معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد خبر داد:

راه‌اندازی شورای حل اختلاف رسانه‌ای در کشور/ یارانه مطبوعات مرزی افزایش یافت

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی یک شورای حل اختلاف رسانه‌ای خبر داد و تصریح کرد: این شورا که به منظور رسیدگی به موضوع پرونده‌های محتوایی و شکایات رسانه‌ای تشکیل شده است تا دو هفته آینده پایلوت آن در تهران اجرایی می‌شود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا محمد سلطانی‌فر امروز چهارشنبه یازدهم مهرماه ۹۷ در جلسه پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه استان خوزستان که در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد ضمن تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی اهواز گفت: طرح احداث شهر رسانه‌ای استان خوزستان که در حال حاضر زمینی برای آن در منطقه کیانشهر اهواز در نظر گرفته شده است یک امر بسیار بدیعی و تازه‌ای در کشور بوده که حتی نمونه آن در تهران نیز وجود ندارد و تنها در این خصوص می‌توان به اصفهان اشاره کرد که یک زمین بسیار کوچکی برای خانه مطبوعات در حال راه‌اندازی است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری از مشکلات حقوقی خبرنگاران را ناشی از ضعف آموزش دانست و افزود: ما اگر بتوانیم مشکلات آموزشی خبرنگاران را نسبت به قانون مطبوعات و سایر قوانین حاشیه‌ای مرتفع سازیم در آنصورت دیگر شاهد حجم بالایی از پرونده‌های رسانه‌ای در مراکز حقوقی و قضایی نخواهیم بود.

وی در ادامه از راه‌اندازی یک شورای حل اختلاف رسانه‌ای خبر داد و تصریح کرد: این شورا که به منظور رسیدگی به موضوع پرونده‌های محتوایی و شکایات رسانه‌ای تشکیل شده است و پایلوت آن تا دو هفته آینده در تهران اجرایی می‌شود.

سطانی‌فر با بیان اینکه اعضای شورای حل اختلاف رسانه‌ای توسط وزارت ارشاد و قوه قضاییه انتخاب می‌شوند توضیح داد: شورای حل اختلاف رسانه‌ای از یک تیم حرفه‌ای در تشخیص مباحث محتوایی روزنامه‌ها و مطبوعات تشکیل شده است و وظیفه اصلی آن رسیدگی و حل و فصل مسائل بوجود آمده قبل از تشکیل پرونده قضایی بین شاکی و متشاکی است و تنها در صورتی که در این زمینه ناتوان باشند آن را به مراجع قانونی بالاتر ارجاع می‌دهد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از همکاریهای آموزشی مشترک بین وزارت متبوعش و استانداری خوزستان در آینده خبر داد و تصریح کرد: طی توافقات انجام شده قرار است که اعتبارات مورد نیاز این همکاری‌های آموزشی که در حوزه‌های مختلفی چون روزنامه‌نگاری عادی و تخصصی، وب‌نویسی، فضای مجازی و غیره است به طور اشتراکی توسط وزارت ارشاد و استانداری خوزستان تامین شود.

وی خاطر نشان کرد: در صورت اجرایی شدن موفق این همکاری‌های آموزشی بی‌شک بسیاری از مشکلات مطبوعات استان خوزستان مخصوصا در زمینه‌های اقتصادی نیز به راحتی مرتفع خواهد شد.

سلطانی‌فر ضمن اشاره به وضعیت بد اقتصادی که اکنون در کشور وجود دارد گفت: از آنجایی که در حال حاضر سیاستهای غیر عقلانی ریاست‌جمهور آمریکا باعث تحمیل فشارها و تحرمهایی به کشور شده است لذا ما نمی‌توانیم همانند گذشته در زمینه‌های مختلفی چون دادن آگهی، پرداخت یارانه کاغذ و غیره مانورهای اقتصادی مناسبی در راستای حمایت‌ از رسانه‌های مکتوب و مجازی کشور داشته باشیم. البته این امیدواری هم وجود دارد که بتوانیم طی شش ماه آینده از این مسیر به خوبی عبور کنیم.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل قیمت کاغذ در حد معقول را یکی از کارهایی موثر وزارت ارشاد در راستای کمک به رسانه‌ها دانست و بیان کرد: اگر چه قیمت کاغذی که امروز ما در اختیار مطبوعات قرار می‌گیرد در حوالی پنج‌هزار تومان است و این قیمت برخلاف سال گذشته می‌باشد که در حدود سه هزار تومان بوده است ولی ما و کمیته کاغذ با سیاست‌هایی که در پیش گرفتیم مانع خارج شدن قیمت کاغذ از کنترل دولت و رونق هرچه بیشتر بازار سیاه آن شدیم. بنابراین ما در حال حاضر توانایی داریم که کاغذ مورد نیاز هر روزنامه را با توجه به تیراژی که اعلام می‌کنند با قیمتی حوالی پنج‌هزار تومان فراهم کنیم.

وی ضمن بیان این مطلب که مملکت اکنون در شرایط جنگی قرار دارد یادآوری کرد: اگر چه تمامی توقعات حمایتی که در حال حاضر رسانه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند کاملا به حق است ولی باید شرایط کنونی مملکت را هم در نظر بگیریم زیرا امکان دارد تا یک ماه آینده یک قطره نفت هم نتوانیم صادر بکنیم

سلطانی‌فر اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که وزارت ارشاد در حال حاضر با خرید نزدیک به ۲۰ هزار تن کاغذ، آمادگی دارد در صورت تحریم احتمالی تمامی نیازهای رسانه‌های مکتوب کشور را در این شرایط فراهم کند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان مصرف کاغذ روزنامه ‌های کشور را ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: ما از تمامی روزنامه‌ها درخواست کرده‌ایم که علاوه بر کاهش تعداد صفحات و تیراژ تا آنجایی هم که می‌توانند با قطع‌های کوچک روزنامه‌های خود را انتشار دهند.

وی در ادامه از فعال شدن باشگاه خبرنگاران خارجی در وزارت ارشاد خبر داد و اظهار داشت: با توجه به مراوداتی که قرار است در آینده وزارت ارشاد با استانداری خوزستان در حوزه خبرنگاران خارجی داشته باشد ما از استانداری خواستیم که نسبت به راه‌اندازی تورهای خبرنگاران خارجی در استان اقدام کند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه امسال قیمت آگهی‌های مطبوعاتی به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند توضیح داد: امسال با توجه به شرایط بد اقتصادی حاکم بر کشور اگر قیمت آگهی نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد بالا برود چه بسا ممکن است دوباره به افزایش یک بازار غیر رسمی آگهی‌های دولتی در این زمینه کمک شود بنابراین با هماهنگی با مدیران کل قرار براین شده است که بدون هرگونه افزایشی ما امسال این مسئله را قانون‌مند کنیم یعنی هفت رتبه آگهی دولتی را به پنج رتبه تبدیل کردیم.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته برای سال آینده قیمت آگهی حتما به میزان ده درصد افزایش خواهد یافت زیرا هر مقداری که بیشتر از این لحاظ شود موجب خدشه وارد کردن به مسیر گرفتن آگهی‌های دولتی می‌شود.

وی عنوان کرد: برطبق ابلاغیه جدید معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی قرار است که تمامی آگهی‌های دولتی فقط از طریق کانال اداره ارشاد به مطبوعات منتقل شوند و لذا براین اساس هرگونه موردی نیز خارج از این بخشنامه گزارش شود از طریق اداره ارشاد قابل پیگیرد قانونی است.

سلطانی‌فر ضمن اشاره به لایحه جدید قانون مطبوعات گفت: در این لایحه که تنظیم آن با همکاری اساتید و کارشناسان مجرب حوزه مطبوعات صورت گرفته سعی شده است که به جای “حدود” مطبوعات بیشتر به حقوق آنها نگریسته شود و همچنین بحث فضای مجازی نیز در آن لحاظ شده است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید در شرایط اقتصادی کنونی کشور رسانه‌ها هزینه‌ها خود را کاهش دهند اظهار کرد: کنترل نظام پرسنلی از طریق استفاده از روش حق‌الزحمه و حق‌القلمها به جای حقوق ثابت، کم کردن تیراژ و غیره را می‌توان به عنوان راههایی برای کم کردن هزینه‌ها در نظر گرفت.

وی در پایان عنوان کرد: در نظامنامه پرداخت یارانه مطبوعات سیزده بند حمایتی به صورت ویژه نوشته شده است که براساس آن میزان پرداخت یارانه به مطبوعات مرزی ۱/۵ تا ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.