برگزاری همایش سراسری نماز در استان خوزستان

pic۲۰۱۷۰۱۲۵۰۱۱۶۵۶خورنا | احمدرضارستمی: ، همایش سراسری نماز استان خوزستان با رویکرد نقش نماز در کاهش آسیب های اجتماعی، با حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، رئیس ستاد اقامه نماز استان حجت السلام حسن زاده امام جمعه موقت اهواز٬ مشاور معاون وزیرکشور و معاون استاندار خوزستان در توسعه ومدیریت و منابع انسانی و سایر علماء و مسئولین ذی ربط استانی و کشوری در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمود مظفر، قائم‌ مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: در حوزه نماز باید به ۵ واژه پرداخته و عمل شود که به ترتیب تبلیغ، تعلیم، تمهید، تمجید و تعمیق هستند و هر کدام از ما در هر جایگاهی نسبت به نماز وظیفه تبلیغی و ترویجی داریم و در قرآن خداوند توصیه بسیاری کرده که نسبت به نماز خود و دیگران مسؤول هستیم.

وی افزود: درخصوص مسأله تمهید نسبت به نماز باید ساده ترین و کم هزینه ترین شرایط برای کسانی که می خواهند نماز را اقامه کنند، مهیا کرد، و به عبارت دیگر آسان سازی کرد و باید هر کس که برای ترویج فرهنگ نماز فعالیتی را انجام داده تشویق شود چرا که اینها در مقابل شیطان‌های داخلی و خارجی به این فریضه کمک می‌کنند

مظفر در ادامه ضمن تجلیل از شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو و لزوم پیگیری مقصرین این حادثه خاطرنشان کرد: در آن دنیا همه کسانی که مسئول بودند و اقدام به موقع انجام نداند و نیز عده ای هم که بی تفاوت نگاه کردند و تذکر نداند باید جوابگو باشند.

وی در پایان تصریح کرد: نماز اثر گذار نیازمند تلاش،‌ تمرین، ترویج و مطالعه است، خداوند در قرآن کریم سوره عنکبوت آیه ۴۵ ما را به نماز بادقت سفارش می‌کند و کلمه تصنعون در این آیه به معنای انجام کار بادقت و حساب و کتاب است.

جمال عالمی‌نیسی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم آتش‌نشان گفت: برای برقراری ارتباط چندین مؤلفه وجود دارد که شامل ارسال کننده پیام، گیرنده، کانال ارتباطی و بازخورد آن است و می توان گفت در این فریضه نماز ٬ ارسال کننده پیام انسان، گیرنده پیام خداوند، کانال ارتباطی نماز و بازخورد آن آثار نماز است که در انسان ایجاد می‌شود .

وی افزود:علت اینکه بازخورد آثار نماز در وجود انسان کمتر مشاهده می‌شود، به عدم شناخت حقیقی از خداوند مربوط میشود و در آیات قرآن کریم خداوند از رگ گردن نزدیک‌تر به انسان معرفی شده است و مشکل اساسی جامعه در عدم خداشناسی است ٬چراکه آدمی با خدای واقعی ارتباط ندارد.

نیسی در پایان بیان داشت: نماز احساس نزدیکی به خداوند و راه وصل به او است و در واقع حلقه عشق به خداوند به شمار می آید که اگر براساس شرایط آن یعنی قلب پاک و خلوص نیت باشد آثار آن در جامعه و فرد تجلی خواهد یافت.

از جمله سخنرانان دیگر این همایش حجت السلام  سیدابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز بود که در ابتدا سخنرانی با اشاره به نماز به عنوان مهم ترین فریضه واجب در دین و اینکه در همه ادیان الهی نماز وجود داشته است، ابراز داشت: اقامه نماز مهم ترین رسالت حکومت دینی است.

وی در ادامه افزود: زوال و نابودی یک جامعه زمانی است که نماز را ضایع کند و این مسأله در قرآن کریم به آن اشاره شده است، و در این راستا اقامه نماز مهم ترین رسالت حکومت دینی است.

امام جمعه موقت اهواز ضمن اشاره به این که در نظام اسلامی فریضه نماز صرفا منحصر به منبر، موعظه و رسانه نیست، تأکید کرد: بخش های از مسأله نماز احتیاج به دستورات حکومتی و صدور بخش نامه هاست و دراین مورد نیازمند به برنامه ریزی هستیم

وی همچنین عنوان کرد: در اهواز شهرک های مختلفی ایجاد می شود اما به مسأله نماز و محل اقامه آن توجه نمی شود و باید نتایج ملموس نماز برای جامعه نمایش داده شود.

امام جمعه موقت اهواز ضمن تاکید بر اقامه نماز در ادارات و اثرات مثبت آن بیان داشت: در زمینه جاده ها یک مسجد خوب ساخته شود چرا که بر نمازگزار تاثیر دارد و سبب بالا رفتن امنیت در جاده ها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در پایان با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به بیست و چهارمین اجلاسیه سراسری نماز مبنی بر دسترسی آسان جهت اقامه این فریضه، گفت: در ادارات، دانشگاه ها، بازار، صنعت و دیگر محل ها باید برای اقامه نماز دسترسی آسان شود.

لازم به ذکر است سید موسی بلادیان، رئیس ستاد اقامه نماز خوزستان و حجت‎الاسلام قربان لو، مشاور معاون وزیر کشور نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان این مراسم از عواملی که در ادارات و نهادها که در امر فریضه نماز تاثیرگذار بودند، تجلیل شد.