ثبت سه اثر میراث ناملموس از خوزستان در فهرست آثار ملی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان از ثبت سه اثر میراث ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

خورنا- به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، محمد حسین ارسطوزاده اظهار کرد: سه عنوان میراث ناملموس از خوزستان در جلسه شورای ثبت کشور که دیروز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۷ برگزار شد، توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او افزود: این عناوین شامل مراسم آیینی استقبال از ورود کاروان امام رضا(ع) به ایران در خرمشهر، برپایی بازار عیدیا(بی‌بی خِریجِه) بهبهان و مهارت گلیم‌ بافی هفتکل(گلیم قشقایی) هستند.

ارسطوزاده ضمن تقدیر از زحمات منصوره رضوی کارشناس ثبت میراث ناملموس استان و دیگر کارشناسان مربوط ادامه داد: از مدتی پیش فرایند تهیه مستندات و مدارک لازم توسط معاونت میراث فرهنگی استان آغاز و پرونده‌ها به دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی ارائه و در نهایت پس از تشریح موضوع توسط این معاونت، پرونده ها واجد اهمیت تشخیص داده شد و در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان در خصوص مراسم آیینی استقبال از ورود کاروان امام رضا(ع) به ایران در خرمشهر تصریح کرد: هر ساله در مردادماه و همزمان با دهه ی کرامت برای گرامیداشت این امر مهم مردم خرمشهر مراسم باشکوهی را برگزار می¬کنند که در طی آن کاروانی نمادین از کاروان حضرت رضا(ع)، متشکل از تعدادی شتر و ساربان، اسب و سوارکار تشکیل می شود.

ارسطوزاده با اشاره به قدمت بازار عیدیا بهبهان که از دیگر آثار ثبت شده در فهرست میراث ناملموس کشور است، ادامه داد: این بازار که در نزدیکی امامزاده بی‌بی خدیجه (بی بی خِریجِه) برپا می شده است، بازاری نوروزی و مخصوص کودکان است که در روز اول فروردین ماه هر سال به مدت یک نیمروز در شهرستان بهبهان برپا می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان در خصوص مهارت گلیم بافی هفتکل نیز عنوان کرد: گلیم بافی یکی از کهن ترین دست بافته های سنتی است که پیشینه ای دیرینه دارد. مواد اولیه گلیم هفتکل که از تولیدات دستی زنان قشقایی به حساب می‌آید، از پشم و پنبه است و به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.