مدیر بازارچه مرزی اروند‌کنار:

بزرگترین مشکل بازارچه مرزی اروندکنار، تجاری نبودن بندر اروند‌کنار است

مدیر بازارچه مرزی اروند‌کنار بزرگترین مشکل بازارچه مرزی اروندکنار را در تجاری نبودن بندر اروند‌کنار دانست و توضیح داد:تجاری نبودن بندر اروند‌کنار باعث شده که مجوز واردات از طرف گمرک به این بندر داده نشود و این در حالی است که سه بندر خرمشهر، چوئبده و آبادان به دلیل تجاری بودن فاقد چنین مشکلی هستند.

_خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه تبادلات مرزی استان خوزستان جلالی مدیر بازارچه مرزی اروند‌کنار گفت: از آنجایی که دولت هیچ پولی برای آباد شدن بازارچه‌های مرزی اختصاص نمی‌دهد لذا درآمد این بازارچه‌ها از طریق “درآمد‌هزینه” است یعنی برطبق آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۷ قانون بودجه ۹۴ درآمد مورد نیاز یک بازارچه مرزی باید از طریق انبارداری، غرفه و بازکول تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: فعالیت و رونق بازارچه‌ مرزی اروند‌کنار با فعالیت و رونق اداره بندر و گمرک اروندکنار ارتباط خیلی مستقیمی دارد یعنی در برخی جاها نیاز به اخذ یکسری مجوزهایی از این دستگاههای مربوطه است که براساس آن بتوان بازارچه را به نقطه ایده‌آل مدنظر برسانیم.

مدیر بازارچه مرزی اروند‌کنار عنوان کرد: ما در آنجا دارای چهار بندر اروند‌کنار، چوئبده، خرمشهر و آبادان هستیم که مشکلات بندر اروند‌کنار دقیقا در سه بندر دیگر اصلا وجود ندارد.

وی بزرگترین مشکل بازارچه مرزی اروندکنار را در تجاری نبودن بندر اروند‌کنار دانست و توضیح داد:تجاری نبودن بندر اروند‌کنار باعث شده که مجوز واردات از طرف گمرک به این بندر داده نشود و این در حالی است که سه بندر دیگر به دلیل تجاری بودن فاقد چنین مشکلی هستند.

جلالی ضمن بیان این مطلب که بندر اروندکنار با داشتن محرومیت بالا ولی از معافیت‌های مناطق محروم برخوردار نشده است اظهار کرد: بندرخرمشهر دارای ۲۵ درصد معافیت مناطق محروم و معافیت سود بازرگانی است و بنادر آبادان و چوئبده هم از ۲۰ درصد چنین معافیتی استفاده می‌کنند و همچنین بنادر آبادان و خرمشهر هم از یک ‌درصد معافیت “ارزش سیف” به لطف قرار گرفتن در منطقه آزاد اروند برخوردار هستند. در صورتی که بندر اروند کنار از این مزیت هم محروم است لذا نبود چنین مزیت‌هایی در بندر اروند‌کنار باعث می‌شود که تجار رغبت‌ چندانی برای حمل بار به این بندر نداشته باشند.

مدیر بازارچه مرزی اروند‌کنار در پایان خاطر نشان کرد: صدور مجوز تجاری شدن بندر اروند‌کنار تنها راه تزریق هر چه بیشتر رونق به بازارچه مرزی اروند‌کنار است و لذا از آنجایی که مهمترین الزاماتی که گمرک در این خصوص تعیین کرده یکی احداث انبار مرکزی و دیگری ترمیم اسکله بندر اروند‌کنار است، از استاندار‌خوزستان تقاضا داریم که دستورات لازم را در این جهت صادر کنند.