باز هم برق رفت؟!/ یادداشتی پیرامون خاموشی های اخیر و تعطیلات استان

*باز هم برق رفت!؟؟؟*
یادداشتی پیرامون خاموشی های اخیر و تعطیلات استان به قلم علی ذکوی  فعال سیاسی  اجتماعی

تصور کنید اهل آذربایجان غربی یا تهران باشید و برای پرونده ای در دادگستری باغملک از دو ماه پیش برای روز چهارشنبه گذشته وقت رسیدگی داشته باشید بنابراین از یک هفته پیش بلیط هواپیما تهیه می کنید و روزچهارشنبه با هزار دردسر خودتان را به دادگستری باغملک می رسانید ولی با درب بسته ی این اداره مواجه می شوید. بله چهارشنبه در خوزستان تعطیل بود، اما…

دوباره تصورکنید دریکی از ادارات کل، پرونده ای دارید و روز دوشنبه به شما می گویند تاچهارشنبه فرصت دارید که نامه ای از اداره ی مربوطه در شهرستان بیاورید تاکارتان انجام شود شماهم سه شنبه نامه را برای روز چهارشنبه آماده می کنید که ناگهان اعلام می شود فرداچهارشنبه تعطیل است. اماچرا؟
تعطیلات تابستان امسال عمدتا به دلیل مصرف بالای برق در استان و کشور اتفاق افتاده است. اما آیا گرمی هوا تنها دلیل مصرف بالای برق است و سایر عوامل نقشی در این خاموشی ها نداشته اند؟ این سوالی است که مسئولین اداره ی برق باید پاسخ دهند.

بیایید از زاویه ای دیگر به موضوع بنگریم. اگر برایتان مقدور است دم غروب سری به بازار باغملک و رستم آباد بزنید و دکور نورپردازی شده ی مغازه هارا از نزدیک مشاهده کنید بسیاری از مغازه ها در یک رقابت تبلیغاتی هرکدام بیش از ۲۰ لامپ برای سقف و دکور مغازه هایشان روشن کرده اند و روز به روز به تعداد این مغازه هاافزوده می شود.

در کنار این مغازه ها، امسال ورودی های شهر از چهارسو، مجهز به سیستم روشنایی شده اند که صدهالامپ تا ازغروب تا صبح روشن است. شاید از نظر عزیزان متولی صنعت برق این رقم خیلی کمی ازسهم برق مصرفی باشد اما به هرحال امسال بیشترین خاموشی و تعطیلی را نسبت به سالهای اخیر داشته ایم. ما برق را به دلیل گرما قطع می کنیم درحالی که این میتواند بهترین فرصت برای استفاده از پنل های خورشیدی باشد اما بعید می دانم ادارات برق حتی در آفتابی ترین استان کشور از پنلهای خورشیدی استفاده کنند. تولید برق از پنلهای خورشیدی در کشوری که خداوند دیرزمانی است که باران را از آن دریغ کرده است می تواند موهبتی استثنایی باشد. فقط در یک قلم تصور کنید تمام سطح کویرلوت و دشت کویر را پنل خورشیدی نصب کنیم آن وقت یکی از صادر کنندگان بزرگ برق به کشورهای همسایه خواهیم بود ضمن اینکه در یک کاربرد دوگانه با نصب پنل خورشیدی بر روی دریاچه ها و رودخانه ها ازتبخیر آب جلوگیری کنیم. بنابراین با تبلیغات بالا و ایجاد بستر مناسب و تشویق شهروندان به استفاده از این پنل ها و حتی خرید برق مازاد آنها توام با سیاستهای تشویقی برایرمشترکین کم مصرف می تواند مصرف انرژی در کشور را حد زیادی بهینه سازی کرد.
در کنار این موارد با هوشمند کردن سامانه ی قطع برق و جاسازی یک سیمکارت در پشت کنتور برق، می توان طوری برنامه ریزی کرد که فقط برای ساعاتی خاص و فقط برای یک یا چند وسیله ی خاص قطعی برق را اعمال کنیم آن هم بدون اینکه کل برق یک شهر راقطع کنیم. برای درک اهمیت این موضوع به مواد فاسد شدنی درون یخچالها یا خمیرنانوایی ها بیمارستانها،وحتی صدهامشتری منتظر در یک بانک و … فکر کنید که چه ضرر هنگفتی را روی دست مردم می گذارد.
متاسفانه مدتهاست که تبلیغ چندانی در زمینه ی صرفه جویی برق در تلویزیون مشاهده نمی کنیم. هرچند هراز گاهی یک مسئولی از مردم دعوت می کند تا درساعات پیک مصرف صرفه جویی کنند ولی پخش دوباره ی قصه های بابابرقی و همکاری مردم در کاهش مصرف برق و تشویق به استفاده از پنل خورشیدی می تواند تعداد خاموشی ها را به حداقل برساند.

اینها مواردی هستند که مسئولین برق محلی باید ضمن اطلاع رسانی قبلی در شبکه های اجتماعی نسبت به قطع برق درباره ی آنها مدام نشست های کارشناسی برگزار کنند و به مردم توضیح دهند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *