نارنجی‌پوشان طلبکار هندیجان و بهبهان دست از کار کشیدند

خورنا: کارگران شهرداری‌های هندیجان و بهبهان پنج تا هشت ماه است که حقوق‌های معوقه‌ خود را دریافت نکرده‌اند.

کارگران شهرداری‌های هندیجان و بهبهان پنج تا هشت ماه است که حقوق‌های معوقه‌ خود را دریافت نکرده‌ و به همین دلیل اخیراً دست از کار کشیده‌اند.

مسئولان شهرداری‌های هندیجان و بهبهان، بدهی‌های سنگین شهرداری را از دلایل عقب افتادن حقوق این کارگران می‌دانند و قول داده‌اند تا روزهای آینده مقداری از حقوق عقب افتاده را جبران کنند.

*کارگران شهرداری بهبهان ۸ ماه حقوق معوقه دارند

رئیس شورای اسلامی شهر بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: کارگران شهرداری بهبهان هشت ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

نعمت‌الله دانایی اضافه کرد: حقوق این افراد ماهی ۵۰۰ هزار تومان است که حتی مایحتاج روزمره خود را نمی‌توانند تامین کنند و این موضوع باعث شد تا اقدام به تجمع کنند.

وی اضافه کرد: البته طولانی شدن این اتفاق در ماه محرم که چهار روز به طول انجامید چندان صحیح نبود.

رئیس شورای اسلامی شهر بهبهان خاطرنشان کرد: به کارگران قراردادی شهرداری یک حقوق و به کارگران روزمزد نیز ۵۰۰ هزار تومان مساعده داده شده است، البته این ماه نتوانستیم حقوق کارمندان خود را پرداخت کنیم.

وی ضمن بیان این مطلب که در این دو ماهه که شورای شهر جدید بر سر کار آمده با هر سختی، حقوق مجموعه خود را پرداخت کرده است افزود: از زمانی که شهردار جدید بهبهان مشغول به خدمت است حقوق ماه به ماه پرداخت شده است اما چون همچنان معوقات پیشین بر جای خود باقی‌ست، بسیاری فکر می‌کنند که کارگران اصلا حقوق نمی‌گیرند.

دانایی اضافه کرد: در تلاش هستیم که تا به زودی یک حقوق دیگر نیز پرداخت کنیم تا خواسته کارگران که گفته بودند با گرفتن دو حقوق به سرکار بر می‌گردند، انجام شده باشد.

وی درباره ریشه‌یابی علل بروز مشکلات شهرداری گفت: این مشکلات مربوط به امروز و دیروز و حتی یک سال گذشته نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر بهبهان ادامه داد: بر اساس آماری که امروز به دست من رسیده است حدود ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهی داریم و این در حالی‌ست که تقریبا هیچگونه کار عمرانی هم انجام نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: منبع درآمد شهرداری بهبهان عوارضی است که به جهت ساخت و سازها از مردم اخذ می‌کند و رکود ساخت و ساز در شرایط فعلی باعث شده تا درآمد شهرداری کاهش یابد.

به گفته دانایی، با این وجود توانستیم موتور شهرداری را از شرایط بحران خارج کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه بروز رسانی موتوری شهرداری شد که کار بزرگی بود و در کنار مشکلات شهرداری باید دیده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بهبهان، مشکل دیگر شهرداری را انبوه نیروی مازاد عنوان کرد و افزود: به جرات می‌توان گفت اگر تعداد ۱۵۰ نفر از نیروهای فعلی شهرداری کاسته شود، نه تنها شهرداری لطمه نمی‌بیند بلکه روند پیشبرد کار بهتر هم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه عوارض از مردم بهبهان اخذ می‌شود تا صرف آبادانی بهبهان شود ولی این درآمدها صرف پرداخت حقوق به افرادی در شهرداری می‌شود که انصافا فعالیت مثبتی در شهرداری ندارند.

*سیمان عمده‌ترین بدهکار

دانایی در خصوص راهکار وصول مطالبات شهرداری گفت: تا آنجایی که ممکن است تلاش می‌کنیم تا از راه‌های مسالمت آمیز معوقات شهرداری که حدود ۸ میلیارد تومان است وصول شود، ولی در نهایت ناچار به اقدامات قهریه خواهیم شد.

وی عنوان کرد: کارخانه سیمان، جهاد کشاورزی، آبفا و مخابرات جزو اداراتی هستند که بیشترین بدهی را به شهرداری دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر بهبهان در خصوص میزان بدهی ادارات به شهرداری اظهار کرد: کارخانه سیمان با میزان ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بیشترین بدهی را به شهرداری دارد و اداراتی چون جهاد کشاورزی، مخابرات و آبفا با بدهی‌های میلیاردی از دیگر بدهکاران ما هستند.

وی در خصوص اقدامات لازم به منظور برون رفت از این بحران تصریح کرد: به شهردار آزادی عمل داده شده تا هر برنامه‌ای برای بهبود شرایط فعلی شهرداری دارد عملی کند، البته برای دریافت مطالباتی که از ادارات و اشخاص داریم اقدامات موثری صورت گرفته است.

دانایی ضمن انتقاد از مسئولان شهرستان گفت: همه مسئولان شهرستان بهبهان از شرایط بحرانی شهرداری مطلع هستند ولی در طول این چهار روز اعتصاب کارگران که باعث شد تا بهبهان پر از زباله شود حتی یک جلسه فوق‌العاده گرفته نشد تا با تحت فشار گذاشتن ادارات بدهکار مشکلات شهرداری حل شود.

*بی‌توجهی مسئولان شهرستان بهبهان به مشکلات شهرداری

شهردار بهبهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: در چهار روز اعتصاب تنها شورای شهر بود که به کمک ما آمد.

سیدصدرالله آقامیری افزود: این نخستین بار نیست که این اتفاق می‌افتد و کارگران تجمع می‌کنند ولی سوال اینجاست که چرا در این موقعیت و این ایام چنین اتفاقی می‌افتد.

وی ضمن اظهار تاسف از این اقدام کارگران شهرداری تصریح کرد: در این ایام جوسازی‌هایی انجام گرفت و هم اکنون تمام مشکلات به دوره خدمت من منتسب شده است.

شهردار بهبهان توضیح داد: همانطور که می‌دانید من در حدود هشت ماه است که شهردار هستم و بر اساس مستندات در این مدت حقوق خود به اضافه مقداری از معوقات دوره‌های قبل را پرداخت کرده‌ام.

وی در خصوص راهکار برون رفت از این بحران به فعال شدن ستاد درآمدزایی در شهرداری اشاره کرد و افزود: شهرداری یک طرف قضیه است و طرف دیگر ادارات و اشخاص در تعامل با شهرداری هستند که باید مطالبات شهرداری را به موقع پرداخت کنند.

آقامیری تاکید کرد: در وحله اول تصمیم شهرداری بر مذاکره و حل مسالمت آمیز موضوع مطالباتش خواهد بود ولی نهایتا از طریق کمیسیون ماده ۷۷ اختلافات مالی خود را دنبال خواهیم کرد.

*آبفا یک میلیارد تومان بدهکار است

وی ضمن انتقاد از اداره آبفا گفت: با وجود حفاری‌های متعددی که آبفا در معابر شهرستان صورت داده شاهد هستید که شهر به چه روزی در آمده، مقید به انجام وظایف قانونی خود نیست.

به گفته آقامیری، با توجه به مستندات ارائه شده مطالبات شهرداری از آبفا بیش از یک میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شهردار بهبهان بر این باور است، تا زمانی که رویکرد ما نسبت به مسائل شهری و شهروندی عوض نشود و فرار از پرداخت مطالبات شهرداری ارزش باشد این مشکلات را خواهیم داشت.

از دیگر سو، کارگران شهرداری هندیجان نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

*شهرداری هندیجان بدهی ۴ میلیاردی دارد

رئیس شورای اسلامی شهر هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: کارگران شهرداری از خردادماه تاکنون حقوق نگرفته‌اند و شهرداری هندیجان توانایی پرداخت حقوق کارگران را ندارد.

بهروز شعبانی، از مسئولان کشوری به ویژه رئیس جمهور و استاندار خوزستان خواستار حمایت کارگران شهرداری هندیجان شد.

وی از حقوق عقب افتاده پنج ماهه کارکنان شهرداری این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: بدهی ۴ میلیاردی شهرداری، مشکلات بسیاری را برای شهرداری و کارکنان به وجود آورده است.

شعبانی افزود: بیماری و مخارج زندگی به کارکنان شهرداری فشار آورده و باعث اعتراض آنها شده است.

وی با بیان اینکه دلیل تجمع آنان نیز درخواست حقوق عقب افتاده پنج ماهه آنان است افزود: در صحبت‌هایی با علی شولی، سرپرست شهرداری و اعضای شورای شهر مبنی بر پرداخت حقوق پنج ماه کارگران قرار شد تا ۱۰ روز آینده مقداری از آن پرداخت شود.

رئیس شورای اسلامی شهر هندیجان یادآور شد: اعتراض کارگران به حق بوده و البته کارگران به محل کار خود برگشته و مشغول به کار شده‌اند.

وی ادامه داد: آیا شایسته است شهرستانی با وجود چنین پتانسیل‌های نفتی از داشتن پالایشگاه و پتروشیمی محروم بوده و جوانان این شهرستان بیکار و شهرداری شهرستان از تامین مخارج بی‌بهره باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، کارگران شهرداری هندیجان به دلیل حقوق معوقه پنج ماهه خود مقابل در روزهای اخیر تجمع کردند.

این کارگران بیش از ۱۱۰ نفر بودند که خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر مسئولان استانی به این وضعیت پرداختی حقوق‌ در شهرداری هندیجان شده‌اند.

با توجه به بارندگی‌های اخیر که حجم کاری کارگران شهرداری سنگین‌تر شده بود که نبود انگیزه ادامه کار کارگران را سخت کرده بود.

در این خصوص امام جمعه هندیجان نیز از مسئولان شهری و استانی خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران شده است.