پوستر جنجالی منطقه آزاد اروند همچنان در ابهام

عباس مدحجی :یکم آبان ماه بود که پوستر دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند رونمایی شد.
اما بیست و چهار ساعت بعد خبر تغییر و عدم انتشار پوستر رونمایی شده منتشر شد.روابط عمومی جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اعلام کرد پوستر مذکور که توسط ساجده آل منیع طراحی شده بود بعلت شباهت با پوستری دیگر و جلوگیری از ایجاد شائبه ، حذف شده تا پوستر تازه‌ی جشنواره معرفی گردد.موسسه گرافیکی تیراژه بعنوان طراح و صاحب اثر امروز نسبت به اتهام سازمان منطقه آزاد اروند برای کپی بودن اثر واکنش داد. جوابیه ذیل حاصل مواضع صاحبان این موسسه است :

 

جوابیه روابط عمومی مجتمع چاپ و تبلیغات تیراژه در خصوص پوستر دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند:
پوستر با عنوان دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند در تاریخ یکشنبه ۲۲/۷/۹۷ در مجموعه چاپ و تبلیغات تیراژه توسط جناب آقای سید احسان مرعشی دبیر جشنواره ثبت سفارش شد و طراحی توسط سرکار خانم ساجده آل منیع گرافیست مجموعه به انجام رسید و در تاریخ ۲۸/۷/۹۷ مورد تایید آقای مرعشی در آمد.
پس از گذشت چهار روز در تاریخ ۱/۸/۹۷ مراسم رونمایی از پوستر توسط مدیران و دبیران جشنواره به انجام رسید.
روز بعد خبر شباهت پوستر جشنواره با پوستر دیگر در سایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند منتشر شد، که بعضی رسانه ها به آن واکنش نشان دادند. بعد از پیگیری های بعمل آمده از جناب آقای همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، ایشان گفتند گویا طراح پوستر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفته اند و پوستر جشنواره تئاتر را کپی پوستر خود می داند و از این موضوع بسیار شاکی هستند و از وزارت تصمیم به پیگیری موضوع دارند.
حال چند نکته برای رفع ابهامات این موضوع:
۱- چرا قبل از رونمایی و رسانه ای کردن پوستر، استعلام صورت نگرفته است؟
۲- آیا قبل از هر اقدام رسانه ای بهتر نبود با دعوت از طراح یا مدیر مجموعه از آنها توضیح خواسته می شد؟
۳- آیا طراح اجازه ندارد از طرح خود دفاع کند؟
۴- آیا دلیل محکم که بر پایه ی دانش و سواد بصری باشد برای اثبات ادعای خود دارند؟
۵- آیا اثری (پوستر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی) که در پایگاه خبری هنرهای تجسمی ایران (ایوانا) مورد نقد قرار گرفته است و از لحاظ گرافیکی رد شده و خود متهم به کپی برداری بوده، شایسته ی این است که اثری پر محتوا را متهم به کپی برداری از آن کرد؟
۶- آیا درست است که پوستر را بدون اجازه ی دفاع رد کرد، در حالی که پوستر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی با تمام اتهامات تا پایان اختتامیه پا برجا بوده است، آیا این موضوع بیانگر حمایت نشدن هنرمند بومی نیست؟
قبل از هرگونه دفاع ریزبینانه از پوستر طراحی شده به سراغ دو سوال اساسی می رویم، که برای روشن نمودن موضوع برای کارشناسان و عام مردم از تصاویر استفاده کرده ایم.
دو سوال ساده:
آیا می توان گفت پوستر شماره سه کپی برداری از پوستر شماره دو است؟
آیا تشابه رنگ می تواند دلیل خوبی باشد، که یک اثر کپی است؟
هنرمندان می توانند از آثار یکدیگر اقتباس داشته باشند، از عناصر، نمادها و حتی سبک و سیاق هم اقتباس کنند. این امر تنها به عناصر بصری محدود نیست و حتی می تواند به معنا و محتوا گسترش یابد. پس نمی توان استفاده و اقتباس را به معنای کپی برداری تفسیر کرد. نظرهای یکسویه و بدون بررسی های لازم و عدم رجوع به دانش بصری و محتوایی، تصمیم گیری ها و قضاوت های غلط را در پی داشته است.
در دفاع از پوستر می توان به صورت ریزبینانه تمام نقاط بصری و محتوایی پوستر را با پوستر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی مقایسه کرد.
تئاتر در زبان یونانی یعنی نگاه کردن به چیزی. پس نگاه به عنوان یک نماد برای معرفی این هنر در سراسر دنیا استفاده می شود. اینکه نماد چشم در اثر بکار رفته است صرفا دلیل کپی برداری نیست زیرا معنا و حالت چشم همیشه یکی بوده است. در مقایسه با مفاهیم چشم و تعداد آن در این پوستر، چشم ها روی پنج انگشت قرار دارند که بیانگر پنج زیر شاخه تئاتر هستند (تئاتر خیابانی، پانتومیم، نمایش روحوضی، نقالی و نمایش عروسکی). این در حالیست که در پوستر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی چشم ها اشاره به عدد ۹ دارد علاوه بر آن در پوستر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی چشم ها در قالب برگ آمده اند، این در حالیست که در پوستر ارائه شده اصالت چشم حفظ شده است که چشم ها دارای دو مژه هستند که اشاره به دومین جشنواره تئاتر می کند و حالت غم و لبخند را هم داراست که این دو کاملا چشم را از حالت برگ دور کرده اند. از نمادهای دیگر پوستر می توان به حالت دست اشاره کرد که به هیچ عنوان در پوستر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی نمی توان آن را دید. نقوشی که در دو طرح دیده می شود هیچ کدام شباهتی به هم ندارند.
تنها وجه تشابه در این دو پوستر رنگ پس زمینه است که با توجه به اشاره به رنگ پرده تئاتر در پوستر دومین جشنواره تئاتر به کار رفته است که متاسفانه این تشابه رنگ باعث ابهامات شد.
رفتار غیر حرفه ای مدیران ، باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در طرحان و هنرمندان بومی می شود لذا خواهشمند است مسئولین با حساسیت بیشتری نسبت به هنرمندان رفتار کند.
روابط عمومی مجتمع چاپ و تبلیغات تیراژه

 

 

 

 

 

جوابیه ی فوق که از سوی صاحبان حقوقی اثر به خورنا ارسال شده عینا درج شده و خورنا در تایید یا رد آن تصرفی ندارد. همچنین فضای پاسخگویی یا توضیحات تکمیلی را جهت تنویر افکار عموم برای ذینفعان و مطلعان محفوظ میدارد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مجتبی هر آدم عاقلی میفهمه که طرف برداشته یه طرح رو با یه بازسازی هایی البته به شکلی دیگه رنگ و جلا داده و به عنوان یه پوستر جدید معرفیش کرده چه خوب شد جلو این کپی کارا با نگاه ریز بینانه گرفته شد ایول این خانم ها و آقایون گرافیست و غیره برن یه کم بیشتر تلاش کن کار جدید ارائه بدهن نه اینکه یه کارو سه چهار جا به یه شکلی دیگه تکرار کنن کار خوبی نکردن .بهتره یه کم بیشتر تلاش کنن و از خودشون مایه بزارن تنبلی کار خوبی نیست احسنت به اون کنترل کنندگان که متوجه داستان و ماجرا شدن احسنت