تخلیه نفت‌کوره در بنادر ماهشهر و بندرعباس امسال رکورد زد

باقر گل فر-خورنا:مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبرداد: تخلیه روزانه نفت‌کوره در ٢ حوزه ماهشهر و بندرعباس امسال به ۱۲ میلیون لیتر رسید در حالی که این میزان پارسال ٣,۵ میلیون لیتر بوده است.

 سید ناصر سجادی (سه شنبه، ١٢ مردادماه) در بازدید از تاسیسات ناحیه ماهشهر که با عباس کاظمی، حضور معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و حمید شریف رازی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و جمعی از مدیران این شرکت انجام شد، گفت: تخلیه نفت‌کوره در بنادر ماهشهر و بندرعباس از پارسال تقریبا چهار برابر شده که این رکورد قابل توجه است.

وی بر انتقال نفت‌کوره بیشتر از اراک به بندر صادراتی ماهشهر و صادرات آن، تاکید کرد و افزود: با توجه به حجم کاهش مصرف فرآورده‌های مایع در داخل، اتخاذ تمهیدات لازم برای بارگیری، انتقال و صادرات نفت‌کوره ضروری است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دو بندر ماهشهر و بندرعباس را شاهراه صادرات فرآورده کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی و دستیابی به صادرات پایدار فرآورده‌های نفتی باید سیاستهای جدید برای توسعه این بنادر صورت گیرد.

وی با اشاره به افزایش مصرف سی ان جی در سالهای اخیر از صرفه‌جویی ٣۵ میلیون لیتری مصرف فرآورده‌های مایع در سال ۹۳ تا ۹۴ خبرداد و گفت: شرایط در دولت یازدهم بیش از پیش برای صادراتی شدن ایران و اصلاح الگوی مصرف سوخت در کشور فراهم شده است.

مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت‌کوره و بخش ریلی این تأسیسات، اتاق‌های شبکه برق پرفشار و کمپرسور، انبار نفت جدید و بندر صادراتی پالایشگاه آبادان بازدید و روند کار این واحد ها را بررسی کردند.

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و هیئت همراه از تاسیسات ریلی و جاده‌ای، مخازن و پایانه‌های سوخت‌رسانی و نفتی بندر صادراتی شرکت پالایش نفت آبادان در ماهشهر و بنادر عباس و ماهشهر بازدید کردند.

مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در جریان اقدم های اخیر از جمله روند اجرای طرح‌های ملی کهاب و پیمایش، امور پیشگیرانه HSE ، همچنین روند اجرای طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر قرار گرفتند.

با اجرای طرح ساماندهی بندر صادراتی شرکت پالایش نفت آبادان در ماهشهر، اهدافی همچون روزآمد کردن تاسیسات موجود، نوسازی و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن، افزایش توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی، تجهیز اسکله‌های جدید به سیستم‌های کنترل پیشرفته به منظور افزایش بهره‌وری، لایروبی و قابلیت پهلودهی انواع نفتکشتها، صادرات نفت‌کوره، نفت‌سفید، میعانات گازی، گازوئیل، بنزین ، واردات بنزین، گازوئیل و MTBE به منظور تامین بخشی از کمبود سوخت در داخل کشور، ایجاد تسهیلات برای تهیه انواع سوخت کشتی‌ها و سوخت‌رسانی به آنها بانکرینگ (Bunkering ) و طراحی و راه‌اندازی تصفیه‌خانه بهداشتی و مواد نفتی در بندر صادراتی ماهشهر محقق می‌شود.

بندرصادراتی ماهشهر در منتهی الیه شمالی و فاصله ۴٧ مایلی خلیج فارس در کانال طبیعی ماهشهر و آبراه خور موسی در فاصله حدود ۵٠ مایلی بندر ماهشهر واقع شده که دارای قدمت بالای ۵٠ سال در امر صادرات و واردات فرآورده های نفتی است.

بندر صادراتی ماهشهر با ۶ اسکله تخلیه و بارگیری مواد نفتی و تعداد زیادی مخازن ذخیره به عنوان یک سرمایه با ارزش برای صادرات- واردات فرآورده‌های نفتی مطرح است.

در طی سالهای گذشته به خاطر بهره برداری مستمر از تاسیسات این بندر و انجام نشدن هرگونه بازسازی عمده و نوسازی، توان بهره وری این بندر صادراتی کاهش یافته است و تجهیزات قدیمی و فرسوده آن قادر به تامین نیازهای رو به رشد صادرات و واردات مواد نفتی در سالهای آینده نیست؛به همین دلیل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با درخواست پالایشگاه آبادان و بر اساس مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم به اجرای این طرح گرفته است.

این طرح با هدف روزآمد کردن تاسیسات موجود در بندر و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره و توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی و تجهیز اسکله و عملیات فرآیندی به سیستم هیا کنترل پیشرفته و توسعه اسکله برای قابلیت پهلودهی کشتیهای ٨ هزار تن در بندرگاه در قالب دو قسمت خشکی و دریا اجرایی شده است.