شناسایی ۳۰ خبرگزاری جعلی توسط ارشاد

خورنا: پدرام پاک آئین در گفتگو با مهر، از پایان مهلت داده شده برای اصلاح اطلاعات شناسنامه‌ای آن دسته از سایت‌های خبری که از عنوان خبرگزاری برای خود استفاده می‌کنند، خبر داد و گفت: این نظر هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها است که بر اساس آن پایگاه‌های اطلاع رسانی به هیچ وجه نباید از عنوان خبرگزاری برای خود استفاده کنند.

این مقام مسئول در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه «فعلاً هیأت نظارت بر مطبوعات وظیفه کنترل همه رسانه‌ها اعم از مکتوب و الکترونیک را بر عهده دارد» تاکید کرد: به لحاظ قانونی چنین اقدامی از سوی سایت‌ها تخلف محسوب می‌شود و از نظر حرفه‌ای هم استفاده از عنوان مجعول اقدام ناپسندی است.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد اضافه کرد: قانون مربوط به این تخلف، هم از نظر حقوقی و هم از نظر اخلاقی ضمانت اجرایی لازم را دارد.

پاک آئین همچنین از شناسایی بیش از ۳۰ سایت که از عنوان خبرگزاری برای خود استفاده می‌کنند، خبر داد و گفت: تعدادی که ما احصاء کرده‌ایم بیش از ۳۰ سایت است که درمقطع فعلی ما ترجیح می‌دهیم اسامی آنها را اعلام نکنیم.

وی در عین حال با بیان اینکه «برخی از این سایت‌ها اقدام به برداشتن عنوان خبرگزاری از نامواره خود کرده‌اند» ابراز امیدواری کرد دیگر سایت‌ها هم این روش را در پیش گیرند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر سایت‌های مذکور اصلاحات لازم را در آرم یا نامواره خود صورت ندهند، اقدام بعدی معاونت مطبوعاتی چه خواهد بود؟» تاکید کرد: در صورتی که این روند اصلاح نشود، از ظرفیت‌های قانونی موجود برای برخورد با سایت‌های متخلف در این زمینه استفاده خواهد شد. ما در این زمینه جدی هستیم.

به گزارش مهر،هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تاریخ ۲ مرداد امسال و در مصوبه‌ای با استناد به ماده یک قانون مطبوعات، استفاده از عنوان «خبرگزاری» را برای پایگاه‌های اطلاع رسانی اینترنتی و سایت‌های خبری ممنوع اعلام و تاکید کرد: در صورت عدم حذف عنوان مذکور در مدت یک ماه پس از تاریخ این مصوبه، به موجب قانون نسبت به سایت­های متخلف پیگیری لازم را به­عمل آورده و تصمیم قانونی اتخاذ خواهد کرد.