بودجه باور نکردنی سال ۹۶ خوزستان

خورنا | گروه سیاسی اجتماعی: این روزها تحلیل های مختلفی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور و بالاخص در استان خوزستان پیرامون انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا وجود دارد. سوال این است:

چرا رای بدهیم؟  و به چه کسی رای دهیم؟

سال ۱۳۹۵ در حالی به پایان رسید که مشکلاتی هنوز اقتصاد و مدیریت کشور را تهدید می­نمایند. همه صاحبنظران منصف و آگاه اعتقاد دارند دولت تدبیر و امید توانسته است با وجود رکودِ تورمی خیزهای لازم برای جهش اقتصادی کشور بوجود آورد. دولت تلاش داشت با دنبال کردن سیاست ثبات اقتصادی، حذف ایران هراسی، نهایی سازی پروژه برجام، ساماندهی و فعال سازی بخشی از ظرفیت های خالی صنعتی، در کنار تغییرات قیمت جهانی نفت شرایط کشور را به سمت خیز اقتصادی جهت دهی نماید.

 دو پرده از اعتبارات استان خوزستان

در ادامه با  پاسخ به دو سوال فوق بویژه برای مردم سرافراز خوزستان و موضوع مهمی که بر زندگی مردم این استان تاثیر گذار است می توانیم شفاف سازی نموده و در دو پرده مسئله را بررسی کنیم.

پرده اول: آنچه از سال ۸۵ تا ۹۵ در خوزستان گذشته:

بررسی قوانین بودجه سنواتی کشور و استان خوزستان نشان می­دهد که از سال های ۱۳۸۵ به بعد به طور متوسط به دلایل نامشخصی بودجه­های جاری و عمرانی استان بویژه در سال های ۸۹ تا ۹۲ شیبی با روند کاهشی داشته است. در حالیکه درآمد استان سال به سال افزایش داشته است. بررسی ها نشان می­دهد در سال ۱۳۸۵در مقابل ۳۰۳۵ میلیارد ریال درآمدهای استانی خوزستان مبلغ ۳۵۸۶ میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایه­ای اختصاص یافته است این میزان معادل ۱۱۸% درآمدهای استانی سال ۱۳۸۵ بوده است. پیش بینی درآمدهای استانی خوزستان طبق جداول قانون بودجه سنواتی از مبلغ ۳۰۳۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۵ به رقم ۳۹۵۱۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ (بیش از ۱۳ برابر) افزایش یافته است در صورتیکه در همین دوره رقم اختصاص یافته به استان بابت اعتبار تملک داراییهای سرمایه ای از مبلغ ۳۵۸۶ میلیارد ریال درسال ۱۳۸۵ به رقم ۲۹۱۹میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵کاهش یافته است (حدود ۸۱٫۴% سال ۱۳۸۵). در همین مدت بالاترین نسبت اعتبار اختصاص یافته تملک داراییهای سرمایه ای سال ۱۳۹۵ به سال ۱۳۸۵ با ۲۱۸٫۷% و۲۱۶٫۲% و۱۷۷٫۷% متعلق به استانهای قم ، مازندران ،وسمنان و کمترین نسبت با ۶۳٫۳% و۶۹٫۸% و ۷۶٫۵% و ۸۱٫۴% متعلق به استانهای بوشهر ، کردستان، کرمانشاه وخوزستان بوده ، درصورتیکه متوسط رشد اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای استانی در این دوره ۱۲۹٫۲% بوده است که به نظر می رسد روند مذکور به هیچ وجهی ناشی از کار کارشناسی مدیران ارشد کشوری و استانی نبوده است و حتی متاسفانه سهم اندک استان از دو درصد حاصل از صادرات نفت خام وگاز طبیعی کشور به منظور جبران خسارتهای زیست محیطی و استهلاک زیرساختهای استانی که به این استان تعلق گرفته نیز کاهش یافته است

پرده دوم: قانون بودجه ۱۳۹۶ و تصویب نامه هیئت وزیران

بررسی اعتبارات استان خوزستان در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و تصویب نامه هیات وزیران مورخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۶ و همچنین سخنرانی جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم ریاست جمهوری در جلسه اداری استان خوزستان در مورخ ۱۶ فروردین امسال  می­توان سال ۹۶ برای استان خوزستان را از نظر مالی سالی بیادماندنی و باورنکردنی نامگذاری کرد. زیرا :

  • اعتبار تملک دارایی های خوزستان برای اولین بار بیش از ۲۲۵۰ میلیارد تومان مصوب شده است .
  • اختصاص مبلغ ۹۵۴۱۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال (بیش از نه هزار و پانصد میلیارد تومان) توسط وزارت نیرو به منظور رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان
  • اختصاص ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال(هزار و پانصد میلیارد تومان) توسط وزارت نیرو به طرح های توسعه و پایداری شبکه برق ظرف سه سال اجرایی
  • اختصاص ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال (هزار و پانصد میلیارد تومان) توسط وزارت نیرو از محل ردیف طرح های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه­های آن موضوع تبصره ۴ قانون و بودجه ۹۶ کل کشور و در سال های بعد نیز از محل  اعتبارات مصوب مربوط این حکم اجرا شود.
  • اجرای برنامه کوتاه مدت تثبیت کانون های بحرانی در شرق اهواز در ۴۲۰۰۰ هکتار توسط جهاد کشاورزی و تدوین برنامه میان مدت ۳۲۰۰۰۰ هکتار در طول برنامه ششم
  • اختصاص ۱۵ میلیون دلار برای احیای کارون
  • اولویت دادن به تامین حق آبه زیست محیطی تالاب های خوزستان
  • تکمیل و اتمام طرح های احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام در سطح ۵۵۰۰۰۰ هکتار در یک برنامه زمانی ۴ ساله
  • ثابت نگه داشتن رشد درآمدهای مالیاتی و تقویت بنیه مالی اصناف و شرکت­های تجاری استان
  • موافقت با تکمیل طرح جمع آوری گازهای نفت – طرح آماک (تبدیل گازهای اسیدی به خوراک پتروشیمی)

 

برای بهره مندی مردم خوزستان از این اعتبارات چه باید کرد؟

تحقق اعتبارات فوق در استان خوزستان زیر سایه انتخابات ماه آینده است. انتخاباتی که در صورت انتخاب مجدد آقای روحانی (به دلیل توجه ویژه ایشان به این استان) انتظار می­رود برای هر کدام از تهدیدهای فوق تدابیر لازم را نیز اندیشیده باشد. زیرا تصویب پنج طرح مهم و زیربنائی دولت برای خوزستان با ۲۳۰ هزار میلیارد ریال، نشان از توجه و عزم جدی دولت تدبیر و امید در جهت توجه به ارتقای شاخص های رفاه اجتماعی است.

اما در صورت انتخاب فرد دیگری شرایط قطعا تغییر خواهد یافت. بر اساس تجربه که ما در ایران داریم متاسفانه باید شاهد ضرب المثل ” روز از نو و روزی از نو” باشیم. زیرا تجربه نشان داده که دولت­های جدید با شعار­ های جدید می­آیند.  شعارهای جدید زمان و برنامه و تغییر نهادی جدیدی را طلب می­نمایند. و این تغییر یعنی از دست رفتن زمان، منابع و فرصت­های سازندگی برای یک دوره طولانی. دوره ای که موجب فشار تهدیدهای بیشتر بر استان زرخیر اما آسیب دیده از سو مدیریت ملی و استانی طی سال های ۸۵  به بعد شده است. مساله­ای که ممکن است آسیب­های اقتصادی و اجتماعی فزاینده تری بر کشور حاکم کند.

اینجاست که آگاهی مردم، حضور و مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، تضمین کننده بهره مندی از مصوبات فوق است.

خدایا چنان کن سرانجام کار               تو خشنود باشی و ما رستگار

دکتر یداله مهرعلی زاده، استاد دانشگاه شهیدچمران اهواز