گودبای پارتی در سازمان منطقه آزاد اروند

عباس مدحجی: پیرو تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دولت، پیش بینی میشود جمعی از مسولین استانی و شهرستانی بزودی با میز خود خداحافظی کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

چند روز قبل عبدالرضارحمانی فضلی وزیر کشور ۱۴ استاندار خود را که مشمول این قانون میشدند به خانه فرستاد تا جایشان را به نیروهای جوان تر بدهد. طبق این قانون سازمان منطقه آزاد اروند هم در بیست و هشتم آبان ماه دستخوش تغییراتی خواهد بود. سید مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، عبدالله کعبی قائم مقام مدیر عامل، کلانتری کارشناس معاونت فرهنگی (در امور نوسازی) و محمد نظارت مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد اروند از جمله این افراد هستند. این بازنشستگان قطعی از سازمان صدا وسیما ، وزارت نفت ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت کشور و غیره حکم بازنشستگی دریافت کرده اند.
همچنین گمانه زنی درباره ی فرصت یکساله ی همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این سازمان تا بازنشستگی و جایگزینیان احتمالی ریاض علی فرحانی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل این سازمان با گزینه هایی از داخل سازمان و نزدیک به روابط عمومی و یا از روابط عمومی ارگانی دیگر بگوش میرسد.

شنیده شده اسمعیل زمانی با دادن حکم مشاور به تنی چند از این بازنشستگان، توفیق اجباری ادامه خدمت را به ایشان اعطا کرده است درصورتی که مشاوران نیز مشمول این قانون هستند و شخص بازنشسته ، مشاور هم نمیتواند باشد. زمزمه های تلاش چند نفر از بازنشستگان برای ادامه ی کار در این سازمان ولو با تغییر پست یاسمت هم بگوش رسیده است. برخی هم راههای دور زدن این قانون را امتحان کرده و با ثبت یک شرکت خدماتی صوری و بستن قرار داد با این سازمان قرار است به فعالیت خود کمافی السابق ادامه دهند. از طرفی نامهای احمد فروزنده ،محمد حسین نوراله دزفولی و علیرضاشربت دار بعنوان جانشینان احتمالی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مطرح شده است. گزینه هایی که اغلب سوابق غیر فرهنگی دارند.

آنچه که اینجا بیشتر رخ مینماید عملکرد این مسولان پابه سن گذاشته در دوره ی تصدی پست های خویش است. قاعدتا حتی اگر مجالی برای ادامه حضور این افراد باشد، کارنامه عملکردی آنها بهترین عامل برای تصمیم به ادامه فعالیشان خواهد بود. پابه سن گزاشته ها مدتهاست امتحان خود را در این منطقه پس داده اند و اکنون شاید بد نباشد مجال بروز خلاقیت ، پیشرفت و نوآوری در مدیریت و عملکرد رابه جوان ترها داد. چه بسا به نتیجه ای بهتر از سالهای گذشته منتج گردد.

علیرضا جعفری هرندی معاون دبیرخانه شورای عالی محناطق آزاد در مهرماه ۹۷ با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفته بود: مناطق آزاد نیز مانند سایر بخش های دولت از این قاعده مستثنی نیستند و این قانون در تمام رده های مدیریتی اعم از دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد به شکل کامل اجرا خواهد شد. جایگزینی افراد بازنشسته در جایگاه های مدیریتی در دبیرخانه و سازمان های مناطق آزاد با استفاده از حضور مدیران جوان دارای شایستگی های تخصصی مورد نیاز در این حوزه خواهد بود، و قبل از ابلاغ این قانون هم این نگاه در این سیستم حاکم و در حداکثر امکان پیاده سازی شده است

در تبصره های سوم و چهارم این قانون آمده است: دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع(جدا شده) و با آنان تسویه‌ حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر، سِمَت و پُست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. کارکنان و اعضای هیئت‌مدیره مناطق آزاد تجاری-صنعتی نیز مشمول این قانون می‌باشند.

حال باید صبر کرد و دید آیا پایان آبان ماه جاری با پایان خدمت بازنشستگان همراه خواهد بود یا خیر. سازمان منطقه آزاد اروند بعنوان بزرگترین و مهمترین نهاد حاکمیتی شهرهای خرمشهر، آبادان و مینو میتواند با اعمال شایسته ی این قانون، مسیر پیشرفت و بکارگیری جوانان بومی منطقه را بیش از پیش بازگشاید. وقت آن است که نمایندگان هردوشهرستان با نظارت دقیق بر دستگاهای عامل شهرستان از خداحافظی نیروهای بازنشسته و بکارگیری نیروهای جوان و شایسته ی بومی اطمینان حاصل کرده و گامی بسوی پیشرفت منطقه بدست جوانان بومی بردارند.

بکارگیری جوانانی با بنیه علمی و مدرک تحصیلی قابل قبول ، دارای توانایی های مدیریتی و تعامل سازنده با افکار عمومی و رسانه ها و تعهد به قوانین کشور و جامعه ی مدنی در عین ثبات قدم و اعتقاد به کسب تجربه از قدما و مایل به کار گروهی که در همین منطقه رشد کرده ، با پتانسیل ها ‌،ظرفیتها ، چالشها و نقاط عطف این دوشهرستان آشنایی کافی داشته باشند اگر حتی منجر به حل بحرانهای بزرگ منطقه و استان هم نشود ‌، دست کم فضا را برای آزمودن ایده های جدیدتر و ذهن های متفاوت تر مهیا میکند.

دیگر ادارات و ارگانهای دولتی و نیمه دولتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. شاید لازم باشد استاندار خوزستان که لقب “جوان” را یدک میکشد ، پیش دستی کرده و ضمن برگزاری جشن خداحافظی برای بازنشستگان استان ، ضمن شناسایی نیروهای جوان تر بومی با بکارگیری آنها در نقاط کلیدی در جوان کردن بدنه ی دولت ، خوزستان را به پیشروترین استان در این عرصه بدل کند.

تمام اسامی آورده شده در یادداشت برحسب گمانه زنی و پیش بینی ناظران و مطلعان بوده و ذکرشان در متن به معنی قاطعیت خبر نیست. ممکن است طی روزهای آینده تغییری در چینش مهره ها و افراد صورت گیرد.