بررسی حمله نظامی صدام به اندیمشک در ۶ مهر ۱۳۵۹؛ چگونه رژیم بعث در “جسر نادری” زمین گیر شد؟

خورنا- پل فلزی نادری در کیلومتر ۲۰ جاده اندیمشک دهلران و در شمال آبادی سرخه نادری و بر روی رودخانه کرخه قرار دارد و از آن به عنوان به جسر نادری، پل کرخه، پای پل و پل سرخه نادری نیز یادمی‌شود.

این پل در گذشته‌های نه چندان دور، مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان – ایلام و شهرهای اندیمشک به دهلران بوده و در آن سال‌ها جبهه‌های موسیان، عین خوش و دشت عباس را به یکدیگر متصل می‌کرد و با توجه به فاصله نه چندان دور آن با مرزهای برون مرزی، نقشی مهم و استراتژیک در هشت سال دفاع مقدس داشت.

به همین دلیل و با توجه به نقش محوری اندیمشک در دسترسی به مسیرهای ریلی و جاده‌ای تصرف پل و عبور از جسر نادری، برای دشمن بعثی نقطه عطفی در هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رفت چرا که این امکان را برای دشمن فراهم می‌ساخت تا ارتباط خوزستان با استان‌های شمالی قطع و شهرهای اندیمشک و دزفول را در خطر سقوط قرار دهد.

به همین جهت از همان روزهای نخستین آغاز دفاع مقدس، لشکر ۱۰ زرهی بعث در اولین حمله نظامی خود به مرزهای کشور برای عبور از جسر نادری و ورود ۳۰۰تانک این ارتش به اندیمشک در مهر ماه سال ۱۳۵۹ و قطع ارتباط جاده اهواز به این شهرستان برنامه ریزی کرد.

دشمن متجاوز بر همین مبنا حرکت خود را در طول مسیر دهلران به اندیمشک و تصرف پل نادری و عبور از آن تعیین کرد تا این پل، محور اصلی هجوم لشکر ۱۰زرهی ارتش عراق تعیین چرا که با تصرف جسر نادری برای دشمن و تشدید فشار بر جبهه‌های جنوب، میانی و شمال خوزستان مرکز استان، فراهم می‌گردید.

اندیمشک اولین هدف و حمله نظامی دشمن بعثی در هشت سال دفاع مقدس بود

پیمان جهانگیری اظهار داشت: اندیمشک در میان سه استان خوزستان لرستان و ایلام واقع است و مسیرهای ریلی و جاده‌ای این شهرستان در پشتیبانی از جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و دسترسی خوزستان به مرزهای برون مرزی و مرکز کشور نقش مهمی دارد.

وی افزود: به همین جهت است که رژیم بعث در مهر ماه ۱۳۵۹ اندیمشک را به عنوان اولین حمله نظامی خود در هشت سال دفاع مقدس تعیین و لشکر مجهز و مسلح خود را با تمام توان و ظرفیت به این شهر می‌فرستد چرا که می‌داند با تسلط به اندیمشک امکان تحقق برنامه‌های خود را در این عرصه بیش از گذشته دارد.

فرماندار اندیمشک ادامه داد: در آن سال‌ها، جسر نادری به عنوان یک مسیر مهم ارتباطی نقشی مهم در حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان داشت و با توجه به مجاورت ریل و تردد قطار از این مسیر اندیمشک و دست یابی به جغرافیایی آن یک ضرورت مهم برای دشمن بود.

وی گفت: اندیمشک و تسلط به آن ارتباط خوزستان با مرکز کشور را قطع و پشتیبانی از جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را با مشکلات جدی مواجه می‌کرد و به همین جهت حفظ و بقا اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس یک ضرورت مهم بود.

هدف دشمن از حمله به اندیمشک قطع ارتباط خوزستان با کشور و ضربه به پشتیبانی از جبهه‌های نبرد بود

دریادار پاسدار علی رضا تنگسیری در همایش پیشکسوتان دفاع مقدس اندیمشک، اظهار داشت: دشمن برای تسلط به خوزستان و آسیب به کشور از هیچ تلاشی دریغ نکرده بود و برای تحقق برنامه‌های خود در هشت سال دفاع مقدس با تمام توان، برنامه ریزی و مسلح شده بود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ادامه داد: به همین جهت خوزستان و اندیمشک به عنوان نقطه و مرکز حملات دشمن تعریف و برای تسلط بر مرزهای آن اقدام می‌شد تا تصرف خوزستان به عنوان اولویت دشمن در جنگ علیه ایران در حوزه نظامی، تعریف گردد.

علی محرابی نیز، اظهار داشت: به همین جهت بود که رژیم بعث در مهر ماه سال ۱۳۵۹ و با هدف قطع ارتباط استان خوزستان به اندیمشک حمله کرد ولی در جسر نادری و مرزهای ابتدایی این شهرستان، زمین گیر شد.

معاون سابق عملیاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: دشمن در این حمله نظامی انتظار مقاومت مردم را نداشت ولی مردم استان خوزستان در همان ابتدای مسیر و در جسر نادری شهرستان اندیمشک در برابر دشمن ایستادگی جاودانه کرده و سد راه آنان شدند.

در جسر نادری رزمندگان و جوانان خوزستان، هفت روز با دستان خالی در برابر دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کردند

صفرعلی رجعلی‌زاده نیز گفت: پس از آغاز تجاوز گری صدام به مرزهای کشور و علی رغم اشراف دشمن به تپه چشمه واقع در این منطقه، رزمندگان و جوانان ایران اسلامی در هفت روز متوالی با دستان خالی اما پر اراده خود به متجاوزان تاختند.

فرمانده گردان تیپ ۳۷ زرهی شیراز در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: جوانان و رزمندگان خوزستان در این حماسه با اقتداری حماسی دشمن را تا یک کیلومتری این پل، علی رغم پیش روی تجهیزات نظامی دشمن به خاک اندیمشک، به عقبراندند.

سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی نیز در آئین تجلیل از شهدای هشت سال دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت شهرستان اندیمشک، عنوان کرد: ایستادگی این مردم در برابر دشمن و نقشه‌های آنان ماندگار است و دشمن هیچ گاه نمی‌تواند به اندیمشک و مردم یک هزار شهیدش نفوذ کند.

فرمانده دانشگاه افسری امام حسین(ع) افزود: حماسه شش مهر برگی زرین از مقاومت مردمی است که در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی با دوکوهه و چهارمآذر و شش مهر خود نامی ماندگار از اندیمشک در تقویم و تاریخ کشور ثبت و ماندگار کرده‌اند.

باید حماسه‌های مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس را قدر دانست و از آن‌ها تقدیر و تجلیل کرد

غلام رضا شریعتی نیز در شورای اداری شهرستان اندیمشک با اشاره به این که پاسداشت فرهنگ ایثار و مقاومت در استان خوزستان و کشور ضروری است، بیان کرد: باید حماسه‌های مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس را قدر دانست و از آن‌ها تقدیر و تجلیل کرد.

استاندار خوزستان مردم اندیمشک را نماد مقاومت دانست و خاطر نشان کرد: امروز مسئولان برای پاسداشت و توسعه این شهرستان باید بیش از گذشته تلاش وبرنامه ریزی کنند چرا که حماسه‌های این مردم در هشت سال دفاع مقدس، هیچ گاه در تاریخ تکرار نمی‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به آموزه‌های دفاع مقدس و رشادت‌های این مردم است که می‌توان در برابر دشمن ایستادگی و پیام انقلاب و اسلام را در جهان طنین انداز کرد و کشور را از آزمون‌های بزرگ الهی و با موفقیت و اقتدار خارج و عزت و اقتدار داخلی و برون مرزی خود را تقویت کنیم.

گزارش: محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/