معاون گمرکات خوزستان:

ارزش صادرات غیر‌نفتی خوزستان در سالجاری از مرز سه میلیون دلار گذشت

معاون امور گمرکات خوزستان در مورد میزان صادرات غیر‌نفتی استان خوزستان در سالجاری گفت: طی پنج‌ ماه گذشته استان خوزستان در حدود هفت میلیون و ۴۶۷ هزار و ۲۳۳ تن صادرات غیر‌نفتی به ارزش سه میلیارد و ۲۱ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۳۰۴ دلار داشته است.

حمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری که امروز سه‌شنبه ششم شهریورماه ۹۷ به مناسبت هفته دولت در محل سالن جلسات اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان برگزار شد علی قبادی ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی گفت: گمرک جمهوری اسلامی در راستای قانون تجارت الکترونیک و تحقق دولت الکترونیک و نیز کاهش مراجعات ارباب رجوع و لزوم شفافیت اطلاعات و همچنین رعایت حقوق شهروندی نسبت به راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی اقدام کرده است.

معاون امور گمرکات خوزستان با بیان اینکه سامانه جامع امور گمرکی کشور به صورت برخط ارائه خدمات می‌کند تصریح کرد: در این سامانه نه تنها کلیه تشریفات گمرکی و اظهارنامه‌های وارداتی و صادراتی بدون دخالت کاغذ انجام می‌شوند بلکه ارتباطات و تعاملاتی که از طریق آن با سازمانهای همجوار صورت می‌گیرد به صورت الکترونیکی است.

وی گمرک خوزستان را جزء سه گمرک اول کشور در زمینه واردات و صادرات دانست و توضیح داد: گمرک خوزستان به ویژه گمرک بندر امام خمینی(ره) دارای موقعیت استراتژیکی خاصی است که بیشتر کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از این طریق وارد کشور می‌شوند.

قبادی اضافه کرد: البته صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات شملچه و چذابه صورت می گیرد.

معاون امور گمرکات خوزستان در مورد میزان صادرات غیر‌نفتی استان خوزستان در سالجاری گفت: طی پنج‌ ماه گذشته استان خوزستان در حدود هفت میلیون و ۴۶۷ هزار و ۲۳۳ تن صادرات غیر‌نفتی به ارزش سه میلیارد و ۲۱ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۳۰۴ دلار داشته است.

وی ادامه داد: البته استان خوزستان طی این مدت نیز شش میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۶ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۱۵ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۴۳۵ دلار وارد کرده است.

قبادی اظهار داشت: میزان درآمد گمرکات استان که به صورت متمرکز وارد خزانه می‌شوند در حدود ۱۲ هزار و ۲۳۳ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال بوده است.

معاون امور گمرکات خوزستان یادآوری کرد: بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا که در سال ۱۳۹۲ تصویب شده است گمرک وظیفه بررسی اسنادی و ارزش کالاهای توقیفی را دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ توقف واردات و صادراتی در حوزه گمرک اعلام نشده است عنوان کرد: ارائه آمار از رسوب کالا در حوزه بنادر انجام می شود ولی در حوزه گمرکات با تائید و اعلام نظر سامانه‌ای سازمان های همجوار هیچ مانع قانونی برای ترخیص کالا وجود ندارد.

قبادی خاطر‌نشان کرد: گمرک تنها مجری اجرای بخشنامه‌ها بوده و کلیه سیاست‌گذاری‌ها پس از تعیین در سطح ملی به صورت قوانین و مقرراتی از وزارتخانه‌های متبوع به ما ابلاغ می شود.

معاون امور گمرکات خوزستان برقراری تعادل اقتصادی بین هزینه‌های تولید در داخل و خارج کشور را فاکتور مناسبی برای جلوگیری از قاچاق کالا دانست و اذعان کرد: اولویت اصلی گمرک حمایت از تولیدات داخل در راستای اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی است.

وی ضمن بیان این مطلب که گذار از تجارت سنتی به مدرن مستلزم امکانات خاصی است عنوان کرد: به منظور تسهیل فرآیند صادرات و واردات در استان بحث تهیه دستگاه ایکس ری کامیونی به مرکز اعلام نیاز شده است.

قبادی در پایان گفت: دستگاه ایکس ری شلمچه با توجه به تعهدات منطقه آزاد در این خصوص اکنون در مرحله نصب است.