ماجرای نداری مردمی محجوب در گزارش ویژه همدلی از بخش رغیوه در شهرستان هفتکل

«ر» مثل «رغیوه» مثل «رنج»

مطلب زیر در ویژه نامه همدلی خوزستان شماره 891 در روز یکشنبه 20 خرداد 1397 به چاپ رسیده است.

اگرچه یکی از مهم‌ترین اهداف ترسیم‌شده در اسناد بالادستی، رسیدگی به مشکلات نیازمندان و تحقق عدالت فضایی حتی در دورترین نقاط کشور است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز در این مسیر کاستی‌های فراوانی وجود دارد و هستند مردمانی که شب و روزشان به‌سختی می‌گذرد. مثل هزاران روستایی محروم در بخش رغیوه شهرستان هفتکل که انگار واژه محرومیت همیشه با نام رغیوه مترادف است.

حرف از محرومیت مناطق مختلف خوزستان که می‌شود حکایت بخش محروم رغیوه در شهرستان هفتکل چیز دیگری است. بخشی که مردم آن برای دسترسی به امکانات اولیه آب آشامیدنی سالم و راه دسترسی مناسب همچنان اندر خم یک کوچه‌اند.

رغیوه از ۲۸ روستای بزرگ و کوچک تشکیل شده و جمعیت آن در حدود ۷هزار و ۸۰۰ نفر است. در این منطقه صحبت از گاز، آب شرب لوله‌کشی شده، سیستم گرمایشی و حتی برای اهالی یک آرزوی بزرگ است که تصور نمی‌شود. بسیاری از روستاهای این بخش همچنان از امکانات اولیه زندگی محروم هستند. خشک‌سالی شدید، نبود منابع آب کافی، نبود جاده مناسب، خانه‌های غیراستاندارد، کمبود امکانات بهداشتی درمانی، محرومیت شدید در بخش آموزشی و بیکاری مفرط جوانان این بخش در بهره‌مندی از امکانات عمومی جامعه ازجمله اصلی‌ترین مشکلات این منطقه از کشور است.

نبود راه ارتباطی مناسب، خانه‌های روستایی فرسوده و غیر ایمن، مشکل آب شرب، عدم گازرسانی، نبود امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی از مهم‌ترین مشکلات مردم رغیوه است تا این مشکلات زمینه مهاجرت بسیاری از ساکنان روستاهای این بخش محروم را به شهرهای اطراف فراهم کند.

شغل عمده مردم بخش بزرگ کشاورزی و دامداری است که از ظرفیت‌های مهم توسعه منطقه محسوب می‌شود اما دیم بودن ۲۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، سنتی بودن فعالیت‌های کشاورزی و کمبود آب موجب شده است که از این ظرفیت به نحو مطلوب برای توسعه‌یافتگی رغیوه استفاده نشود.

در بخش کشاورزی این منطقه ظرفیت انتقال آب از سرچشمه‌های بالادست وجود دارد که با رسیدن آب به زمین‌های رغیوه می‌تواند آب موردنیاز بخش اعظم کشاورزی این بخش را تأمین کند تا بتوان اراضی دیم این بخش را از معضل هرساله کم‌آبی و خشک‌سالی نجات داد و درصد قابل‌توجهی از مشکل بیکاری این منطقه مرتفع گردد.  انتظار می‌رود انتقال آب شرب رغیوه که در دولت تدبیر و امید و با پیگیری های نماینده کلید خورده و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته هرچه سریع‌تر موانع پیش روی آن برداشته شود و مردم این بخش پس از گذشت سالهای زیادی از نعمت آب برخورد شوند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *