نگاهی تازه به علل آتش سوزی در کوه حاتم

مسئولین ارزش های اکولوژیک کوه حاتم را نمی دانند

خورنا | سرویس محیط زیست: با بررسی کوتاهی در پیشگیری کوه تلرش و کوه حاتم در اسفند ۹۳ با مساحتی بالغ بر ۱۵ هزار هکتار و قله ۲۱۷۰ متری در پی انتشار نتیجه پژوهشهای دانشگاهی و اعزام نیروهای سازمان از تهران و بازدید میدانی ضمن تایید ارزشهای ویژه اکولوژیک آن ابتدا تحت عنوان منطقه حفاظت شده مطرح گردید اما به دلیل وجود معدن ” تنگ زرده قیام ” در حاشیه آن به یک پله پایینتر یعنی ” شکار ممنوع ” بسنده شد و در این میان محیط زیست کهگلویه ضمن همکاری لازمه، مدیریت حیات وحش آنرا نیز پذیرفت. اما با گذشت چند سال مسئولین سه شهرستان بهبهان، بهمئی و لنده که این منطقه مرز آنها می باشد، در راستای حفاظت و ارتقای آن چکار کردند که بایستی خود آنها از محکمه درونی خویش جویا شوند؟
آتش قهر برای چندمین بار طی سالهای اخیر این زیستگاه کوهستانی( یا من جعل خزائنه فی الجبال) را نابود می کند. پرسشهایی هست که پاسخ آنها کمکی به ایجاد روندی جدید هست و تغییر:
۱- آیا مسئولین کنونی شهرستانهای مذکور به ارزشهای اکولوژیک منطقه واقف هستند؟ تا کنون پژوهشی در آنجا انجام دادند؟ طرحی از طرحهای کشوری را در منطقه به پایان رساندند؟ مردم بومی را آموزش دادند؟ تابلوی نصب کردند؟
۲- از جوانان بیکار روستاهای اطراف منطقه که بعضا فارغ التحصیل رشته های مربوطه از دانشگاههای دولتی هستند و خاطرات آنها با کوه عجین شده در ادارات منابع طبیعی ، محیط زیست و جهاد کشاورزی استفاده شده یا جوانان آسفالت نشین شهری را که بعضا با کوه بیگانه هستند و وقت مازاد خویش را در کوچه و خیابان و مغازه شهر صرف میکند جایگزین کردند ؟
۳- به اقتصاد مردم بومی فکر کردند؟ از این همه طرحهای کشوری جنگلکاری، آبخیزداری ، حفاظتی ، پرورشی و ….. که در کشور رایج هست و اقتصاد مردم بومی را از تخریب محیط زیست خارج کرده و به سمت اقتصادی احیاءگر و زیست محیطی خواهد برد در روستاها اجرا کردند یا همه بودجه را صرف تعویض مبلمان شهری می کنند؟
۴- چرا این ادارات به جای پراکنش در نواحی اطراف شهری در مرکز شهر متمرکز می شوند؟ نقاط هدف کاری آنها بیشتر در کجاها واقع شده ؟ میانگین زمان کاری آنها بیشتر در چه نقاطی از سرزمین صرف می شود؟
۵- چرا ما هنگام بروز حادثه گناه امر را بر نادانان تحمیل می کنیم؟ دانا کردن نادان وظیفه کیست ؟؟ گویند زمان سنگباران منصور حلاج شیخی دانا موافق بقیه کلوخی به منصور پرتاب کرد منصور آهی سوزناک کشید.پرسیدند منصور چرا از برخورد اینهمه سنگ آهی نکردی اما از تکه کلوخ شیخ فغان سر دادی ؟ حلاج فرمود آنها نادانسته میزنند اما شیخ که احوال مرا می داند چرا می زند؟

ضمن تشکر از زحمت زحمتکشان بی مزد و منت از دنیا و به امید محیطی سبزتر از همیشه در آینده ای نزدیک

رضا فاطمی مطلق- خردادماه ۹۷

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *