در اختتامیه جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان؛

رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری کشور: ۲/۴ درصد کل شرکت‌های دانش بنیان کشور در خوزستان است

رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری کشور: از تعداد سه هزار و ۳۰۷ شرکت دانش‌بنیان کشور حدود ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در خوزستان است یعنی ۲/۴ درصد کل شرکت‌های دانش بنیان کشور در این استان است.

خورنا-احمدرضارستمی: در مراسم اختتامیه جشنواره هفته پژوهش و فناوری خوزستان بهزاد سلطانی رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری کشور گفت: در سال ۱۳۸۹ صندوق شکوفایی و نوآوری کشور با هدف کمک به اقتصاد دانش‌بنیان از طریق حمایت از امر تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در بالاترین سطح و زیر نظر رئیس جمهور و عضویت وزرایی چون وزیر علوم، بهداشت و درمان، صنایع، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تشکیل شد.

وی دغدغه اصلی صندوق شکوفایی و نوآوری کشور را به ثمر نشستن طرحهای فناوری شرکتهای دانش بنیان دانست و عنوان کرد: در حال حاضر صندوق نزدیک به ۲۷ خدمت را به شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.

سلطانی با بیان اینکه سرمایه اولیه صندوق شکوفایی و نوآوری کشور، سه هزار میلیارد تومان بوده اظهار داشت: اگر چه این مبلغ برای توسعه امر فناوری کشور خیلی ناچیز است و خیلی بیشتر از این باید در این زمینه هزینه شود ولی نسبت به آنچه که در ۴۰ سال گذشته در این رابطه برای فناوری تنها سرمایه‌گذاری شده رقم خیلی خوبی است.

رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری کشور سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری را منجر به تضمین استقلال کشور در آینده دانست و تصریح کرد: یک سازمان مشابه با صندوق نوآوری و شکوفایی ما در کشور فرانسه دارای سرمایه اولیه‌ای بالغ بر ۲۴ میلیارد یورو است.

وی عنوان داشت: شرکت‌های دانش بنیانی مجاز به استفاده از تسهیلات حمایتی صندوق شکوفایی و نوآوری کشور می‌باشند که حائز شروطی از جمله اینکه خصوصی یا تعاونی بوده یعنی نهادهای دولتی یا افراد حقیقی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر میخواهیم حاصل پژوهش‌های ارائه شده دارای اثربخشی در جامعه شوند باید تبدیل به شرکت دانش بنیانی شوند که شرکت مذکور هم بتواند حاصل این تحقیقات را کاربردی و تجاری کند.

سلطانی ضمن تاکید بر امر کاربردی کردن نتایج تحقیقات دانشگاهی عنوان کرد: ۳۳ هزار دانشجو تحصیلات تکمیلی در خوزستان موجود است که اگر یک سوم پایان‌نامه‌های آنها در سال دفاع شود این بدان معنی است که ۱۱ تا ۱۵ هزار پایانه نامه ارشد و دکترا طی یکسال در خوزستان دفاع می‌شود حال اگر از این ۱۱ تا ۱۵ هزار پایانه نامه تنها یک صدم قابلیت تجاری سازی خود را در بازار نشان دهند در این صورت خوزستان سالانه می‌تواند در حدود ۱۱۰ شرکت دانش بنیان داشته باشد.

رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری کشور تصریح کرد: لذا ما این آمادگی را داریم که شرکت دانشگاهی یا University company در کنار همه دانشگاههای تشکیل دهیم تا دانشجو فارغ‌التحصیل، استاد و حتی صندوق در این شرکت دانشگاهی سهامدار شوند که در نهایت بتوانیم به سمت تجاری سازی کردن پایان نامه‌های دانشجویی حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون توسط دولت۲۳۰۰ میلیارد تومان به صندوق پرداخت شده که از این مبلغ ۱۷۵۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش ‌بنیان استفاده شده است که در حال حاضر ۲۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان با این اعتبار در حال فعالیت می‌باشند که نتیجتاً طرح ۸۹۱ شرکت‌ به صورت موفق خاتمه یافته و ۲۲ طرح هم ناموفق بوده است.

سلطانی جریان دانش بنیان را جریان بزرگی دانست که باید حفظ شود و ادامه داد: تاکنون دولت ۶۷ هزار شغل از طریق شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده که به واقع هر شغل به ۳۳۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد ولی اگر خود فارغ‌التحصیلان شرکت‌ ایجاد کند بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان حداکثر سرمایه برای ایجاد هر شغل پایدار نیاز است یعنی از طریق این شرکت‌های دانش بنیان می‌توان تا سه برابر دولت شغل ایجاد کرد لذا باید به سمتی برویم که دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز رشد، پارکها و صنایع ما برای ادامه کار از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.

وی عنوان کرد: از سه هزار و ۳۰۷ شرکت دانش‌بنیان کشور حدود ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در خوزستان است یعنی ۲/۴ درصد کل شرکت‌های دانش بنیان کشور در این استان است اما از آنجایی که خوزستان جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و حدود ۵/۸ درصد جمعیت کل کشور را دارد وجود تنها ۲/۴ درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشور در این استانی که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری از لحاظ جمعیتی، دانشگاهی، صنعتی و غیره دارد به واقع خیلی کم می‌باشد.

رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری کشور در پایان گفت: در حال حاضر ۷۵ طرح ورودی از استان خوزستان به صندوق وجود دارد که از این تعداد ۶۱ طرح مصوب شده و تاکنون در حدود ۲۰ میلیارد تومان هم شرکت‌های دانش بنیان خوزستان از صندوق شکوفایی و نوآوری کشور پول دریافت کرده‌اند.