چهارمین نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان:

لزوم رعایت قوانین و مقررات فعالیت در سواحل استان خوزستان

خورنا|باقر گل فر:آخرین وضعیت ساخت و سازها و بهره برداری از تأسیسات ساحلی استان خوزستان با حضور مدیران ارشد دستگاه های اجرایی در کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان بحث و بررسی شد.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی، مدیرکل بنادر و دریانوردی و دبیرکمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان ضمن اعلام این خبر، هماهنگی فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته و آتی در مناطق ساحلی به منظور هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های اجرایی ذیربط با هدف دستیابی به توسعه پایدار مناطق ساحلی، استفاده بهینه از توان سازمان ها و نهادهای مختلف ذیربط در مناطق ساحلی، هماهنگی دستگاه‌ها به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز ساحلی و دریایی و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز حفاظت از محیط زیست ساحلی و دریایی وبهره‌گیری هر چه بیشتر از مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور (ICZM) در برنامه‌ریزی توسعه ی استان‌ و استقرار نتایج  این طرح را از اهم اهداف فعالیت این کمیته عنوان کرد.

عادل دریس با تشریح اینکه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرآیند مستمر و پویاست که براساس آن تصمیمات لازم جهت بهره‌برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن اتخاذ می‌گردد، از تدوام فعالیت های این فرآیند مطالعات در استان خبر داد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به دستورالعمل جامع ساماندهی، تجهیز و تکمیل بنادر و اسکله های کشور مصوب یکصد و هفدهمین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغی معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور، جلوگیری از ساخت وساز غیر مجاز در سواحل و جلوگیری از فعالیت های غیر مجاز در اسکله ها را از دیگر وظایف محوله به این اداره کل به عنوان نماینده حاکمیت دریایی کشور برشمرد.

وی همچنین در بیان دستورکار این نشست، بررسی مشکلات مربوط به پرونده های مطروحه در مراجع قضایی با موضوع ساخت و سازها و بهره برداری های ساحلی بدون مجوز، ارائه گزارش مربوط به مطالعات  بازآفرینی تعامل شهر و بندر و تعیین تکلیف اسکله ها و کارگاه های تعمیر و ساخت شناور غیر فعال و بدون متولی و فعال و فاقد مجوز از جمله موضوعاتی برشمرد که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 در جریان این نشست شرکت کنندگان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به منظور بهره گیری در مطالعات باز آفرینی شهر و بندر ارائه نموده و دستگاه اجرایی فعال در سواحل ملزم شدند برای تداوم فعالیت در سواحل استان ضمن اصلاح فرآیند، هماهنگی های لازم را با اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان جهت اخذ مجوزهای لازم  به عمل آورند.

لازم به یادآوری است استان خوزستان با برخورداری از ۱۱۸۶ کیلومتر خط ساحلی شامل سرزمین اصلی، جزایر و رودها و هفت بندر فعال بزرگ و کوچک، نقش مهمی در حمل و نقل دریایی کشور ایفا می کند.