کاهش ۷۰ درصدی خرید و فروش خشکبار در اهواز

خورنا – سیامک جعفری بابیان اینکه هزینه‌های خوراک و پوشاک خانواده‌ها حداقل ۲ برابر افزایش پیداکرده اما حقوق‌ها ثابت مانده، اظهار داشت: آجیل و خشکبار به دلیل اینکه جزو نیازهای اولی و ضروری خانواده نیست و صرفاً یک حالت فانتزی داشته جزو اولویت‌های خانواده نیست و نسبت به غذا و پوشاک فروش کمتری دارد.

وی افزود: فروش آجیل در اهواز به‌اندازه‌ای ضعیف است که فروشندگان هزینه برق مغازه خود را نیز به‌سختی تأمین می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار اهواز درباره دلایل افزایش نرخ خشکبار گفت: در بحث افزایش قیمت‌های آجیل و خشکبار یکی از دلایلی که مطرح می‌شود این است که صادرکنندگان به کشورهای عربی به‌ویژه عراق، به دلیل نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پولی کشور قیمت را در داخل افزایش دادند.

جعفری ادامه داد: به‌طور مثال وقتی یک فروشنده می‌تواند پسته و یا آجیل را کیلویی ۲۰ تا ۲۲ دلار به بازرگان عراقی بفروشد، دیگر این محصول را در کشور با نرخ ۸ دلار عرضه نمی‌کند و این مسئله سبب افزایش ناگهانی قیمت‌ها در صنف آجیل و خشکبار شده است.

وی افزود: پسته کله قوچی و یا اکبری در بازار که تا ۹ ماه پیش کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید ناگهان به کیلویی ۲۲۰ هزار تومان رسیده و این مسئله در همه اقلام خشکبار دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار اهواز تصریح کرد: به سبب افزایش ناگهانی قیمت آجیل و خشکبار میزان تقاضای بازار خشکبار اهواز ۷۰ درصد کاهش‌یافته است.

جعفری بابیان اینکه در آبان ماه جواز ۲۹ فروشگاه آجیل و خشکبار به دلیل ورشکستگی ابطال‌شده است، اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون جواز کسب ۱۰۳ فروشگاه به دلیل ورشکستگی باطل‌شده که بیشترین مقدار آن در آبان ماه بوده است.

وی بیان داشت: بازار کشش افزایش قیمت‌های آجیل و خشکبار را ندارد و فروشندگان که پیش‌از این ماهانه برای فروشگاه خود خرید می‌کردند در ماه‌های اخیر ۴۵ روز یک‌بار خرید می‌کنند.

در حال حاضر پسته اکبری توچین کیلویی ۲۲۹ هزار تومان، پسته کله قوچی توچین کیلویی ۲۳۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی کیلویی ۱۸۰ هزار تومان، تخمه‌ ژاپنی کیلویی ۸۹ تا ۱۰۵ هزار تومان، گردوی دوپر سفید کیلویی ۲۰۵ هزار تومان، مغز بادام ایرانی کیلویی ۲۸۵ هزار تومان و آمریکایی کیلویی ۱۶۵ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد/ تسنیم

انتهای پیام/