رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور :برای نجات کارون باید اقدامات اساسی انجام دهیم

خورنا خانم معصومه ابتکار چهارشنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی استان خوزستان به ریاست معاون اول رییس جمهوری که در سالن امام رضای استانداری خوزستان برگزار شد افزود : آب کارون هم به لحاظ شرب و هم به لحاظ مصارف صنعتی ، کشاورزی و نیز از جنبه محیط زیستی برای استان حیاتی است و برای نجات آن باید برنامه ریزی مدونی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحث حق آبه کارون برای مردم استان خوزستان بسیار مهم است افزود : باید بررسی شود که سد های ایجاد شده بالا دست کارون چه تاثیراتی بر این رودخانه حیاتی داشته اند و در این زمینه فکری اساسی و جدی به حال آن کرد.

وی به تاثیرات جوی و خشکسالی های اخیر بر رودخانه کارون هم اشاره کرد و گفت : در پایین دست استان خوزستان دریا به سمت اروند و کارون پیشروی داشته است که مشکلاتی در این زمینه برای استان بوجود آورده که از جمله آن شوری آبهای این رودخانه و خشک شدن برخی نخیلات استان بوده است.

معاون رییس جمهوری گفت : بررسی کیفیت آب کارون با توجه به اینکه مصرف شرب برای شهروندان و ساکنان استان خوزستان دارد از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که زندگی مردم این استان تحت تاثیر کیفیت بالا یا پایین آب این رودخانه قرار دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: استاندار خوزستان و معاونینش در راستای حفاظت از محیط زیست استان بخصوص رودخانه کارون بسیار موفق عمل کرده اند که این حرکت استاندار باید تقویت شود و اعتبارات لازم در این زمینه نیز در اختیار آنان قرار گیرد.

ابتکار با اشاره به اینکه از چند سال پیش قرار بوده صنعت توسعه نیشکر استان طرحهای زیست محیطی اجرا کند افزود : متاسفانه تا کنون این طرحها را اجرا نکرده که این موضوع نیز نیازمند بازنگری است.

وی به کارخانه الکل سازی نیشکر استان خوزستان نیز اشاره کرد و گفت : کارخانه الکل سازی نیشکر خوزستان دارای مشکلات جدی زیست محیطی است و مسوولان این شرکت باید اقدامات اساسی خود را انجام دهند.

وی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان خوزستان هم اشاره ای کرد و گفت : مسایل زیست محیطی این طرح هم هنوز ارائه نشده و مسوولان باید قبل از اینکه این طرح نیز به سرنوشت آلودگی زیست محیطی صنعت نیشکر دچار شود باید طرحهای زیست محیطی آن را ارائه کنند.

وی در خصوص وضعیت تالابهای استان نیز گفت : خوشبختانه با کارهای انجام شده توسط استان وضعیت تالابهای استان مطلوب است و تالاب شادگان بزودی با اجرای طرحهای در حال انجام آن به یکی از مناطق زیبای گردشگری استان تبدیل می شود.

معاون اول رییس جمهوری به منظور بررسی مشکلات استان خوزستان از روز چهارشنبه سفر دو روزه خود را به استان خوزستان اغاز کرده است که روز چهارشنبه از مناطق مختلف استان خوزستان بصورت هوایی بازدید به عمل آورد.

وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در این سفر معاون اول رییس جمهوری را همراهی می کنند.

منبع / ایرنا