مشاور امور آب و محیط زیست استاندار خوزستان:

استان خوزستان در حفظ منابع آبی امسال کارنامه ضعیفی دارد

مشاور امور آب و محیط زیست استاندار خوزستان: متأسفانه در سالجاری استان خوزستان از لحاظ مدیریت منابع آبی به هیچ عنوان کارنامه موفقی نداشته است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران استان خوزستان که امروز سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷ در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد مهدی قمشی
ضمن بیان این مطلب گفت: متاسفانه علیرغم برپایی یکسری جلسات خوب و پربار در زمینه مدیریت صحیح منابع آبی در استان خوزستان مشاهده می‌شود که خروجی چنین جلساتی به هیچ عنوان در استان اجرایی نمی‌شود.

مشاور امور آب و محیط زیست استاندار خوزستان علت کارنامه ضعیف استان خوزستان در مدیریت منابع آبی را در وهله اول به عدم هماهنگی دستگاههای مرتبط در این زمینه مرتبط دانست و تصریح کرد: در زمینه مدیریت منابع آبی استان ما تاکنون نتوانسته‌ایم بین دو دستگاه اجرایی سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی یک هماهنگی صحیح را مشاهده کنیم یعنی در این زمینه میزان همکاری و هماهنگی بین دو مسئول دولتی در استان خوزستان صفر است.

وی افزود: البته دایره این ناهماهنگی‌ها تنها به مسئولین دولتی محدود نمی‌شود بلکه در بین امام جمعه‌ها و نمایندگان مجلس نیز در این زمینه تاکنون هماهنگی مناسبی وجود نداشته است.

قمشی در ادامه با بیان اینکه هر مسئول اجرایی استان باید در مسائل مرتبط با آب، اجازه اظهار‌نظر در حیطه‌ کاری خود داشته باشد اظهار کرد: متاسفانه در این دوران خشکسالی نه تنها راندمان کاربرد آب در استان افزایش پیدا نکرده است بلکه عملا هم کاهش یافته است بطوریکه این مسئله در حال حاضر به یک نقطه ضعف بسیار بزرگی برای استان خوزستان از لحاظ مدیریت منابع آب تبدیل شده است.

مشاور امور آب و محیط زیست استاندار خوزستان یادآوری کرد: ما اگر مدیریت منابع آب را به صورت صحیح در استان پیاده‌سازی کنیم اولین نمود آن باید در افزایش میزان راندمان استفاده از آب، خود را نمایان کند ولی نه تنها این مدیریت را تاکنون اعمال نکرده‌ایم بلکه درست برعکس این نوع مدیریت هم، تا الان عمل کرده‌ایم.

وی ضمن بیان این مطلب که مدیریت منابع آبی در استان خوزستان تنها به صورت سلبی پیاده‌سازی می‌شود توضیح داد: به طور مثال ما به جای ارائه برنامه‌های صحیح ‌ علمی در این خصوص تنها به قطع کردن برق ایستگاههای پمپاژ آب و اعتراف کردن به این موضوع که برداشت بالای آب در بالادست باعث ایجاد مشکل در پایین دست شده، بسنده کرده‌ایم.

قمشی ضمن اشاره به قانون ممنوعیت کشت برنج در استان گفت: متاسفانه علیرغم دستور جهاد کشاورزی در ممنوعیت کشت برنج در استان خوزستان، مشاهده می‌شود که امسال بیشتر از پارسال در استان برنج کشت شده است.

مشاور امور آب و محیط زیست استاندار خوزستان با بیان اینکه ما فقط حرف می‌زنیم اظهار کرد: اقدام به کشت‌برنج، بوجود آمدن مشکل در آب آشامیدنی آبادان و خرمشهر، معضل کمبود آب برای نخیلات استان و همچنین پیدایش مشکلاتی در تامین آب کشت و صنعت‌های نیشکر همه و همه ناشی از عدم وجود یک مدیریت صحیح در منابع آب و نیز ناکارآمدی در مدیریت استان است.

وی عملکرد امسال استان خوزستان را در زمینه برق بهتر از آب دانست و تصریح کرد: اگر چه در کل مدیریت مسئله برق از مدیریت منابع آبی ساده‌تر است ولی ما انتظار داشتیم که امسال حداقل در مدیریت منابع آبی استان یک مقداری بهبودی حاصل می‌شد یعنی نه تنها راندمان استفاده از آب بالاتر می‌رفت بلکه شاهد توزیع مناسب‌تری‌ از منابع آبی نیز در استان بودیم.‌

قمشی ضمن اشاره به اولین سمینار مدیریت خشکسالی و منابع آب که قرار است در اهواز برگزار شود گفت: از آنجایی که حل مشکل استان در زمینه منابع آبی چندان پیچیده نمی‌باشد لذا ما می‌توانیم با تکیه بر اساتید و کارشناسان بومی و داخلی استان به خوبی بر این مشکلات فائق شویم.

مشاور امور آب و محیط زیست استاندار خوزستان در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه ما قطعا در دو سال آینده نیز همچنان در زمینه آب با مشکلاتی مواجه خواهیم بود لذا لازم است که برای مدیریت هرچه بهتر منابع آبی استان از راهکارهای علمی و کارشناسی شده که قبلا متداول نبوده به نحو صحیحی بهره‌گیری کنیم یعنی با برقراری هماهنگی بیشتر در بین مسئولین و تلاش در جهت اجرایی شدن خروجی‌های جلسات و نشست‌های تخصصی، امیدوار باشیم که طی دو سال آینده مشکلات استان در این زمینه بکلی برطرف شود.