خرمشهر ، ظرفیت دست کم گرفته شده ی گردشگری بین المللی

عباس مدحجی: خرمشهر ظرفیت بزرگی برای پذیرش گردشگران و مسافران از عراق و کویت دارد . عراقی ها روز بروز تمایل بیشتری از خود برای حضور در ایران نشان می دهند و همزمان مدیر کل بندر و دریانوری خرمشهر (که اخیرا تودیع شد) از افزایش سفرهای ایرانیان به کویت خبر داده است.

محمد محسنی قلعه قاضی مدیرکل وقت بنادر و دریانوردی خرمشهر گفته بود: طی پنج ماهه نخست سال جاری تردد بیش از ۹ هزار و ۲۰۶ مسافر در مسیر دریایی بندر خرمشهر به کشور کویت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۵ درصدی را نشان می دهد. این میزان مسافر در قالب ۱۴۴ سفر دریایی تردد داشته اند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد ۷۵ درصدی برخوردار است.
به گفته وی خط مسافری دریایی بندر خرمشهر به کویت پیش از جنگ تحمیلی در بندر خرمشهر فعال بوده و با شروع دوران بازسازی از سال ۷۳ توسط یک فروند کشتی با ظرفیت ۲۵۰ مسافر مجددا راه اندازی شد و فعالیت آن تاکنون بدون وقفه ادامه داشته است.
از سوی دیگر پایانه مسافری شلمچه که در اربعین حسینی سال گذشته با هفت هزار و پانصد مترمربع زیربنا افتتاح شده بود اخیرا با حذف روادید از سوی سازمان منطقه آزاد اروند برای رفت و آمد عراقی ها و تبعه های دیگر کشورها به این منطقه، شاهد سیل مسافران زمینی با اکثریت عراقی ست.
در سال ۹۳ تعداد ۷۱هزار مسافر از پایانه مرزی شلمچه تردد کرده بودند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۲ ، حدود ۲۱درصد افزایش داشت. همچنین در تیرماه سال ۹۵ حدود ۷۰ هزار مسافر از پایانه مرزی شلمچه تردد کردند که رشد ۱۴ درصدی تردد را در پی داشت.

مسعود مصدقی مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خوزستان نیز در این باره گفته بود: در تیر ماه امسال بیش از ۳۰ هزار مسافر از پایانه مرزی شلمچه جا به جا شده اند.

از این میزان تردد مسافر، تعداد ۵۷۶۶ نفر جهت زیارت عتبات عالیات به کشور عراق عزیمت و تعداد ۲۴ هزار و ۵۷۰ نفر به ایران سفر نموده اند. در همان تیرماه حدود ۱ میلیون و ۲۸۶ هزار تن کالا توسط ۴۱۶۸ دستگاه انواع کامیون از پایانه مرزی شلمچه به کشور عراق صادر شده بود.
عراقی ها بدلایل مختلف از جمله مرز نزدیک زمینی، تبادلات فرهنگی-مذهبی، استفاده از امکانات رفاهی-‌درمانی و افزایش قدرت خرید در پی کاهش ارزش ریال، طی چند ماه گذشته اشتیاق زیادی از خود برای حضور در ایران و بازارهایش از خود نشان داده اند.
ازسوی دیگر افزایش تردد ایرانیان به کویت نشان میدهد صنعت گردشگری، مسافربری و تبادل ارزی در خرمشهر بعلت داشتن مرز آبی با کویت و مرز خاکی با عراق، رونق خاصی بخود گرفته است و این ظرفیت را دارد که در آینده ای نزدیک به قطب اقتصادی و گردشگری کشور تبدیل شود.

مجهز بودن به راههای حمل و نقل ریلی و هوایی و دریایی ، هم مرز بودن با حداقل دوکشور، سبقه ی مناسب ترانزیتی، بندری با ظرفیت بین المللی، و تلاش و تمایل ساکنان و مدیران منطقه برای کسب جایگاه قابل قبول بین المللی از ظرفیت های قابل توجه این منطقه است.
منطقه آزاد اروند با دارا بودن ظرفیت های کامل گردشگری در آبادان و خرمشهر از دیر باز محل حضور گردشگران و مسافران زیادی از اقصی نقاط جهان بوده است که اکنون پس از گذشت سالها از جنگ تحمیلی، میرود که آغازی دوباره برای بازپسگیری وجهه ی دست کم گرفته شده اش داشته باشد.
منطقه آزاد اروند با دسترسی اولیه به راه های آبی، زمینی و هوایی مستعد تبدیل به قطب اقتصادتوریسم کشور است.
علاقمندان و سرمایه گزاران هتلینگ، کترینگ، حمل و نقل و هرآنچه که با جذب، پذیرش و سرویس دهی به گردشگران مرتبط است میتوانند با بازاریابی علمی در این منطقه بستر مناسبی برای سرمایه گزاری خود بیایند.
فراموش نکنیم این منطقه با این وسعت و جمعیت و آماربالای مسافرین بین مرزی هنوز از مراکز خدماتی مناسب به گردشگران و حتی شهروندان بهره مند نیست و فرصت های زیادی برای سرمایه گزاری توریسم دارد. انتظار میرود مسؤلین منطقه ، فعالین این حوزه و علاقمندان این امر با معرفی ظرفیت های این منطقه به سرمایه گزاران داخلی و خارجی ، پیوند مناسبی بین سه ضلع سرمایه گزاران، گردشگران و بومیان منطقه ایجاد کنند./عصرایران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *