باید از اصلاح طلبان برای نجات کشور خاضعانه دعوت به عمل آید

خورنا: نماینده اصلاح طلب مجلس ششم گفت: اگر با دوراندیشی به مسائل بنگریم، در وضعیت امروز کشور و فشارهای بین المللی علیه ایران، و از همه مهم‌تر شکست سیاست‌ها و عملکرد اصولگرایان به نظر می‌رسد مشارکت و نقش فعال اصلاح طلبان در انتخابات آینده، تنها و یا مهم‌ترین برگ برنده برای غلبه بر وضع موجود است. پس باید از اصلاح طلبان برای نجات کشور خاضعانه دعوت به عمل آید.

اکبر اعلمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: با توجه به تعداد حامیان نه چندان زیاد طیف اصولگرا و عملکرد این جریان و آثار سوء ناشی از مدیریت آنان، بدون شک این تعداد هم با ریزش قابل توجهی مواجه شده است. در چنین شرایطی با حضور یک چهره شاخص و خوش سابقه و عملگرای اصلاح طلب به مفهوم واقعی آن در میدان رقابت‌های انتخاباتی و با ایجاد فضای لازم برای برگزاری یک انتخابات آزاد و فراهم شدن امکان رقابت برای اصلاح طلبان، بدون تردید پیروز رقابت‌، اصلاح طلبان خواهند بود.

وی همچنین در واکنش به معرفی یک کاندیدای ائتلافی از سوی دوجناح اصلاح طلب و اصولگرا خاطرنشان کرد: اصولگرایانی که امکان حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را پیدا کنند، بدون شک همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد گذاشته‌اند و اگر در سمت ریاست جمهوری قرار بگیرند ناگزیر به رعایت یک سلسه باید و نباید‌ها و یک سری اصولی هستند که لزوما نمی‌تواند در جهت اهداف و آرمان‌های اصلاح طلبان باشد.

اعلمی با بیان اینکه هم اکنون شرایط به گونه‌ای نیست که جناح مقابل همچون گذشته بتواند راه خود را ادامه دهد، گفت: اگر اصولگرایان به این نتیجه برسند که تنها راه حفظ و بقای خودشان و رهیدن از شرایط کنونی، تن دادن به خواسته‌های قانونی و باز کردن فضای کشور است، خود به سراغ اصلاح طلبان و سایر شخصیت هائی خواهند رفت که می‌توانند ناجی کشور باشند.

وی در خصوص گزینه‌هایی که هم اکنون به عنوان نامزد انتخابات آینده مطرح هستند نیز اظهار داشت: بجز اشخاصی که تنها برخی رسانه‌های خودی به بزرگنمائی و تبلیغ آنان اشتغال دارند، فعلا هیچ گزینه مطرحی در میان نامزد‌های انتخاباتی به چشم نمی‌خورد.

نماینده مجلس ششم در ادامه افزود: مطرح بودن نام‌ها زمانی مشخص می‌شود که افراد در شرایط یکسان و عادلانه به معرفی خود و برنامه‌هایشان بپردازند، آنگاه پس از انجام یک نظرسنجی مقدماتی در سطح کشور می‌توان به میزان مطرح بودن و مقبولیت یک کاندیدا در نزد افکار عمومی پی برد. لذا در آستانه انتخابات ریاست جمهور سال ۱۳۷۶ هم برخی روزنامه‌ها تیتر اول خود را به مطرح بودن آقای ناطق نوری و حتی پیروزی قطعی وی اختصاص می‌دادند اما نام خاتمی با ۶۹ درصد آرای شرکت کنندگان از صندوق‌ها بیرون آمد.

اعلمی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اگر با دوراندیشی به مسائل بنگریم، در وضعیت امروز کشور و فشارهای بین المللی علیه ایران، و از همه مهم‌تر شکست سیاست‌ها و عملکرد اصولگرایان به نظر می‌رسد مشارکت و نقش فعال اصلاح طلبان در انتخابات آینده، تنها و یا مهم‌ترین برگ برنده برای غلبه بر وضع موجود است. پس باید از اصلاح طلبان برای نجات کشور خاضعانه دعوت به عمل آید.

وی تاکید کرد: با توجه به تلاش هائی که اخیرا برای تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته و و همچنین هجمه‌های وسیعی که از مدت‌ها قبل به اصلاح طلبان وارد می‌شود به نظر می‌رسد در صورت فراهم نشدن شرایط برای حضور اصلاح طلبان در عرصه سیاسی کشور ممکن است افرادی که تنها بصورت اسمی به اردوگاه اصلاح طلبان خود را وصل کردند و ضمنا فاقد پایگاه اجتماعی لازم هستند از سوی اصولگرایان مورد تایید قرار گیرند.

اعلمی همچنین با اشاره به نقش احزاب در کشور تصریح کرد: متاسفانه عملکرد احزاب در ایران بنحوی است که اساسنامه نویسی، شکل گیری، برنامه نویسی، فعالیت، بهره برداری از امکانات، ورود به قدرت، اجرای برنامه‌ها و ادامه حیاتشان ناشی از اراده خود آن‌ها نیست. علاوه بر این تنگنا‌ها و محدودیت‌های فراوانی در راه احزاب کشور قرار دارد که مانع از شکل گیری و ادامه فعالیت‌های آن‌ها می‌شود ضمن اینکه دولت ساخته بودن و فصلی بودن فعالیت‌های اغلب احزاب و گروه‌های سیاسی موجب بی‌هدف بودن و شخصیت محوری شدن فعالیت‌های احزاب بجای مطالبه محوری شده است.

وی ادامه داد: باوجود اینکه انتظار می‌رود احزاب از سال‌ها قبل از برگزاری هر انتخاباتی اهداف و برنامه‌های خود را به مردم ارائه داده و آنگاه در معرفی اشخاصی که قادر به اجرائی کردن برنامه‌های آنان هستند بکوشند، در دقیقه‌ نود بدون هدف و برنامه‌ای مشخص وارد کارزار انتخاباتی می‌شوند و نامزدهائی را به مردم معرفی می‌کنند که پس از به قدرت رسیدن، عملکرد آنان هیچ تفاوت معناداری با رقبای سیاسی آن‌ها ندارد. لذا در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز کوچک‌ترین فعالیت چشم گیری از سوی احزاب به چشم نمی‌خورد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *