مدیر کل امور عشایر خوزستان خبر داد:

اسکان بیش از ۱۰ هزار خانوار عشایری در استان خوزستان

مدیر کل امور عشایر خوزستان ضمن اشاره به بحث اسکان عشایر گفت: ما تا پایان سال ۹۱ در حدود هشت‌هزار و ۶۰۰ خانوار را در کانونهای اسکان عشایری استان ساماندهی کرده بودیم که این رقم در پایان سال گذشته با اضافه شدن دو هزار و ۱۶ خانوار دیگر به آن اکنون به ده‌هزار و ۶۱۶ خانوار رسیده است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری مدیران حوزه کشاورزی استان خوزستان که شامگاه دوشنبه پنجم شهریور‌ماه ۹۷ در حاشیه دومین روز نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد علی رحم کریمی با بیان اینکه امور عشایر وظیفه خدمترسانی به عشایر کوچرو استان را برعهده دارد اظهار کرد: برطبق آخرین سرشماری رسمی مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۷ در حدود ۲۳ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر و دو میلیون رأس واحد دامی در استان خوزستان وجود دارد.

مدیر کل امور عشایر استان خوزستان میزان جمعیت عشایری استان را ۱۲ درصد جمعیت عشایری کشور دانست و افزود: ۹ درصد از دام عشایری کشور در اختیار عشایر استان خوزستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه چیزی در حدود ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم و آیی استان خوزستان در اختیار عشایر قرار دارد اظهار کرد: ۹ هزار هکتار باغ در سطح حوزه‌های عشایری استان خوزستان وجود دارد که این میزان در حدود ۳۰ درصد از کل باغات عشایری کشور است.

کریمی بیشترین میزان باغات عشایری کشور را در حوزه استان خوزستان متمرکز دانست و تصریح کرد: این باغات بیشتر در قسمت شمال و شمال‌شرقی استان خوزستان قرار دارند.

مدیر کل امور عشایر خوزستان ضمن اشاره به بحث اسکان عشایر گفت: ما تا پایان سال ۹۱ در حدود هشت‌هزار و ۶۰۰ خانوار را در کانونهای اسکان عشایری استان ساماندهی کردیم که در پایان سال گذشته با اضافه شدن دو هزار و ۱۶ خانوار دیگر به این آمار اکنون تعداد خانوارهای عشایری اسکان یافته استان خوزستان به ده‌هزار و ۶۱۶ خانوار رسیده است.

وی با بیان اینکه قریب دو‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه عشایری را در استان خوزستان وجود دارد اظهار کرد: مناطق عشایری خوزستان تا سال ۹۱ در حدود ۷۱ درصد از راه عشایری مناسب برای تردد معمولی برخوردار بودند که این رقم در پایان سال ۹۶ با رشدی ۱۵ درصدی اکنون به ۹۱ درصد رسیده است.

کریمی اضافه کرد: البته میزان راههای شوسه عشایری استان نیز تا پایان سال ۹۱ در حدود ۳۷ درصد بوده که این رقم هم در پایان سال ۹۶ به ۶۱ درصد رسیده است.

مدیر کل امور عشایر خوزستان در مورد بحث تامین آب آشامیدنی سالم برای خانوارهای عشایری استان اظهار کرد: میزان برخورداری عشایر خوزستان از آب آشامیدنی سالم تا پایان سال ۹۱ در حدود ۴۳ درصد بوده که اکنون این رقم به ۶۳ درصد ارتقا پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از جامعه عشایری خوزستان هنوز از چشمه‌های طبیعی استفاده می‌کنند و بقیه به صورت سیار یا با تانکر آبرسانی می‌شوند.

کریمی با بیان اینکه عشایر خوزستان از ابتدای برنامه ششم توسعه مشمول منابع ارزش افزوده شده‌اند اظهار کرد: سال گذشته نه تنها در حدود ۱۵ میلیارد تومان سهم ارزش افزوده عشایر استان خوزستان شده است بلکه قریب ۱۷۰ پروژه ریز و درشت در حوزه ارزش افزوده نیز در بخشهای مختلف عشایر استان اکنون در حال انجام است.

مدیر کل امور عشایر خوزستان در پایان گفت: ما از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ در حدود ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بانکی را با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج‌ساله برای عشایر استان فراهم کردیم که در این خصوص تاکنون دو هزار و ۸۲۲ نفر از عشایر استان از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند