لزوم نگاه ویژه به جامعه علوم آزمایشگاهی

خورنا : جامعه علوم آزمایشگاهی بیمارستان امام علی(ع) اندیمشک با ارسال نامه ای به این پایگاه اطلاع رسانی خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند. شغلی که از حساس ترین و ضروری ترین امور مربوط به تشخیص بیماری ها و نجات جان انسان هاست.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

حضور محترم سردار دارایی نماینده محترم مردم شریف اندیمشک در مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

فعالیت‌های مرتبط با بهداشت و درمان در سطح کشور، بیشتر در بیمارستان‌های کشور متمرکز است و در بیمارستان‌ها، نیروهای زیادی به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت هستند تا مردم عزیز کشورمان پس از بیماری، به جز رنج بیماری، رنج دیگری را متحمل نشوند.

مجموعه نیروهای فعال در بیمارستان‌ها، شامل تخصص‌ها و فعالیت‌های متفاوت و گوناگونی هستند که همگی با هم همچون حلقه‌های یک زنجیر در راستای یک هدف واحد(سلامت)، فعالیت می‌کنند. اما متاسفانه در سال‌های اخیر نگاه سیاستگزاران و برنامه‌ریزان و مسئولین اجرایی کشور صرفاً بر روی یک قشر خاص از این مجموعه(که البته آنها نیز زحمات بی‌دریغ زیادی را متحمل می‌شوند) متمرکز شده و دیگر صنوف حاضر در بیمارستان‌ها که آنها نیز در روند فعالیت بیمارستان، نقش بسزایی دارند، را از یاد برده‌اند.

در صف مقدم سیستم تشخیص و درمان، جامعه علوم آزمایشگاهی هستند که پا به پای پزشکان و پرستاران قدم برداشته و وظیفه تشخیص بیماری و ارائه گزارشات معتبر و به هنگام از روند سلامت بیمار، بر دوش آنها می‌باشد.

آنها نیز همچون پرستاران، شبانه‌روز و در هر لحظه آماده ارائه خدمات متفاوت به بیماران هستند، با مواد بیولوژیک خطرناک و سمی در تماس هستند، محیطی پر از آلودگی و خطر و بیماری(آن هم به صورت کاملاً زنده و آماده سرایت – خون- ) را تحمل می‌کنند، شب و روز و صبح و عصر برای خدمت آنها، تفاوتی ندارد و تعطیلات رسمی و روزهای عادی، تفاوتی در نوع ارائه خدمات آنها ندارد و . . .

اما متاسفانه شاهدیم این قشر زحمت‌کش و رنج‌دیده در بیمارستان‌ها، مورد توجه و نگاه ویژه قرار نمی‌گیرد.

لذا خواسته ما از شما نماینده محترم مردم و اعضای محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی این است که جامعه علوم آزمایشگاهی نیز همچون سایر اقشار خدمتگزار در بیمارستان‌ها از مزایا و امکاناتی همچون : ارفاق ۵ سال به سنوات خدمت، کم شدن ساعات کاری در ماه، یک و نیم برابر محاسبه شدن هر شیفت کاری، افزایش حقوق ۴۰ درصدی که اخیرا برای پرستاران تصویب گردیده است… استفاده نمایند.