گزارش تحلیلی خورنا از گزینه های ریاست سازمان آب و برق خوزستان

مستاجر جدید پنج طبقه کیست

خورنا| سرویس سیاسی:

پس از سالها مدیریت محمدرضا شمسایی بر بزرگترین سازمان آب و برق کشور، وی مشمول بی مهری اردکانیان شد و وزیر نیرو وی را برکنار کرد.
برخی منابع خبری گفتند شمسایی با هماهنگی  استاندار در پی به کرسی نشاندن فرهاد ایزدجو بود که پیگیری های خورنا نشان داد این مسئله از اساس واقعیت ندارد. به هر روی چند تن از نمایندگان قومیت گرای خوزستان مانع از ریاست فرهاد ایزدجو شدند و در اقدامی گزینه های قومیتی خود را به وزیر معرفی کرده اند.

جمعی از نمایندگان خوزستان که از موضوع مطلع شده بودند، در اقدامی سه گزینه به وزیر معرفی کرده اند که نشان می داد آنها
۱. پیام مردم را در انتخابات اردیبهشت ۹۶ نشنیده اند
۲. به دنبال گزینه هایی از قومیتی خاص هستند
۳. فرسخ ها با خواست این روزهای مردم یعنی آرامش اقتصادی و ثبات در بازار دور هستند
۴. تمام وقت و هزینه و توان نمایندگی خود را صرف انتصابات کرده اند

به همین دلیل با فشار به وزیر نیرو برای استیضاح وی(با ۱۱ امضا) در صددند که یکی از سه گزینه خود را به وی تحمیل کنند. گزینه هایی که یا غیربومی هستند و یا از قومیتی خاص.

گزینه های ریاست سازمان که توسط تعدادی از نمایندگان خوزستان به وزیر معرفی شده اند به شرح زیر است:

۱. احمد سیاحی

سیاحی مهمترین گزینه برخی نمایندگان خوزستان است که سابقه معاونت عمرانی استانداری خوزستان را دارد. وی مورد حمایت شمخانی و برخی اصلاح طلبان عرب استان است. اما واقعیت این است که در زمانی که شریعتی استاندار شد به نشانه اعتراض معاونت عمرانی استانداری را رها کرد و عیار اصلاح طلبی خود را ضعیف نشان داد و حاضر به همراهی استاندار جوان خوزستان نشد. با این تفاسیر بعید است استاندار خوزستان به این گزینه روی خوشی نشان دهد. هرچند حداقل ۲ سال است که برخی نمایندگان به دنبال ریاست او بر سازمانی هستند که در حد و اندازه های آن نیست.
مدیریت ناکارآمد او در آب و فاضلاب و حجم عظیم نارضایتی مردم نشان می دهد که ریاست او بر این سازمان، موجبات درجا زدن آن را فراهم خواهد کرد.

۲. محسن ذیحجه زاده

اصفهانی و کارشناسی ارشد مدیریت است که در مورد آب، مدرک دانشگاهی ندارد.
وی مدیر کل دفتربرنامه ریزی تلفیقی شرکت مدیریت منابع آب ایران است که گرایش اصولگرایی تندی دارد و به حاج رسولیها مدیرعامل اصفهانی شرکت مدیریت منابع آب نزدیک است. روابط صمیمانه وی با حجازی، استاندار سابق و اصولگرای خوزستان زبانزد خاص و عام است. روابط بسیاری نزدیکی با حسنوند نماینده پایداری اندیمشک دارد و توسط وی به اردکانیان معرفی شده است.
ذیحجه زاده تحصیلات آکادمیکی در مورد آب ندارد و انتخاب وی می تواند منابع آب استان خوزستان را به یغما ببرد. نزدیکی ذیحجه زاده با حلقه نمایندگان اصفهان می تواند وی را در طرح های انتقال آب همراه ایشان نشان دهد. ذیحجه زاده اطلاعاتی در مورد بزرگترین سازمان زیرمجموعه وزارت نیرو ندارد.

۳. فتح اله دهکردی

تقریبا هیچ کس نمی تواند بگوید دهکردی راست است یا چپ. وی مردی با گرایش های نامعلوم است. در دولت احمدی نژاد ارتباطات بسیار خوبی با حاج رسولی های اصفهانی دارد که هم اکنون مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران (شرکت مادر تخصصی ) است. حاج رسولیهای اصفهانی به علت حمایت کامل عوامل تاثیر گذار اصفهانی در کشور، عملا امکان جابجایی اش توسط وزرای دوره های مختلف میسر نشده است.
نزدیکی دهکردی ۵۸ ساله که چهره قابل قبولی در سازمان آب و برق خوزستان ندارد به حاج رسولی های اصفهانی می تواند اندک ذخیره های آب سدهای خوزستان را به سمت دشت های کویری اصفهان و کرمان و یزد رهنمون سازد.
دهکردی با ریاست دوباره شمسایی در این سازمان از کار بر کنار شد ولی حاج رسولیهای اصفهانی وی را به عنوان مدیر کل بهره برداری سد و تاسیسات آبیاری و زهکشی شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب کرد.

۴. صادق حقیقی پور (گزینه استاندار و شمسایی)

بهبهانی، دکترای آب و جوان است. حقیقی پور هم اکنون مدیرعامل شرکت آب و فاضلای استان خوزستان است.
حقیقی پور در زمان انجام تعهد خدمت سربازی خود و در حالی که پرسنل سازمان آب و برق نبود توسط شمسایی بعنوان معاون آبرسانی سازمان منصوب شد و سپس در آزمون استخدامی سازمان شرکت کرده و به محض قبولی در آزمون و انجام مراحل استخدامی با حمایت استاندار و شمسایی بعنوان میرعامل آبفا استان منصوب شد. این اتفاق در حالی صورت گرفت که تازه کمتر از یک ماه از استخدام وی گذشته بود.
صادق حقیقی پور، مهمترین گزینه شریعتی و شمسایی است. تنها کسی است که می توان گفت با آمدنش، تغییری در سازمان آب و برق رخ نداده و گوش به دهان استاندار و شمسایی است.
ماجرا ازین قرار است که شریعتی با هرسه گزینه قبلی در تماس با اردکانیان، مخالفت می کند و می گوید تنها گزینه من بازگشت شمسایی است. سپس در تماس دیگری و پس از هماهنگی با شمسایی به وزیر می گوید حقیقی پور گزینه مناسبی است.
اکنون سوال اینجاست چگونه می توان چنین فردی با حدود ۲ سال سابقه کار را بعنوان مدیرعامل دستگاه اجرایی بزرگی مثل سازمان آب و برق خوزستان که بزرگترین سازمان زیرمجموعه وزارت نیرو است بگمارند؟

چه کسی سرپرست می شود؟ 

پیگیری خورنا نشان می دهد نمایندگان وابسته به یک قومیت تمایل دارند تا پیش از اعلام رسمی نام مدیرعامل سازمان، فردی به عنوان سرپرست گماشته شود. از حسونی زاده به عنوان گزینه سرپرستی یاد می شود.
حسونی زاده دارای مدرک دکترای آب بوده و هم اکنون معاون مطالعات پایه سازمان آب وبرق خوزستان و در مرز بازنشستگی است و هیچ انگیزه ای برای آینده خود در سازمان ندارد.

?وی اقبال عمومی در سازمان آب و برق خوزستان ندارد و بسیار بعید به نظر می رسد که بتواند رئیس این سازمان عریض و طویل شود.

?اکنون چند سوال به ذهن نگارنده این سطور متبادر شده که پاسخی برای آن نیافته است.
۱- چرا از سازمان آب و برق با اینهمه اقتدار و توانایی یکی از معاونین بعنوان مدیرعامل انتخاب نمیشود. مگر نه اینکه هرکدام از آنان توانستند قسمت عظیمی از این سازمان را اداره کنند؟ ( تمامی گزینه هایی که در بالا نوشتیم یا غیر بومی اند و یا سالهاست که از سازمان دور بوده اند و اشرافی بر مسائل موجود سازمان ندارند).
۲- قرار شده است تا بررسی گزینه های مجمع نمایندگان خوزستان سرپرستی برای سازمان بگمارند. اما حقیقت موضوع این است که دارند زمان میخرند تا نمایندگان لابی کند و با یکی از گزینه ها به تعامل برسند.
۳- مسئولینی که در پی یافتن جایگزین هستند باید با چشم ریزتری بگردند و بهترین فرد را انتخاب کنند و آخرت خود را فدای دنیای باند مافیای آب و برخی قوم گراها نکنند.

پایان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • كريمي امیدوارم خدا کمک کنه و دکتر ایزدجو برگرده به وزارت نیرو و آب و برق، فرهاد ایزدجو یه خوزستانی تحصیل کرده هست که تجربه موفقیت رو توی معاونت همین آب و برق داره، لابی قوی استانهای بالا با ضعف چند نماینده بومی دارد این فرصت خوب را از ما میگیرد
  • الهي با سلام دکتر ایزدجو بهترین گزینه است هم مدیر خوبی هست هم کاربلد.امیدوارم که حالا که یکنفر متعهد و اشنا به کار قراره بیاد حتما بیاد چون متاسفانه مدیر استان اینقدر بی تفاوت شدن که مردم اصلا براشون مهم نیست
  • حسيني اب هم یکجا بمونه می گنده تغییر خوبه و ایزدجو هم گزینه خوبیه
  • سيد نوري ما کارمندان سازمان با ایزدجو اشنایی داریم مدیر و مدبر هست انشالله منتظرش هستیم
  • نورا یا خدا شمسایی و باندش برن من سه روز روزه میگیرم اصلا بهبهانیها فکر میکنن سازمان ارث پدریشون هست
  • الف ر میدونید شمسایی مدیران خودش رو وادار کرده در حمایتش نامه بنویسن؟؟؟مدیر جهادی چقدر براش سود داره که حاضر نیست از مدیریت کناره گیری کنه من کارمند سازمان میدونم درون سازمان چه ها میشه انشالله رازها برملا بشه و حکومت این اقا پایان بگیره
  • محمد ب اگر شمسایی بره خیلی حقایق رو میشه اینه که خودش و افرادش حاضر نیستن جاشون رو به کسی بدن من حاضرم به پنج طبقه شیرینی بدم این اقا بازنشست بشه
  • مهدي نيا ایزدجو خوبه میشناسمش ولی مگه باند و اتوبوس مدیران اجازه میدن بیاد؟؟؟؟؟؟
  • م م خدایا تو جای حق نشستی ما رو از دست شمسایی و باند بهبهانیها خلاص کن ایزدجو کاربلده اگه بیاد ما هم میتونیم نفس بکشیم به خدا خسته شدیم از باندبازی این امپراتوری نیست یک چیز بالاتره
  • حرداني جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود انشالله ایزدجو بیاد و از سیاسی کاری بعضی افراد راحت بشیم
  • ناشناس دهکردی نه !!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ذیحجه زاده وجه خوبی در سازمان نداره،عدم مقبولیت ایشان باعث ناکارامدی میشود
  • کرمان نژاد دکتر ایزدجو فردی بسیار بسیار مثبت، علمی با تجربه بسیار با ارزشی در سازمان آب و برق و پروژه های بزرگ صنعت نفت گاز در مناطق جنوبی کشور هستند. ایشون مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز بوده اند و به موضوعات آب، که امروزه دغدغه کشور است اشراف کامل دارند امیدوارم نمایندگان محترم استان خوزستان قدر ایشون رو بدونن و نگذارند مسائل سیاسی و حزبی باعث بشه به سازمان آب و برق و به تبع اون به دیگر شرکت های استان که درگیر با مسائله آب هستند ضربه وارد بشه.
  • آگاه دوستان گرامی با سلام ، البته که دکتر ایزدجو دارای رزومه کاری قوی و توان مدیریتی بالایی می باشند و گزینه بسیار مناسبی می باشند اما این نکات را برای دوستانی می نویسم که تصور می کنند با آمدن دکتر ایزدجو تفکر مدیریتی حاکم بر سازمان عوض می شود .بد نیست بدانید که دکتر ایزدجو سابقا معاون جناب شمسایی بودند و الان هم با رایزنی خود ایشان به عنوان گزینه انتخاب گردیدند تا قدرت موجود از دست حلقه ای خاص خارج نشود. همچنین دل خوش نمودن به امضای عده ای از اساتید بسیار ساده نگریست زیرا برخی از این بزرگواران بدلیل تعارف و برخی دیگر به دلیل گرفتن طرح های میلیونی از سازمان آب و برق این کمپین را مدیریت می کنند…….با مراجعه به قسمت قراردادهای طرح های میلیونی بسیار از اسامی قابل مشاهده می باشند.پس لطفا این دیدگاه ها را با نظر نخبگان و کار علمی و نظر های دیگر ….. مزین نفرمایید . صرفا نظر شخصی عده ای از این بزرگواران می باشد که البته قابل احترام است.
  • جعفری شماها که میگین دکتر ایزدجو خوبه، الان از پرسنل سازمان(آبان 1399) سوال کنید ببینید مدیریتش در طی 3 سالی که اومده چطوریه؟ شما ها که میگین دهکردی نیادش، ایشون در سه تا از شرکتهای تابعه سازمان، مدیر عامل بود و به مناطق تحت پوشش کانلها و سدها اشراف کامل داره. و معاونت بهرهبرداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان طی 5 سال مدیریت کرده، چرا همش دنبال نفراتی هستید که سفارش شده شمسایی هستند، خود ایزدجو رو آقای شمسائی معرفی کرده به استاندار، تا مدیران و مسئولینی که خودش سرکار گذاشته رو تغییر نده، 47 درصد پرسنل سازمان و 33 درصد پرسنل شرکتهای تابعه سازمان، بهبهانی هستند.شمسائی در تمام شرکتهای تابعه سازمان، مخبر داره.
  • ناشناس این هم از ایزدجو که سنگش را به سینه میزدن بفرماید مدیریتشان مشاهده کنید گاهاً بخری بدلیل منافع شخصی یاتغییر شرایط هدفشان این بود که با مظلوم نمایی درمیادین مختلف اجتماعی ((ایزدجو)) راعزیزکرده وهمزمان با ایجاد سناریوهای سازمان یافته جوسازی هایی علیه(( دهکردی ها )) نموده اند چه زیبا اما تلخ گذرزمان پرده هارا کنار می کشد وچهرهای واقعی افراد را نمایان میکند
  • ناشناس دوستان حال و احوال خوبه همه چیز اوکی هست با اومدن ایزد جو همه چی اوکی شد ؟