نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی:

بهبود اشتغال کشور مستلزم برقراری ارتباط با دنیا است

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب که هیچ کشوری تاکنون نتوانسته است تنها با تکیه بر ظرفیتهای داخلی بر مشکلات اشتغال خود فائق شود خاطر‌نشان کرد: ما اگر بخواهیم در کشور شغل ایجاد بکنیم باید ضمن حفظ منافع ملی و چهارچوبهای نظام با دنیا ارتباط داشته باشیم.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در دهمین جلسه شورای اشتغال استان خوزستان که امروز پنجشنبه ۱۵ شهریورماه ۹۷ با حضور سرپرست وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد همایون یوسفی گفت: شاید مهمترین موضوعی که در حال حاضر در حوزه اشتغال کشور باید مورد اهمیت واقع شود حفظ اشتغالهای موجود است. یعنی ما باید در شرایط کنونی کشور نه تنها در زمینه ایجاد اشتغالهای جدید حرکت کنیم بلکه به دلیل شرایط اقتصادی که اکنون بر کشور حاکم شده است در زمینه نگهداری مشاغل فعلی نیز تلاش دو‌چندانی داشته باشیم.

نماینده اهواز، حمیدیه، باوی و کارون اکثر شغلهای ایجاد شده در شرایط رکودی را ناپایدار دانست و افزود: ما اگر بخواهیم مشکل اشتغال را در کشور ساماندهی بکنیم باید ابتدا نسبت به مبانی اقتصادی تولید شغل نگاه واقع‌بین داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری کنونی مجلس و دولت بر تولید سالانه بالای یک میلیون شغل در کشور قرار گرفته اظهار کرد: در اقتصادهای مدرن دنیا اگر این تعداد شغل بخواهد ایجاد شود باید حداقل رشد اقتصادی بالای هفت درصد ابتدا به وجود بیاید.

یوسفی یادآوری کرد: از آنجایی که در حال حاضر حتی اقتصادهای بزرگ دنیا مثل برزیل و هند نیز که رشد اقتصادی بالایی هم دارند تنها حداکثر می‌توانند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار شغل را در سال ایجاد کنند بنابراین به نظر می‌رسد این هدف گذاری دولت و مجلس در زمینه ایجاد یک میلیون شغل طی یکسال از واقعیات اقتصادی کشور به دور است.

وی ضمن بیان این مطلب که هیچ کشوری تاکنون نتوانسته است تنها با تکیه بر ظرفیتهای داخلی بر مشکلات اشتغال خود فائق شود خاطر‌نشان کرد: ما اگر بخواهیم در کشور شغل ایجاد بکنیم باید ضمن حفظ منافع ملی و چهارچوبهای نظام با دنیا ارتباط داشته باشیم.

یوسفی پرداخت وام و اعطای انواع مجوز را راهکار نامناسبی برای حل مشکل اشتغال دانست و افزود: این سیاست که دولت در حال حاضر برای رفع معضل اشتغال کشور در پیش گرفته است نه تنها شغل ایجاد کردن نیست بلکه در واقع پخش پول است.

وی ادامه داد: بنابراین ما به جای چنین روش‌های منسوخی که در دولتهای قبلی هم امتحان خود را پس داده است بهتر است با ایجاد اصلاحات اقتصادی در مناسبات داخلی و خارجی در جهت بهبودی فضای کسب و کار کشور حرکت کنیم.

یوسفی شرایط رکودی حال حاضر کشور را مستعد بروز بحران‌های کارگری در کف خیابانها دانست و اضافه کرد: البته در حال حاضر عدم وجود بحرانهای گسترده در این زمینه هم هیچ ربطی به عملکرد دولت و مجلس ندارد بلکه وجود ظرفیتهای بزرگ اقتصادی کشور تنها عامل اصلی جلوگیری از رخ دادن چنین بحرانهای کارگری در کشور بوده است. یعنی کشور ما حتی با وجود چنین مشکلات ریز و درشت که با آنها دست به گریبان است به دلیل دارا بودن ظرفیت بالای اقتصادی، باز هم در رتبه هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف رویه‌های معمول دنیا که بازار اشتغال پایدار را با تقویت هرچه بیشتر رابطه بین بخش خصوصی با بخش خصوصی رونق می‌دهند ما شاهدیم که همه مصوبات مجلس در جهت تقویت هرچه بیشتر رابطه بین بخش خصوصی و دولتی است.

یوسفی در ادامه ضمن انتقاد به سیاستی که طی آن برای همه مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف یک نسخه واحد را در نظر می‌گیرد گفت: از آنجایی که ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و غیره یکسان نیست لذا اگر می‌خواهیم شاهد حل مشکل اشتغال کشور باشیم باید براساس تناسب هر منطقه‌ای در زمینه توسعه آنجا اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشور مبتنی بر ایجاد مهارت نیست اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاههای نسل سوم دنیا برپایه مهارت محوری قرار دارند لذا کسانی که از این دانشگاهها فارغ‌التحصیل می‌شوند نه تنها برای خود بلکه برای دیگران هم می‌تواند اشتغال‌ زایی کند.

یوسفی یکی از اصلی ترین مشکلات کنونی اشتغال کشور را در حوزه آموزش دانشگاهی دانست و عنوان داشت: متاسفانه ما در کشور به ظرفیت‌های واقعی ایجاد شغل به هیچ عنوان توجه نمی‌کنیم و این در حالی است که در دنیای امروزی بزرگترین محور برای ایجاد اشتغال همانا تجاری سازی فکر و ایده‌های انسانی است.

وی ضمن بیان این مطلب که خوزستان دارای دولتی‌ترین اقتصاد کشور است توضیح داد: حداقل طی صد سال اخیر وجود صنایع بزرگ دولتی بزرگترین مانع در رشد بخش خصوصی استان خوزستان بوده‌اند بطوریکه هرگاه وضع دولت خوب باشد بالطبع وضع اشتغال خوزستان هم خوب خواهد بود و اگر مثل شرایط کنونی دولت از وضع چندان خوبی برخوردار نباشد وضعیت اشتغال خوزستان هم خوب نخواهد بود

یوسفی گفت: علیرغم اینکه تاکنون بخش خدماتی در بسیاری از نقاط کشور مثل یزد و اصفهان توانسته سهم بالایی را در حدود ۷۰ درصد در زمینه ایجاد اشتغال این استانها ایفا کند ولی متاسفانه این بخش در خوزستان تنها ۲۵ درصد از مشاغل را تشکیل می‌دهد و لذا براین اساس انتظار داریم که در این زمینه‌ها نیز به استان خوزستان نگاه ویژه‌تری شود.

وی در پایان خطاب به سرپرست وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: جناب آقای وزیر با توجه به اینکه در حال حاضر در استان خوزستان صنایع بزرگی هستند که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند ما خواهشمندیم که جنابعالی هم در زمینه انتصاب مدیران و هیأت مدیره‌های بومی و همچنین اشتغال نیروهای بومی توجه و عنایت بیشتری داشته باشید.