دستاورد استانداری از سازمان برنامه و بودجه برای خرمشهر

عباس مدحجی— خورنا : سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور گفت که شنبه شب گذشته میهمان مسولان خرمشهر و استاندار خوزستان در فرمانداری خرمشهر بود، به برخی طرحا رای مثبت و قول همکاری داد.

استاندار خوزستان با آوردن سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور به خرمشهر وحضور در جلسه ای که منتج به نتایج مثبتی شد، گامی هرچند کوچک اما مثبت در راستای توسعه ی خرمشهر برداشت. غلامرضا شریعتی در جلسه ی شنبه ۳۰تیر ماه در فرمانداری خرمشهر ضمن تشکر از حضور نمکی ، خرمشهر را در اولویت لیست کمکهای دولت خواند و افزود هرآنچه در توان دولت باشد برای خرمشهر و خوزستان هزینه خواهد کرد. در این جلسه مسولان خرمشهر به بیان نیازمندی ها دستگاه مربوط خود پرداختند و باکمک استاندار جوان توانستند برای برخی انتطارات خود، قول مساعد بگیرند.

فرماندار ویژه خرمشهر ، ولی اله حیاتی  : ۷۰ درصد شبکه توزیع آب آشامیدنی خرمشهر فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد. خرمشهر دارای شرایط ویژه ای است و در حوزه عمران شهری بخش مهمی از زیرساختهای شهری فرسوده و مستهلک شده است. بخشی از ساختمانهای  مخروبه باقی مانده از جنگ تحمیلی مورد تصرف مردم قرار گرفته است که وضعیت نامناسبی دارند. قبل از این دولت درخرمشهر تصفیه خانه فاضلاب وجود نداشت اما الان از محل اعتبارات فاینانس تصفیه خانه فاضلاب در دست احداث است. با توجه به شور شدن آب رودخانه کارون به اکثر نخیلات و اراضی کشاورزی خرمشهر خسارت جدی وارد شده و جبران خسارت از خواسته کشاورزان خرمشهری است وباید چاره اندیشی جدی صورت گیرد. لازم میدانم از تلاشهای شبانه روزی و مدیریت عالمانه استاندار خوزستان تشکر نمایم  که اگر مدیریت جهادی ایشان نبود قطعا در مسئله بحران شوری آب ، خوزستان با چالش جدی مواجه می شد.

داوود دارابی شهردار خرمشهر ضمن تقدیر از تلاش ها و پیگیری های استاندار خوزستان ، گفت: شهرداری خرمشهر در بین تمام شهرداری های کشور استثنا می باشد و شهر خرمشهر در موضوعات ملی و بین المللی از جمله اربعین حسینی (ع) ظرفیت های عظیمی دارد اما متاسفانه زیرساخت های این شهر با مشکلات متعددی مواجه است که نیازمند عزم جدی دولت جهت تامین اعتبارات خاص می باشد .ناوگان خدمات شهری شهرداری خرمشهر که از نیازهای اولیه هر شهرداری است مربوط به ۱۴ سال پیش بوده و فرسوده است. نیازمند به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات سازمان آتش نشانی اعم از تانکر آب و خودرو اطفا حریق ، تامین اعتبار لازم در راستای روکش اسفالت معابر محلات مختلف سطح شهر ، تامین اعتبار لازم جهت شبکه آب خام فضای سبز و بهسازی بازارهای سیف و صفا که دو بازار قدیمی و مهم شهر محسوب می شوند هستیم.

ناصر علیفر ، رئیس آموزش و پرورش خرمشهر، آمار معلمان این استان را ۲۵۰۰ نفر اعلام کرد که از ثبت ۵۰۰ درخواست انتقال از این میان خبر داد. وی کمبود نیروی انسانی و سختی محیط کار را از چالشهای آموزش شهرستان عنوان کرد و درخواست کرد آیتم های حمایتی و تشویقی برای فرهنگیان در نظر گرفته شود. معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص اظهار کرد: آمار گرفته شده از میزان گریز معلم از خوزستان به دیگر استان ها از جمله، البرز، تهران، کهکیلویه و بویر احمد و اصفهان آمار خوبی نیست که این مشکل در حال پیگیری است و در همین راستا دولت جذبه های را برای هم معلمان و هم برای کادر اجرایی آموزش و پرورش خوزستان در نظر گرفته است.

عبدالله کعبی قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند: منطقه آزاد اروند جز معدود دستگاه هایی است که ۷۰ درصد هزینه های آن  عمرانی و ۳۰ درصد جاری است اما اکنون با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی منابع و اعتبارات مواجه است و به کمک سازمان برنامه و بودجه برای تعریف ردیف ملی احتیاج دارد. در سه ماهه نخست سال ۹۶، درآمد منطقه آزاد اروند ۴۴ میلیارد تومان بوده است که این اعتبار در مدت مشابه امسال به ۲۲ میلیارد تومان رسیده است، عوارض عمرانی در سال گذشته در مدت مشابه ۲۱ میلیارد تومان بوده که امسال به سه میلیارد تومان کاهش یافته است، همچنین منابع این منطقه در سال ۹۶، حدود ۸۳ میلیارد تومان بوده که این رقم امسال ۵۴ میلیارد تومان است. از جمله مشکلاتی که در مدت اخیر بازرگانان در منطقه آزاد اروند با آن مواجه هستند مشکل در ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرکات خرمشهر و آبادان است .طبق قوانین مناطق آزاد در منطقه آزاد نباید ثبت سفارش انجام شود اما کالاها وارد شهر شده و به خاطر بخشنامه جدید اجازه ترخیص ندارند که بسیاری از این کالاها در حال از بین رفتن هستند. قوانین منطقه آزاد، قوانین ثابتی است و اینکه هر وزارتخانه هر از گاهی بخشنامه ای را صادر کند و قوانین مصوب مجلس را نادیده بگیرد باعث می شود سازمان منطقه آزاد به اهداف خود نرسد و این نکته را نیز باید به خاطر داشت آبادان و خرمشهر منطقه مرزی است و اگر خوزستان و در امنیت و آبادانی باشد در سایر نقاط کشور نیز می توان امنیت و عمران را حکمفرما کرد.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر و مینوشهر: برای بحث اعتبارات خرمشهر در سال ۹۴ ردیف مستقلی برای توسعه عمرانی این شهر تعریف شد  که این مبلغ در سال ۹۴ و ۹۵ تعلق نگرفت و در سال ۹۶ مصوب شده حدود ۲۵ درصد از نیم مبلغ تعریف شده که ۵۰ میلیارد تومان بوده است تخصیص یافت که حدود ۱۰ درصد آن هم به صورت اوراق زمان دار سه تا چهار ساله بود. هیچ پیمانکاری با اوراق سه و چهار ساله حاضر به اجرای پروژه نیست و مشکل عمران خرمشهر با این اوراق طولانی مدت رفع نمی شود و با تعبیری ساده تر می توان گفت خرمشهر با اوراق خزانه سه و چهار ساله ساخته نمی شود. در چند ماه آینده خرمشهر با بحران کمبود معلم مواجه می شود و به خصوص در زمینه معلمان حق التدریسی با چالش جدی مواجه خواهد. خرمشهر در عرصه ورزش ظرفیتی عالی دارد و پتانسیل جوانان خرمشهر در ورزش بالاست اما زیرساخت های ورزشی مطلوب در این شهر ساخته نشده است.

سعید نمکی بعد از استماع اظهارات شورای اداری شهرستان خرمشهر با بیان اینکه ایران اسلامی با شرایط ویژه جنگ اقتصادی مواجه است، گفت: با دستور رئیس جمهوری به رئیس سازمان برنامه و بودجه گروه اجرائی آسیب های ملی در سازمان برنامه و بودجه تشکیل خواهد شد تا به عنوان یک برنامه اجرایی در این سازمان دنبال شود. ردیف مستقلی در بخش راهیان نور داریم که در مجموعه بسیج آن را تقویت خواهیم کرد.  یک گروه برای برآورد هزینه بازسازی ورزشگاه جهان آرای خرمشهر باید تشکیل شود تا بودجه آن در آینده نزدیک تخصیص یابد.
نمکی با اشاره به فرسودگی مدارس استان خوزستان اظهار داشت: گر چه وجود مشکل در مدارس تنها مختص استان خوزستان نیست و در کل کشور فرسودگی مدارس را داریم اما این وضعیت باید بازنگری شده و مشکل فرسودگی مدارس به صورت اساسی مرتفع شود.
وی با بیان اینکه آمار درخواست انتقال معلمان از خوزستان به سایر استانها آمار خوبی نیست افزود: متاسفانه این بحث جدی است و پیگیر این مسئله هستیم و در این راستا امتیازات خاصی نه تنها برای معلمان بلکه برای کل کادر اجرایی این استان فراهم خواهیم کرد تا درخواست انتقالی معلمان در این استان کاهش یابد . محیط زیست استان خوزستان با چالش های اصلی در زمینه محیط زیست دریایی و خشکی مواجه است و باید با مشارکت همدیگر بتوانیم برای رفع مسئله ریزگردها و کم آبی چاره اندیشی کنیم.

استاندار خوزستان نیز در این نشست از تشکیل یک گروه اجرایی در استان خبر داد و گفت: در شورای برنامه ریزی استان خوزستان که روز یکشنبه با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل می شود مسائل و مشکلات استان بررسی خواهند شد.
غلامرضا شریعتی افزود: در نشست های انجام شده قول مساعد برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در استان داده شده تا بودجه ای در این خصوص اختصاص یابد.

سعید نمکی با اشاره به مسایل فرهنگی و آموزشی خرمشهر گفت: برای فضاهای فرهنگی، آموزش و پرورش و فضاهای ورزشی تصمیماتی گرفته شد و در این راستا بازسازی و مرمت ورزشگاه شهید جهان آرا در اولویت قرار گرفت. نمکی از آغاز عملیات پروژه احداث یک فرهنگسرا در خرمشهر خبر داد و گفت: به زودی کلنگ احداث یک فرهنگسرا در خرمشهر زده می شود. در بحث آموزش و پرورش ترمیم و بازسازی مدارس خرمشهر مطرح و قرار شد که در این زمینه یک گروه از سازمان برنامه بودجه اعم از مدیران آموزش عالی، مدیران آموزش و پرورش، فرهنگ و گردشگری عمومی، قضایی، دفاعی امنیتی رفاه اجتماعی و سلامت مسایل و مشکلات را جمع بندی و در قالب یک مجموعه شهر خرمشهر به صورت استانی آماده شود . در این رابطه قرار است استاندار به عنوان رئیس کمیته اجرایی در سطح استان و نمایندگان و اعضای آن به عنوان مدیران اجرایی در این کمیته حضور داشته باشند و ما هم در تهران یک نفر را به عنوان رئیس امور متولی مسایل استان خوزستان قراردهیم.

وی به بحث اشتغال به عنوان دیگر مشکل استان خوزستان به ویژه دو شهرستان آبادان و خرمشهر اشاره کرد و گفت: برای بحث اشتغال، تبصره ۱۴ وجود دارد که آئین نامه اجرایی آن در حال ابلاغ است که خوزستان یکی از این استان هایی است که می تواند از این تبصره بهره مند شود.

نمکی، ایجاد نشاط اجتماعی را لازمه استان خوزستان دانست و بیان کرد: بهداشت روان مردم  این منطقه که هنوز درگیر جنگ هستند خوب نیست و آمار خودکشی در استان خوزستان به ویژه در شهرستانی همچون مسجدسلیمان بالاتر از حد معمول است و باید با ایجاد اشتغال و هم افزایی در التیام آلام و تلطیف روان این مردم کوشید.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در این جلسه پیگیری تخصیص ردیف عمرانی برای خرمشهر که در سال ۹۵ تصویب و تاکنون به صورت کامل تخیص نیافته، همچون احداث فرهنگسرا و خسارت کشاورزان در اثر خشکسالی و شوری آب را وعده کرد.

باین جلسه با حضور استاندار، نماینده و اعضای شورای شهر، فرماندار خرمشهر، قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد و مدیران شهرستان به بیان مشکلات پرداختند. بازدید از ساختمان معروف به ۶ طبقه یکی از برنامه های سفر نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه به خرمشهر بود.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه پنج رییس و سه مشاور خود طی سفر ۲ روزه به خوزستان ضمن بازدید از پروژه های نیمه تمام استان، در نشست شورای آموزش و پرورش، کارگروه سلامت و رفاه اجتماعی، نشست شورای تامین و شورای برنامه ریزی کشور شرکت می کند .

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *