العبادی؛ تحریم ایران یا تحریف منافع عراق؟

اختصاصی خورنا در تحلیل آخرین تحولات سیاسی بین ایران و عراق عراق منافع مردمش ‌را به ایران ترجیح داد؟

خورنا-فرزاد شعبانی

با شدت گرفتن تحریم های امریکا علیه ایران و چند کشور دیگر و الزام بسیاری از کشورهای منطقه به رعایت این تحریم ها، عراق نیز به لیست تحریم کنندگان ایران پیوست! سخنگوی دولت عراق پس از اولتیماتوم امریکا به کشورهای منطقه نسبت به تحریم ایران گفت: ما به تحریم‌های امریکا علیه ایران پایبند خواهیم بود؛ زیرا ما قبل از هرچیز به منفعت ملی عراق نگاه می‌کنیم. ما به معاملات دلاری با ایران پایان می‌دهیم ولی تحریم‌های امریکا علیه ایران را یک خطای اساسی می دانیم که راه حل مناسبی برای حل مشکلات میان کشورها نیست.

بلافاصله و پس از اعلام برائت حیدرالعبادی از همکاری با ایران در تعاملات مختلف سیاسی، اقتصادی کمپین #العبادی_لیس_ممثلنا (العبادی نماینده ما نیست) در فضای مجازی بین عراقی ها به را می افتد! کمپینی که بسیاری از صاحبنظران در داخل ایران را نیز به واکنش وامیدارد تا العبادی و سایر مسئولان رده بالای عراقی را به حافظه تاریخی خود ارجاع می دهد تا به یاد بیاورند که ایران برای عراق چه ها که نکرد!

در همین حین خبر سفر قریب الوقوع نخست‌وزیر عراق به ایران منتشر می شود؛ وبگاه “الغد پرس” عراق درین باره اعلام کرد: حیدرالعبادی بنا به دعوت رسمی ایران هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد. هدف از این سفر بررسی آخرین تحولات سیاسی است. بلافاصله شورای وزارتی امنیت ملی عراق نیز در نشستی به ریاست حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق با اشاره به عمق روابط میان بغداد و تهران، بر لزوم حفظ این روابط تأکید کرد. در اینجا چرخش ملموس العبادی را به وضوح می توان مشاهده کرد!

اندکی بعد زمزمه ها مبنی بر لغو سفر العبادی به ایران به گوش می رسد؛ خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر مطبوعاتی نخست‌وزیر عراق درین باره نوشت: العبادی سفرش به تهران را لغو کرده است. وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته اعلام کرد که سفر عبادی به تهران در دستور کار نیست!

چنین می نماید که رفتار مسئولان رده بالای ایرانی که باعث واکنش هایی از قبیل چرخش های آنی امثال العبادی می شود حاصلی جز سرکوب بحق خودخواهی های برخی زمامداران منطقه که عرصه سیمرغ را جولانگه خود می دانند، نیست. امروزه عراق و سایر کشورهای منطقه بخوبی به جایگاه ایران در بین حکومت های خودباخته همسایه پی برده اند. جایگاه مستقل و قابل اقتفایی که ترکیه از مدت ها پیش و جدیدا با اضافه شدن به لیست تحریم شدگان توسط امریکا سعی دارد اندکی به آن نزدیک شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *