پتروشیمی امیرکبیر پیشرو در رعایت دستورالعمل های ایمنی و زیست محیطی در منطقه

خورنا|باقر گل فر: رئیس کارخانه الفین شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: پرسنل شرکت پتروشیمی امیرکبیر همواره اجرای دستورالعمل‌های ایمنی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، به جهت اهمیت و حساسیت موضوع به ویژه بعد از حادثه پتروشیمی بوعلی‌سینا تمام الزامات ایمنی رعایت شده و نقاط دارای ریسک به طور مدام شناسایی می‌شوند.

 

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی امیرکبیر، علیرضا نوبختی به معرفی اجمالی واحد الفین این شرکت پرداخت و اظهار کرد: واحد الفین شرکت پتروشیمی امیرکبیر که استراتژی‌ترین واحد این شرکت به حساب می‌آید، خرداد ۸۴ به صورت رسمی راه‌اندازی شد، در این سال کلیه شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی زیرنظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده، اما از سال ۸۵ بر اساس اصل ۴۴قانون اساسی، خصوصی‌سازی شرکت‌های پتروشیمی آغاز شد و به تدریج هر یک از این شرکت‌ها بر اساس استراتژی خود اقدام به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خودکردند.

وی افزود: از این رو بعد از خصوصی‌سازی، شرکت‌های پروشیمی منطقه به دلایلی از ارائه مقادیرخوراک طراحی شده به این شرکت امتناع کردند، پتروشیمی امیرکبیر تنها پتروشیمی ایران است که متنوع‌ترین خوراک را مصرف می‌کند.

رئیس کارخانه الفین شرکت پتروشیمی امیر‌کبیر به استراتژی‌های تامین خوراک این واحد اشاره کرد و گفت: از آن زمان استراتژی‌های مهمی برای تامین و جایگزینی خوراک در شرکت طراحی و پیاده‌سازی شد، ایجاد تغییراتی در کوره‌های کراگینگ برای استفاده از محصول پروپان پتروشیمی بندرامام در سال ۹۲ (که به دلیل اعمال تحریم‌ها بر کشور قادر به صدور این محصول نبود) از جمله استراتژی‌های پتروشیمی امیرکبیر برای تامین خوراک خود بود.

نوبختی اضافه کرد: یکی از موفقیت‌های بزرگ برای تامین خوراک الفین عقد قرارداد با پتروشیمی بندرامام برای تامین خوراک اتان کوره‌های گازی بود، خوراکی که بسیار برای شرکت حیاتی می‌باشد.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر مدیریتو هیئت مدیره طی تلاش‌های بی‌وقفه موفق به اخذ امتیاز احداث و بهره‌برداری NGL2300 از شرکت ملی نفت شده اند، این امر بزرگترین موفقیت جهت تامین خوراک مجتمع محسوب می‌شود، در صورت راه‌اندازی این پروژه واحد الفین از ظرفیت فعلی ۷۰ درصد به ۱۰۰درصد افزایش می‌یابد که طبعا تاثیر مستقیمی بر اشتغال‌زایی و افزایش سودآوری خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از استراتژی‌های شرکت برای رفع مشکلات تامین خوراک احداث مخزن ذخیره اتان است که پروژه بسیار بزرگی بوده و زمینه ذخیره اتان دریافتی در مواقع ضروری را فراهم می‌کند، چراکه این محصول دارای نوساناتی است و نوسان آن آسیب‌هایی به کوره‌ها وارد می‌کند.

 

نوبختی به اهمیت واحد الفین در شرکت پتروشیمی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: واحد الفین نقش فوق العاده محوری دارد و خارج شدن آن از مدار باعث توقف واحدها می‌شود، از این رو پرسنل این واحد همواره تلاش می‌کنند واحد الفین به طور مستمر در سرویس باشد.

 

رئیس کارخانه الفین پتروشیمی امیرکبیر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر رعایت الزمات HSE خاطرنشان کرد:، واحد الفین واحد بسیار بزرگی است و حجم زیادی پسماند و گازهای اتمسفری تولید می‌کند، یکی از اصلی ترین اهداف ما در واحد الفین این است که پسماند را به گونه‌ای تصفیه کنیم که تمامی الزامات زیست محیطی در رابطه با آن اجرا شود، عمده پساب واحد الفین شامل TREAT MENT,SPENT AUSTIC و OILY WATER می‌باشد، واحد الفین پتروشیمی امیرکبیر یکی از بهترین واحدهای الفین در ایران در زمینه مدیریت پساب و کاهش COD بوده و در این زمینه واحدهای دیگر از این واحد شرکت مشاوره می‌گیرند.

 

وی رعایت الزامات زیست محیطی را از مهم‌ترین برنامه‌‍‌های این واحد برشمرد و عنوان کرد: با توجه به تنوع خوراک و میزان آلودگی COD در پساب، یکی از اقدامات بسیار شایسته اضافه کردن یک راکتور اکسیداسیون است که بتوان پساب تولیدی را به صورت کاملا تصفیه شده به سمت فجر منتقل کند، به منظور پایش دقیق مسائل زیست محیطی نیز و ارسال نتایج آن به طور مستقیم به سازمان حفاظت از محیط زیست، پروژه‌ای جهت نصب آنالایزر بر روی OILY WATER تعریف شده که در حال حاضر فرآیند آن در حال انجام است.

 

رئیس کارخانه الفین شرکت پتروشیمی امیرکبیر اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات برای رعایت مسائل زیست محیطی تعویض تیپ فلر در سال ۹۳ بوده که از متصاعد شدن دود به اتمسفر جلوگیری شده است، تمامی این موارد توسط پرسنل فرآیند، خدمات فنی و HSE پتروشیمی امیرکبیر انجام شده است، رعایت قوائد HSE همواره سرلوحه کار پرسنل واحد الفین است و قوائد HSE را برتر از تولید می‌دانند، در حوزه بهداشت نیز همکاری خوبی با واحد بهداشت شده و به منظور تامین سلامت کارکنان گازسنجی داخل سایت انجام شده و آزمایش‌های طب صنعتی نیز به طور مستمر و به موقع انجام می‌شود.

نوبختی در ادامه شرکت پتروشیمی امیرکبیر را از کم‌حادثه‌ترین پتروشیمی‌های ایران به شمار آورد و اظهار کرد: در بخش ایمنی نیز تمامی موارد طبق دستورالعمل‌های انجام شده به ویژه بعد از حادثه پتروشیمی بوعلی سینا و حادثه جزئی کوره‌های الفین دستورالعمل‌های ایمنی اهمیت خاصی پیدا کرد و به طور مداوم نقاط دارای ریسک خطر شناسایی و آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همواره تلاش شده به منظور افزایش بهره‌وری پرسنل این واحد شرایط کاری مناسب‌تری را فراهم کنیم، از این رو با حمایت‌های مدیرت وقت شرکت، شیفت ۲-۱-۲-۳ برای اولین بار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اجرا شد، در این صورت میزان استراحت و رضایت‌مندی کارکنان افزایش یافت و همین عامل موجب شد خستگی و تبعات ناشی از نوبت کاری تا حدی جبران شود.

شایان ذکر است :هیدروکربن‌های خطی دارای باند دوگانه از تولیدات واحد الفین است که در ساخت انواع پلیمر، پلی اتیلن‌ها، پلی‌پروپیلن‌ها، یک بوتن، لاستیک بوتادین استفاده می‌شود و نقش مهمی در صنایع پلاستیک دارد.

 

علاوه بر آن خوراک ۶ واحد پایین دستی پلی اتیلن‌های سبک، سبک خطی و سنگین و نیز واحد پلی‌پروپیلن نوید زرشیمی و واحد BD و واحد بوتن۱ پتروشیمی امیرکبیر توسط واحد الفین این شرکت تامین می‌شود، بنزین پیرولیز، POF (سوخت کوره) و هیدروژن نیز ۳ محصول دیگر شرکت پتروشیمی امیرکبیر است که به ترتیب نام به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی‌سینا، کربن و پتروشیمی رازی ارسال می‌شود.