بخش های اول تا سوم

بررسی نقش رسانه ها در توسعه جامعه ی مدنی خرمشهر

عباس مدحجی: جامعه ی خبری خرمشهری طی دو_سه سال گذشته تغییرات فراوانی را تجربه کرده و تاثیرات مهمی(مثبت و منفی) بر جامعه مدنی شهر گذاشته است. جامعه ی جوان خبری_رسانه ای این شهر در حال کسب تجربه و گزار از خبر رسانی سنتی به توسعه ی مطالبه گری ، پرسش گری ، نقد جسورانه و بسط گفتمان مسولین و مردم است. قطعا اشتباهتی هم داشته که در مسیر ارتقای سطح آگاهی مردم اجتناب ناپذیر است. آنچه که بیش از پیش نیاز است ، مسیرنمایی و تعدیل مسیر این گذار است. راهنمایی های علمی، نقدهای عالمانه، نظرات غیر مغرضانه و کمکهای تجربی فانوسهای روشن کننده ی این مسیر برای ایجاد رسانه های مستقل ، قدرتمند و کاربردی در شهر است. پیرو همین مقوله نظرات تعدادی از فعالین شاخص شهرستان را در ادامه میخوانید با این توضیح که پیش از این دو بخش از این یادداشت ها در رسانه های دیگر هم منتشر شده اند ولی بخش سوم و تکمیلی برای نخستین بار در خورنا منتشر میشود:

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

مجید حیدری: در وهله نخست باید به نقش رسانه ها در سهولت ایجاد و بسط فضای مطالبه گری از طریق شفافیت خبری اشاره نمود. بدون تردید فضای مجازی و ابزارهای تابعه موجود در این رابطه نیز نقش مهمی در شخص محور کردن خبر رسانی ها به ویژه در ابعاد محلی داشته است. این نقش نیز در خرمشهر با توجه به عدم شبکه رادیو تلویزیونی مستقل و همچنین عدم استقبال مردم از رسانه های کاغذی، در سالهای اخیر، در قالب فضاهای مجازی بسیار پررنگ شده است. گسترش استفاده فعالان عرصه خبر از فضای مجازی از یک طرف و اقبال بیشتر مردم به شفافیت خبری از سوی شهروندان فعال در این عرصه سبب شده که جایگاه خبرگزاری های محلی تا حد زیادی توسط مسئولین امر به رسمیت شناخته شود. البته باید یادآوری نمود که حمایت مردم و فعالین اجتماعی از خبرگزاری های مستقل محلی، سبب می شود که قدرت مانور این رسانه ها در پوشش واقعیت و کاستی های موجود و رفع آنها افزایش یابد. این امر نیز مستلزم آشنایی بیشتر عامه مردم با خبرگزاری های محلی و همچنین حفظ استقلال خبرگزاری ها در تعهد به منافع مردم است.

عبدالمجید عقیلی : خرمشهر را همه میشناسند هم شهر آنرا و هم مردمانش را ، نماد ایستادگی و مقاومت مانند نخلهایش که سرشان زده شد اما ایستاده جان دادند .! اما امروز شهرفقط از توسعه همه جانبه آن سخن میگویند ! البته عدم ارتباط صحیح میان شهروندان خرمشهری با تصمیم گیران برای احیاء و توسعه همه جانبه آن همواره باعث هدررفت فرصت سوزی بسیاری شد و فقدان جامعه خبری در اطلاع رسانی بموقع و مؤثر در تکرار و تداوم آنها بی اثر نیز نبوده است . در طی سالهای اخیر جامعه خبری چه به شکل رسانه شناسه دار و بعضاً به برکت فضای مجازی رهاشده ! توانست در تسریع مطالبات مردمی و توجه بیشتر در ضرورت پاسخگویی مسئولان (خدمتگذاران مردم ) نقش آفرین بوده است ، هرچند که این جامعه خبری به شدت نیازمند ارتقاء دانش خبری ، اخلاق حرفه ای و شناخت از وظایف رسانه ای و مسئولیت های آن می باشد . جامعه ای میتواند به اهداف مورد خواسته خویش برسد که عناصر امید و تلاش در آن زنده باشد و در غیر اینصورت اگر عقب روی نکند ، حداقل درجا خواهد زد واین یعنی هیچ !! حال جامعه خبری ما در خرمشهر طی این سه سال اخیر در کجای این امر بوده است ؛ آیا آگاه کننده ، امید آفرین و پویاگر بوده یا اینکه صرفاً بیم دهنده و متوقف گر بوده است! نقد منصفانه ، عالمانه ،بدون پیش داوری و با تولید خبر مؤثر در تنویر افکار عمومی یاری گر شهروندان و همچنین مشاورانی امین در تصمیم گیری درست مسئولان باشند . «البته اگر تصمیم گیران نیز بهتر شنوا باشند .»

سیدرضاحسینی: بارقه های امید در دل آزاد اندیشان با وجود نسل جدید جامعه خبری خرمشهر پدیدار گشته، حرفه خبرنگاری خطرات و تهدیدات زیادی در خود دارد که واقعاً مغفول مانده و به جهت مظلوم بودن جامعه خبری و درآمد کم و وجود برخی قلم های مرتزق و همچنین تطمیع از سوی برخی صاحبان مناصب و حاکمیت و قدرت باعث بدبینی عموم جامعه نسبت به جامعه خبرنگاری شده که ظلم مضاعفی در حق قلم فرسایان حقیقی و حقیقت جویان واقعیست. به نظرم میشود در این مورد مقاله ها نوشت و تهدیدات و خطرات شغل خبرنگاری رو به سمع و نظر خوانندگان فضای مجازی گذاشت.

فرهاد دربندی: الحمدلله رسانه ها در این حداقل یکسال گذشته مشکلات مردم و سهل انگاری مسولین و معضلات شهری را با زبان بی زبانی پیگیری کردند.فرهنگ مطالبه گری، فرهنگ رعایت حقوق شهروندی و فرهنگ مسول پاسخگو را در مردم و مسولین زنده کردند و به ما فهماندند که من حق دارم مطالبه کنم و مسول موظف به پاسخگویی است.

محمد جامه دار پور: بنده سالهاست در خرمشهر زندگی می کنم و از اولین کسانی بودم که بعد از پذیرش قطعنامه به خرمشهر بازگشتم. از همان ابتدا نبود کمبود جامعه خبری احساس میشد. امروز می توان گفت جوانان جامعه خبری دارند کولاک می کنند. جامعه خبری امروز تاثیر خیلی زیادی در افکار مردم بخصوص جوانان داشته و در این دوسال گذشته فعالیت آنها کاملا چشم گیراست و مطالبه گر بوده است.

عبدالله غریبی: رسانه بعنوان امین جامعه میبایست وقایع را بدون دخل وتصرف وتفسیر واعمال نظر منتقل نماید .حال نوع خبر نیز بر روحیه و واکنش اجتماع تاثیر گذار و چه بسا تعیین کننده است. انتظار میرود از دوستان فعال در این زمینه نسبت به این موضوع دقت نظر داشته وضمن انتشار مطالب امیدوار کننده سعی در ایجاد آرامش اجتماعی و تقویت روحیه وانسجام مردم نیز داشته باشند .

عبدالحلیم طیبی: رسالت جامعه خبری در پیشبرد مطالبات شهروندان ونشر آنها ، سکوت را شکست. ادامه ی این راه نشانه نقطه عطفی است و تاثیر مثبت بر جامعه مدنیست.

عبدالقادر ابلغی: اکثر خبرنگاران شهر تولید خبر ندارند و خبرنگار میدانی نیستند و خبر را از منابع دیگر صید میکنند.

حسین موتورچی: همانگونه که مطلعید اصحاب رسانه‌ها، چشمِ بیدار و هوشیار جامعه در دستیابی به حقایق و واقعیت‌ها هستند .لذا از آنجا که اعتماد نتیجه صداقت گفتار یک رسانه است. طی ۳ سال گذشته صداقت و اعتماد به برخی رسانه های شاخص شهرستان در بین آحاد مردم خرمشهر ملموس و قابل احساس است . بنده به جرات تمام عرض میکنم در این ۳ سال انقلاب رسانه ای در خرمشهر شکل گرفته که لازم است از کلیه تلاشگران حوزه رسانه و فعالان اجتماعی و مجازی تقدیر و تشکر نمایم .

محمد علی خنجری: تعریف خاصی از افکار عمومی که مورد پذیرش همگان باشد، وجود ندارد.امروزه به رغم انبوهی از تعاریف موجود،می توان افکار عمومی را مجموعه ای از افکار افراد درباره یک موضوع مورد علاقه مردم دانست.اغلب بر این باورند که افکار می تواند بر رفتارفردی ،گروهی و سیاست های اجرایی تاثیر گذار باشد.رسانه های خرمشهر در سه سال اخیر در تمامی مراحل شکل گیری افکار عمومی از آغاز تا داوری های مردم نسبت به موضوعات و مطالبات همگانی نقشی فعال داشته اند . آنها با گرد آوری و انتشار اطلاعات و اخبار، آگاهی های لازم را در حوزه های مختلف اجتماعی در میان مردم ایجاد کردند و با افزایش رسانه ها و ورود خبرنگاران و نیروهای جوان با ایده های نو،باعث جذابیت بخشیدن به مطالب و موضوعات مورد نظر به برخی از مسایل شدند و موجبات فوریت و ضرورت بیشتری در اجرای بسیاری از تصمیمات را فراهم کرده اند.

رضا مردانی: آنچه که طی این سه سال بر جامعه خبری گذشت نکات روشن و قابل تاملی داشت که بصورت اختصار می شود در چند نکته بیان نمود:

۱_ یکی از نکات مهم و تاثیر گذار، سبقت و پیشی گرفتن خبرنگاران فهیم، بصیر، سختکوش و تلاشگر از افراد ناگاه و بی اطلاع و بعضا شایعه پراکن در فضاهای مجازی بود. که این مهم موجب شده مردم خبر صحیح و داغ به همراه تحلیل و بررسی خبر را از طریق جامعه خبری دنبال کنند تا فضای مجازی.

۲_ با ورود خبرنگاران پویا و تحصیلکرده به جامعه خبری شهرستان روند خبری به لحاظ دانش و تفکر و جریان شناسی سرعت بسیار چشمگیری به خود بگیرد.

۳_ انسجام و وفاق جامعه خبری نسبت به سال‌های گذشته در خصوص پیگیری مطالبات و حصول نتیجه بیشتر و کاملتر شود.

۴_ جامعه خبری طی این چند سال کمتر سفارشی کار کرده و مستقل تر و مطالبه گر تر بدور از جریان های سیاسی و… به موضوعات مختلف شهرستان پرداخته اند.

۵_ و در آخر بیشتر موضوعات دنبال شده توسط جامعه خبری به نتیجه و یا حداقل به جواب قانع کننده تری رسیده است.

یعقوب عبدالحسین پور : هرگاه تأثیر موجب تغییرگردید میتوان گفت مؤثّر وموفّق بوده است.نمیدانم نیست یا من کم بینا شده م ، رسانه های صوتی و تصویری که دراختیارند و مجری دستورات بالا سری ها و مسلوب الاراده . عدّه ای هم که قلمشان در بازار غلامان قابل معامله است. عدّه ای هم هستند که چون شریفند ونزیه فرصت تأثیر ندارند و یا متّهمند و یا درکش وقوس رفتن به این اداره ویا آن دادیاری و یا آن باز پرسی. مرض ازحالت خوش خیم به بد خیم تغییرحالت داده دیگر از آسیب شناسی گذشته است.

ناجی شمایل راد : رسانه بعنوان وسیله مورد اعتماد وپلی مطمن بین مردم ومسولین است حقیقتا در چند ماه اخیرضرورت وجودی رسانه خبری را برای همه ثابت شد واز نیازهای اولیه هرکشور که باید مورد حمایت مدعیان و قانون کشورقرار گیرد. ملاک شفافیت و مدیریت شیشه ای که از موفق ترین نوع مدیریت در جهان بحساب می آید همکاری خوب با رسانه است. و رسانه ای کردن کارهاست.

مصطفی اگزوشنی: متاسفانه برخی خبرنگاران و فعالان اجتماعی که اذعان دارند مستقل و پیگیر منافع عمومی شهر هستند، دقیقاً برعکس عمل کرده و به مدح و ستایش محبوب و مراد خود پرداخته و فعالیتهای ایشان را برجسته میکنند. همچنین متاسفانه برخی از مسئولین نسبت به انعکاس خبری مشکلات و کمبودهای شهر بی اعتتا بوده و اهمیتی نمی دهند.

عارف علیزاده: از آنجایی که افرادی اعم از روشنفکر و عامی در زیر لوای ترس و منافع شخصی و تسلط افراد عوام فریب بر مال و افکار مردم و نبود رسانه ی آزاد که بتوان توسط آن صادقانه آنچه را که اتفاق می افتد اعم از منفی یا مثبت به گوش مردم و مسئولان دلسوز برسانیم باعث شده که درکانال یکطرفه ی برخی مسولین این شهر حرکت کرده و هیچ آبی از این موضوع گرم نخواهد شد . بعضی وقت ها رسانه واقعیت گرا نیست و فقط مصالح شخصی خودش رو در نظر میگیرد ویا به صورت ضعیف عمل میکند و گاهی هم که برخی رسانه ها مشکلات را غیر مستقیم یا مستقیم و یا حتی با زبان طنز بیان کردند ، عواقب و مشکلاتی هم گریبان گیرشان شد.

ریاض زیارتی: همواره نقش اصحاب محترم رسانه در آگاه سازی جامعه بی نظیر بوده و بی‌شک آگاهی از شیوه های نوین ارتباطی و اطلاع‌ رسانی و همچنین التزام به آن نیز ضرورت هایی را به همراه دارد که از جمله مهمترین این ضرورتها، اخلاق‌ مداری، امانت ‌داری و ارزش ‌آفرینی می باشد. در طول ۳ سال گذشته رسانه‌های خرمشهر در تمامی صحنه‌ها حضور فعال تر داشته‌ و تلاش شما عزیزان هرگز قابل وصف و تقدیر نخواهد بود؛ ضروری است از این همراهی با مردم تشکر و قدردانی نموده و به پاس انعکاس اخبار دقیق و اطلاع رسانی مناسب، سپاسگزار شما باشم و امیدوار به اینکه همچون همیشه در تمامی عرصه ها همدل و همراه ما باشید.

حسین کلبعلی: امروزه پیشرفت هر جامعه نیازمند مردمان آگاه ، مسئولیت پذیر و با دانش خواهد بود چنین است که خودرا دربطن اداره کشور محق و متعهد خواهند دانست . رسانه در این آگاهی بخشی و تنویر اذهان به جهت تلاش برای آبادانی شهر با بیان مشکلات و موانع و راهکار و پیشنهادات و آشنایی با حقوق اجتماعی و پیگیری مطالبات قانونی نقش اصلی را ایفا می کند و امروزه با ظهور و گسترش رسانه های اجتماعی دسترسی جامعه به اخبار و اطلاعات از لحظات گذر کرده و به استیلای رسانه های دولتی و وابسته پایان داده است . در خرمشهر ما در چندسال گذشته فضای اطلاع رسانی با عبور از رسانه های سنتی و رسمی به منابع خبری یکطرفه پایان داده و شاهد دوره ای جدید از عرصه اطلاع رسانی هستیم . در این میان حوزه رسانه خرمشهر با ورود نسل جدیدی از فعالان رسانه ای دوره ای پویا از آگاهی بخشی روزافزون و تقویت روحیه مطالبه گری را شاهد بوده است که این مهم به مدد ظهور تک نخبه ها و فعالین رسانه ای میسر گردید . به چالش کشیدن و پاسخگو کردن اصحاب قدرت ، مدیران و مقامات شهری به مدد رسانه های اجتماعی و همین نسل جدید خبری میسر گردید که امروز شاهد تسری بخشی مطالبه گری به بخش های گسترده ای از مخاطبان در گروهها و کانال های مجازی هستیم . باید اذعان داشت در این بین کماکان رخوت، محافظه کاری و وابستگی تشکیلاتی و و خودسانسوری و فشار ارکان قدرت و منفعت طلبی شخصی و تیغ تیز سانسور در بخش عمده رسانه خرمشهر همچنان مانع از بهره مندی بیشتر از مواهب این دوران روبه گسترش عصر حاکمیت رسانه ای گردیده است . از نقاط ضعف فعالان رسانه ای خرمشهر عدم ارتباط و حضور در رسانه های رسمی با گستره ملی است و در این میان تنها به مدد نبوغ همان تک ستاره های نوظهور است که گاها رد قلم اهالی رسانه ای خرمشهری را در روزنامه های سراسری و پرتیراژ می بینیم . اکتفای صرف به حضور در رسانه های محلی و استانی نمی تواند پویایی و گستره نفوذی در برداشته باشد . شاید لازمه این حضور تشکیل انجمن صنفی مستقل روزنامه نگاران خرمشهری باشد که امید است در اسرع وقت نسبت به تشکیل آن اقدام گردد.

سارا تاوان: بدون شک، رسانه سهم زیادی در به وجود آمدن یک حادثه یا جلوگیری از وقوع یک اتفاق دارد. امروزه گسترش فضای مجازی و پیدایش شبکه های اجتماعی مختلف سبب شده است تا رسانه ها، ابزارهای بیشتری برای انتقال اخبار و مطالب خود (آن هم با سرعت بسیار زیادتری) داشته باشند و قطعا این اتفاق باعث پیشرفت جوامع، شهرها و کشورهای مختلف شده است. شهرستان خرمشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و رشد رسانه های مختلف موجب آگاهی بیش از پیش مردم و به تبع آن بهتر شدن وضعیت شهر شده است. رسانه ایی شدن اخبار خودکشی ،فقرو نا بسامانی و کم کاری مسئولین ، باعث رشد سواد اجتماعی و فرهنگ مطالبه گری مردم خرمشهر گردیده که نمونه بارز آن را در بحران اخیر بی آبی و آب شور از مردم نظاره گر بودیم. و درآخر با یک جمله مطلب را به پایان میرسانم : جهان با قلم عوض میشود نه با تفنگ. اگر خواستید جهان اطرافتان را بکُشید، به سمت آن تفنگ نشانه بگیرید ولی اگر خواستید جهان اطرافتان را تغییر دهید به سمتش قلم نشانه بگیرید!

محمدعلی فرحانی: بی شک باید بگویم نمی توان از تاثیرات رسانه و جامعه خبری بر کنش ها و واکنش های آحاد مردم بر رویدادها ی پیرامون خود به سادگی گذشت. در طی چند سال گذشته گسترش و تنوع منابع خبری در خرمشهر گام مثبتی بود که اتفاق افتاد تا طیف وسیعی از مردم با سلایق سیاسی مختلف توانستند آب باریکه ای از علایق مورد نظر خود را در رهگذر این تنوع سیراب نمایند. اطلاعات شفاف و بیان حقایق و خبر سالم حق مردم هست که نسبتا ذیحقان به آن دست یافتند. نظارت بر عملکرد مسئولان و چشم تیزبین مردم بودن و مطالبه گری بارقه ای از امید را روشن کرده که نیاز به کار فراوان دارد. آنچه لازم به نظر می‌رسد که باید تقویت شود این است که رسانه بتواند در اطلاع رسانی و روشنگری و شناساندن ظرفیت های مختلف اشتغال و تزریق امید به زندگی و ارتقا فرهنگ انتخابات و فرهنگ عمومی و… نقش پررنگتری ایفا نماید. جامعه خبری هم باید ضمن آگاهی و اطلاع رسانی در تقویت گزارش ها و تحلیل های خبری مستند و مستدل تلاش بیشتری از خود نشان دهد. و در نهایت باید اضافه کنم که در چند سطر نمی توان زوایای مختلف موضوع مطروحه بیان کرد و یقینا جای بحث فراوان دارد.

امین وجدانی: بطور حتم وجود خبرنگاران محلی در هر شهر و کوی برزنی نقطه ی قوتی برای آن دیار محسوب می شود که می توانند صدای برادر، خواهر ،همسایگان و دوستان خود در اطلاع رسانی خدمات و اتفاقات، بیان مشکلات و در مرحله ی بعدی پیگیری رفع آنها باشند. در جامعه ی کنونی خرمشهر که در چند سال گذشته مشکلاتی را دیده که در نوع خود بی نظیرست ظهور شهروند خبرنگاران توانسته کمک به سزایی در اطلاع رسانی و پیگیری حقوق عامه داشته باشند. در این بین هم خبرنگارانی بودند که توانستند صدای خرمشهر در جراید و رسانه های کشوری باشند که در نوع خود بی سابقه ست . انتشار مقالاتی در مورد بی آبی، ریزگردها،حقوق های نجومی در منطقه ی آزاد ، مشکلات زیست محیطی کارخانه الکل سازی و… نمونه ای از پیگیری های این رسانه های آزاد است که چراغشان توسط معدود خبرنگاران این شهر روشن نگه داشته شده است. خبرنگارانی که در این سالها برای دیده شدن یادداشت هایشان خون دل خوردند ؛ تهدید ، ترعیب و تطمیع شدند اما دست از رسالت خود برنداشتند. امید است که جامعه ی خبری روند خوب ارتباط با خبرگزاری ها و جراید سراسری را داشته باشد تا صدای خرمشهر رسا تر از همیشه بگوش همگان برسد .

بهنام اسد: در این سه سال و به لطف فراگیر شدن رسانه‌های اجتماعی که خاصیت پیام‌رسانی یک‌سویه، رانتی، شعاری و سفارشی مکتوب قدیمی رو به یک نوع پیام رسانی تعاملی و مردم‌سالارتر تبدیل کرده، کاملا می‌شود طی دوران بلوغ را از مسیر هیجان‌زدگی خبری و نشر و بازنشر شایعات به درایت‌مندی، واکاوی و باریک بینی حوادث و جریانات اجتماعی شاهد بود و به راستی وجدان بیدار جامعه را در این فضا منعکس دید که در این کارزار و این اتمسفر بهت‌زده یکی از معدود کورسوهای امید را به دل علاقمندان و دلسوزان روشن می‌کند. اما همانطور که واقعا می‌شود مشاهده کرد با وجود جوانانی حر و آزاده و مشتاق به اصلاح امور جامعه جریان خبری و مهمتر از آن روشنگری اجتماع به همین جهت مبارک در حال حرکت است اما هشدار می‌دهم که هوشیار باشید. از قدرت‌طلبان بازی نخورید. به منافع و وحدت ملی بسیار حساس باشید. هر مساله را با تحلیل درست و المان‌های تاثیرگذار آن ببینید‌. باز هم در راه مبارزه با مفاسد جامعه از هر سنخ قدم بردارید ولی هوشمندانه، قدم های شما بگذارید نور امید در جامعه بتاباند نه فضای یاس.

کمال شاهی: بی شک نفوذ بالای رسانه در جامعه وکارکرد روبه فزونی آن خرمشهر را نیز در حیطه چنبره پر نفوذ خود قرار داده است .فارغ از معضلات این پدیده نوظهور مزایای مهم آن شفاف سازی در تمام شئون اجتماعی است و پاسخگویی منجر به بهبود کارکردها خواهد شد .یادمان باشد شعار وقتی شکل میگیرد که مشکلی باشد ومطالبه گری را بدنبال خواهد داشت. شاید توصیه به داشتن کانال ها و سایت های با نام و هویت فراگیرتر در سطوح ملی ومحلی وترند کردن عمومی معضلات و خواسته ها مطالبات را دراین شهر بسامان کند. معروفیت و جایگاه خاص خرمشهر در پیامها و شعارها و نام خیابان ها و موشک و…. ظرفیتی است که فعالان اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی شهر نتوانسته اند بهره چندانی از آن ببرند. و رمز موفقیت تداوم حضور با هویت ومسولانه در این فضا ست تا مسؤلان رابه جواب های فراوانی که نداده‌اند وادار سازد. ودراخر
من رستم و سهراب تو
این جنگ چه جنگی است
گر زخم زنم حسرت
گر زخم خورم ننگ

سید حمیدرضا رحیمی: رسالت اصلی رسانه اگاهی بخشی بدون هیچ گونه غرض ورزی و اطلاع رسانی و امانت داری خبری و بیان واقعیت های موجود در جامعه و بیان مشکلات و معضلات جامعه و نقد دلسوزانه عملکرد مسولین و ارائه راه حل ها و پیشنهاد های سازنده در جهت رفع مشکلات جامعه و همچنین آموزش مطالبه گری به شهروندان در چهار چوب قوانین و مقررات جامعه است. از نقاط قوت رسانه در خرمشهر به خود آمدن برخی از مسولین شهری و جمع و جور کردن خود و اصلاح برخی از عملکردهای نادرست آنان بوده است و همچنین روشن نمودن اذهان جامعه که می شود در چهار چوب قانون خواسته های قانونی و حقوق حقه ی خود را بستانیم و از نقاط ضعف آن عدم توجه برخی از مسولین شهری به رسانه و اصحاب رسانه و شاید مورد بعدی دسترسی نداشتن همه افراد جامعه به رسانه بخصوص فضا ی مجازی بوده است . اما در کل در این چند سال اخیر واقعا رسانه در خرمشهر توانسته است به آن وظایف رسانه ای خود عمل کرده و بسیاری از مشکلات شهری و جامعه بواسطه قلم توانمند و هوش و ذکاوت بالای دوستان رسانه ای بخصوص طنز والا بخدا ، حل شود که جا دارد به این دوستان خدا قوت و تبریک گفت و آرزوی موفقیت و پیروزی برای همه شما و دلسوزان واقعی جامعه دارم

احمد واحداصل: با توجه به اینکه سیر خبررسانی در خرمشهر طی دوسال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است،نظر بنده بر این است که سیر خبر باید به سمت پرسشگری برود. باید مردم طوری با خبر و خبررسانی اشنا شوند که بدانند وظیفه ی خبرنگار فقط تهیه گزارش از وضع موجود نیست بلکه در سطحی بالاتر باید مردم را به مطالبه و پرسش گری از مسئولین تشویق کرد و خبرنگاران هم کاستی ها را نمایش دهند هم زیبایی ها را .تا امید در دل مردم خاموش نگردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • هادی صفایی کار بسیار جالبی است که عباس مدحجی شروع کرده و امید می رود نخبگان جامعه بیشتر دست به قلم شوند و با بحثهای مناسب و کاربردی معضلات شهر را به قلم توانایشان منعکس کنند و به پیشبرد و اعتلای خرمشهر کمک کنند.آفرین عباس مدحجی