هفته اول تیر ماه ۹۷ ،افتتاح پروژه واحد LTE Spliting شرکت پتروشیمی نوری

خورنا|باقر گل فر:تقی صانعی مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری در طول چند هفته گذشته تاکنون طرح جداسازی برش سبک پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین مجتمع آروماتیک صنعت پتروشیمی ایران و با هدف تفکیک و تولید دو محصولLLTE وHLTE آماده بهره‌برداری رسمی شده است.

فرآوردهLTE  یکی از محصولات جانبی پتروشیمی نوری بوده که به دلیل داشتن ترکیبات سبک در مخازن تحت فشار (مخازن کروی) نگهداری می‌شود و قابلیت بارگیری با کشتی‌های معمولی را ندارد و با توجه به محدودیت دریافت آن، مخازن ذخیرهLTE  پتروشیمی نوری در بیشتر ایام سال دارای ذخیره بالایی از این محصول بوده که این موضوع باعث کاهش ظرفیت تولید مجتمع می شد.

بر این اساس پروژهLTE Splitting با هدف جداسازی ترکیبات سبک و سنگین موجود درLTE و تبدیل آن به دو محصول با ارزشHLTE  وLLTE تعریف شد و با بهره برداری از این پروژه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده مناسب، امکان فروش محصولHLTE با کشتی فراهم شده و مصرف کنندگان جدیدی متقاضی محصولHLTE وLLTE خواهند شد. علاوه بر این اجرا این پروژه جدید توسعه ای منجر به افزایش ظرفیت اسمی پتروشیمی نوری خواهد شد.

محصول نهایی این طرح توسعه صنعت پتروشیمی کشور شامل سالانه ۶۱۷ هزار تنLLTE و ۴۱۱ هزار تنHLTE بوده که مصرف داخلی و خارجی دارد.

پتروشیمی نوری یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان محصولات آروماتیک در صنایع پتروشیمی جهان با ۵/۴ میلیون تن ظرفیت تولید است.

چهارم تیرماه ۹۷ پروژه واحد LTE Spliting پتروشیمی نوری با حضورمدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و جمعی از مدیران استانی ،محلی و همچنین مدیران هلدینگ افتتاح رسمی خواهد شد.پروژه واحد تفکیک Light End به برش سبک LLTE و برش سنگین HLTE جهت صادرات و اختلاط بامحصول رافینیت با هدف جداسازی ترکیبات سبک و سنگینموجود در LTEو تبدیل آن به دو محصول با ارزش HLTE و LLTE تعریف شده است .

به این ترتیب با راه اندازی و بهره برداری از این پروژه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده مناسب، امکان فروش محصول HLTE با کشتی فراهم شده و مصرف کنندگان جدیدی متقاضی محصول HLTE و LLTE خواهند بود و تولید مجتمع به ظرفیت اسمی خود خواهد رسید و میزان وابستگی این شرکت کاهش خواهد یافت.

هزینه اجرای پروژه به صورت EPC مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال و ۴.۸ میلیون یورو می باشد . پروژه احداث واحدLTE Splitting در نهایت با صرف ۸۲۳,۰۰۰ نفر ساعت به بهره
برداری خواهد رسید.

بنا به این گزارش برگشت سرمایه این پروژه با توجه به سود خالص سالانه طرح حدود یکساله تخمین زده شده است.شایان ذکر است شرکت پتروشیمی نوری (برزویه) به عنوان یکی از بزرگترین شرکت هایتولید کننده مواد آروماتیکی جهان با ظرفیت ۴/۵ میلیون تن (چهار میلیون و پانصد هزارتن) در سال، از جمله مجتمع های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ خلیج فارس)بوده است. که به صورت رسمی در تیرماه ۱۳۸۶ افتتاح شده و تاکنون درحال فعالیت می باشد. عملیات اجرایی این مجتمع در آذرماه ۱۳۷۹ آغاز و اولین واحد آن در اوایل نیمه دوم سال ۱۳۸۵ راه اندازی گردید. سرمایه گذاری انجام شده بیش از ۸ هزار میلیارد ریال بوده است که به صورت مستقیم برای حدود ۱۲۰۰نفر ایجاد اشتغال کرده است.

خوراک اصلی مجتمع پتروشیمی نوری میعانات گازی به میزان ۵/۴ میلیون تن در سال بوده که توسط پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین می‌شود و سالانه ۲۷۰ هزار تن بنزین پیرولیز از پتروشیمی جم نیز به عنوان خوراک مورد استفاده قرار می گیرد.گاز پارس جنوبی تأمین می‌شود و سالانه ۲۷۰ هزار تن بنزین پیرولیز از پتروشیمی جم نیز به عنوان خوراک مورد استفاده قرار می گیرد.