معاون استاندار خوزستان: افزون بر ۴۵ هزار سند مدفون شده از دوران دفاع مقدس گردآوری شده است

خورنا- در جلسه شورای اداری استان جمال عالمی نیسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خوزستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع‌ مقدس و شهدای مدافع حرم و بویژه شهید حججی گفت: در جلسه شورای اداری امروز از ۳۰ مجلل آثار دفاع مقدس رونمایی می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که توفیق خدمت‌رسانی در سمت ریاست کمیته اسناد، آموزش و پژوهش دفاع مقدس را داشته‌ام لذا گزارشی را از اقدامات و عملکرد این کمیته جمع‌آوری و در این مجال به سمع نظر حضار و مدعوین جلسه می‌رسانم.

صالح نیسی در ابتدای گزارش اظهار کرد: به منظور جمع‌آوری تاریخ شفاهی شهرستانهای مختلف استان در خصوص دفاع مقدس، دستورالعملی را تهیه و تدوین کرده‌ایم که این دستورالعمل را به فرمانداران این شهرستانها ابلاغ کرده‌ایم. ‌

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان ادامه داد: برنامه‌ریزی و آغاز تدوین نقش شهرستان‌های درگیر در جنگ تحمیلی خصوصاً شهرستانهای مرزی به همراه طراحی پورتال جامع دفاع مقدس که طرحی بسیار عظیم با میلیون‌ها سند است که از دیگر اقدامات این کمیته می‌باشد.

وی عنوان کرد: جمع‌آوری، نمایه‌سازی و چاپ ۱۵۵ مجلل اسناد و مدارک مربوط به نقش دولت در دفاع مقدس، مخصوصاً در مورد دستگاههای اجرایی استان خوزستان نیز نمونه‌ای دیگر از اقدامات انجام شده در کمیته اسناد، آموزش و پژوهش ستاد استانی بزرگداشت هفته دفاع مقدس است.

صالح نیسی بیان داشت: از جمله دیگر اقدامات می‌توان به تصویب یک طرح پژوهشی در کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری با عنوان نقش دستگاه‌های اجرایی استان در دفاع مقدس اشاره کرد که اعتبار مورد نیاز برای انجام این طرح از محل یک درصد اعتبار پژوهشی مصوب در قانون بودجه تأمین شده است.

این مقام مسئول تصویب طرح پژوهشی تدوین دانشنامه دفاع مقدس در شورای هماهنگی حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان را از جمله کارهای دیگر کمیته عنوان کرد و تصریح داشت: اجرای فاز اول این طرح شامل تشکیل گروه علمی، تدوین دانشنامه دفاع مقدس،در سه گروه: جغرافیا و نظامی، شهدا و اشخاص، فرهنگی سیاسی و اجتماعی به همراه تدوین و تصویب دو هزار و ۵۱۰ مدخل در شورای علمی برنامه‌ریزی است.

وی اضافه کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزش جمع‌آوری اسناد و مدارک تاریخ شفاهی جنگ ویژه دستگاه‌های اجرایی استان و نیز انجام سه پژوهش در مورد دفاع مقدس که شامل نقش اصناف و بازاریان در جنگ، نقش کمیته امداد امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و همچنین پژوهش انجام شده در مورد بمباران ۵۲ نقطه از شهر اهواز در ۱۵ آذرماه سال ۶۵ از دیگر کارهای صورت گرفته در در این کمیته است.

عالمی نیسی در پایان خاطر ‌نشان کرد: از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در این کمیته می‌توان به گردآوری ۴۵ هزار و ۱۵۹ سند مدفون، ده هزار و ۵۶۰ حلقه نگاتیو، ۲۰۰ ساعت فیلم و ۶۰ ساعت صوت مربوط به دوران دفاع مقدس اشاره داشت که این اقدامات به خودی خود هم قابل توجه بوده و هم شایسگی تقدیر فراوان دارند.

به گزارش پایگاه خبری خورنا در پایان این جلسه از ۳۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در حوزه ادبیات و ۱۵۵ جلد از اسناد جمع‌آوری شده در مورد نقش دولت در دفاع مقدس رونمایی شد.