حرکت کرد بلکه در این زمینه ارتقای شاخصهای سلامت را باید تنها هدفی دانست که لازم است دنبال شود.

ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺟﻨﺪﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ یادآوری کرد: در ارتباط با محصولات کشاورزی که در آنها از کودها و سموم دفع آفات غیر مجاز استفاده می‌شود ما باید با همکاریهای بین بخشی و اتخاذ یکسری تدابیر خاص تمام عواملی را که در این رابطه باعث تولید آلودگی‌های غذایی می‌شوند را حذف کنیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که در آب آشامیدنی مردم عوامل میکروبی بیماریزا وجود داشته باشد اظهار کرد: با توجه به گزارشاتی که ما به طور مرتب در خصوص آخرین وضعیت بهداشتی آب آشامیدنی مردم استان ارائه می‌دهیم باید عنوان کنیم که کیفیت بهداشتی آب آشامیدنی مردم از لحاظ میزان کلر و سطح میکروبی آن به هیچ عنوان مناسب نیست.

نظری ضمن اشاره به وضعیت نابسامان آبرسانی در بسیاری از روستای استان خوزستان گفت: روستاهای فراوانی در استان وجود دارند که هیچگونه سرپرست آبرسانی مشخصی در آنجا وجود ندارد و در این روستاها که آبرسانی به صورت فله‌ای و یا با تانکر انجام می‌شود نه تنها ﻣﯿﺰﺍﻥ ﮐﻠﺮ ﺁﺏ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﯿﺴﺖ بلکه وضعیت ﻣﯿﮑﺮوبی ﺁﺏ نیز اندازه‌گیری نمی‌شود.

رئیسﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺟﻨﺪﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ما ﻣﺴﺎﺋﻞ حوزه سلامت استان ﺭﺍ ﺑﺮاﺳﺎﺱ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ مورد ﺑﺤﺚ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﯽ قرار می‌دهیم ﺍظهار کرد: ﻣﺴﺎﺋﻞ و مباحث حوزه سلامت جامعه ﺑﺎید با هدف ﺍﺭﺗﻘﺎﯼ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺮﺩﻡ پیگیری شوند و به هیچ عنوان نباید در این زمینه ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪﺍﯼ آنها ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮﺩ.

وی در پایان تصریح کرد: در حوزه سلامت همیشه ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ درمانی ﺩﺭ مقایسه با ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ پیشگیری بسیار زیاد هستند یعنی وقتی که در یکی از ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻬﺮی می‌بینیم که علیرغم ﮔﺬﺷﺖ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﻧﺪﮔﯽ ﻫﻨﻮﺯ آب و ﻓﺎﺿﻼب در آنجا به صورت انباشت وجود دارد و کار تخلیه آن صورت نمی‌‌گیرد بالطبع اﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ۱۰ ﻧﻔﺮ براثر این سهل‌انگاری ﻣﺮﯾﺾ شده باشند مطمئنا بار تحمیلی ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ آن نسبت به میزان هزینه‌ای که می‌توان در جهت جلوگیری از جمع شدن این آبها صرف کرد خیلی ناچیز است‌.