بازار خوزستان در اختیار محصولات استان های دیگر

خورنا: با توجه به اهمیت سلامت غذا و سیستم‌های غذایی که مهمترین عامل تامین سلامت انسان ها می‌شود، روز ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهرماه از سوی سازمان جهانی غذا، روز جهانی غذا نام‌گذاری شده که به همین منظور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، همه ساله با برگزاری همایشی در همین روز ، در راستای تامین هرچه بهتر سلامتی غذای استان خوزستان، بررسی و ایجاد راهکارهای جدید برای مقابله با چالش های پیش پای صنایع غذایی خوزستان و همچنین معرفی صنایع و کارخانجات غذایی برتر این استان برگزار می کند، همچنین امسال نیز این همایش در ۲۳ مهرماه با شعار “سلامتی مردم در گرو سلامتی سیستم های غذایی” با حضور مسولان استانی، ریاست دانشگاه و معاونین و روسای دانشگاه ها و دانشکده های دزفول، آبادان و بهبهان در محل تالارشهدای این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خورنا از اهواز، دکتر محمد حسین سرمست رئیس این دانشگاه گفت: یکی از مهمترین وظایف ما به عنوان مسوولان تلاش برای سربلندی استان خوزستان است و این هدف موقعی محقق خواهد شد که بتوانیم توانمندی های استان را عرضه کنیم هر چند از نظر مادی و معنوی استان خوزستان سربلند است.
وی افزود: آن چیزی که توانمندهای استان را بیش از پیش نشان خواهد داد فعالیت تک تک ما به عنوان مسوول در استان است که این کار باعث ایجاد حس خوزستان دوستی در بین مردم خواهد شد و اگر توانستیم این حس را تقویت کنیم می توانیم بگوییم موفق بوده ایم.
سرمست با بیان این مطلب که مردم در این استان نباید نسبت به دیگر استان ها احساس کمبودی داشته باشند افزود: برای ما باعث افتخار است که محصولات استان خوزستان را مصرف کنیم.
وی با بیان اینکه کار و تولید، جهاد در راه خدا است، تصریح کرد: یکی از راه های غلبه بر بیکاری در استان این است که تسهیلات و امکانات لازم برای تولید را برای تولیدگران و صنعتگران مهیا کنیم که با این کار میزان ماندگاری در استان بیشتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه خاطرنشان کرد: بیشتر محصولات مصرفی در استان خوزستان از دیگر استان ها وارد می شود که برای کاهش این روند باید بهترین محصولات در استان تولید شوند که باعث تقویت حس برتری در میان شهروندان خوزستانی خواهد شد.
این مقام مسوول تاکید کرد: شهروندان خوزستانی نباید از مصرف محصولات تولیدی استان خوزستان ترس داشته باشند، بلکه باید افتخار کنند.
سرمست با اشاره به شیوع بالای بیماری های غیرواگیر تصریح کرد: در مصرف مواد غذایی باید این اطمینان وجود داشته باشد که میزان مواد اضافه شده همچون نمک، روغن و غیره مناسب و متناسب است که این امر در تغذیه سالم و زندگی سالم بسیار موثر است.
وی افزود: نباید مواردی وجود داشته باشد که مصرف این غذاها باعث ایجاد سرطان، دیابت و غیره شوند که در این صورت می توان به تدریج ذائقه مردم را تغییر داد.
رئیس دانشگاه در پایان ضمن بیان این نکته که باید با تلاش و همکاری بین بخشی استعدادهای نهفته موجود در استان را شکوفا کنیم گفت: تلاش برای آبادانی استان و فراهم آوردن شرایط مناسب برای کسب و کار جزء باقیات و صالحات است.
دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون غذا و دارو ی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در این همایش گفت: در شورای سلامت و امنیت غذایی استان، کارگروه ارزیابی مخاطرات مواد غذایی تشکیل شده که به منظور ارزیابی چندان سلامت مواد غذایی، با همراه سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز فعالیت می‌کند و محصولات پرمصرف از نظر مخاطره‌آمیز بودن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در این همایش تعدادی از صنایع برتر غذایی و مسوولان فنی برتر معرفی و از آنها تقدیر به عمل می‌آید، افزود: بیشترین خطرهایی که در خصوص مواد غذایی وجود دارد، به محصولات لبنی فله و فراورده‌های گوشتی است و بنابراین نیاز است در برای جلوگیری از ایجاد این خطرها نهایت تلاش در استان صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه خوزستان قطب بسته‌بندی مواد غذایی است، خاطرنشان کرد: صنایع در این حوزه ظروف بسته‌بندی با کیفیت تولید می‌کنند و برای ارتقا سلامت مواد غذایی در بسته‌بندی آن استانداردهای لازم به کار می‌رود.
مخمل زاده همچنین با بیان اینکه پرتال جامع سلامت محصولات و فرآورده های غذایی استان خوزستان برای نخستین بار در کشور تا سال آینده راه اندازی می شود، افزود: این پرتال طراحی شده و در صورت موافقت اصولی وزارت بهداشت با مصوبه آن به دستگاه های مسوول ابلاغ و تکلیف می شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان این که امسال سلامت غذایی در بحث غذا مطرح شده است و همین مساله محور حرکت معاونت غذا و دارو از سال های گذشته قرار گرفته است، افزود: واقعیت آن است که هر کاری که کردیم به نفع ارتقا سیستم سلامتی بوده است اما در گستره به این بزرگی عوامل دخیل و مخاطرات فراوانی وجود دارند و زمانی که به سیستم سالم غذایی می رسیم که مخاطرات را ارزیابی کنیم و برنامه تشکیل دهیم.
مخمل زاده در ادامه افزود: عمده حرکت ما براساس سبد غذایی است و بیشترین مشکل در لبنیات، نان و فراورده های گوشتی است در حالی که عمده صنایع برتر در حوزه ظروف بسته بندی، آرد و نیشکر قرار دارد و خوزستان قطب تولید ظروف بسته بندی مواد غذایی است.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه در خوزستان صنایع قدرتمندی وجود دارند که محصولات با کیفیتی تولید می کنند، افزود: روند مصرف جوش شیرین در دو سال گذشته به خاطر انجام اقدامات مراقبتی کاهشی بوده است و این روند همواره با جدیت و دقت مورد پیگیری و نظارت معاونت غذا و دارو است.
وی در پایان تاکید کرد: ترویج نان بسته بندی صنعتی یکی از راهکارهای افزایش امنیت عذایی است و اگر به سمت فرهنگ سازی حرکت کنیم نظارت ها عالی می شود که این یکی از راهکارهای مورد استفاده در کشورهای اروپایی بوده است. باید برای نانوایی ها مسوول فنی در نظر گرفته شود تا سلامت آرد و خمیر را به عهده بگیرد و از آنها نمونه برداری کند تا از عدم مصرف جوش شیرین اطمینان پبدا کنیم.

انتهای خبر/ حسین عبدالعزیزی