جلسه شورای حفاظت منابع آب استان خوزستان برگزار شد / کشت دائم را فدای کشت موقتی نمی کنیم

احمدرضارستمی _ خورنا : سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان خوزستان به ریاست استاندار خوزستان و با حضور اعضای شورای منابع آب استان ٬ فرمانداران و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ذیربط استانی در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد .
در این جلسه که پیرامون بررسی وضعیت منابع آب حوضه های آبریز مارون ، جراحی و زهره برگزار شده بود ٬ گزارشی از وضعیت مخزن سد مارون و چگونگی تامین نیازهای آبی سال ۹۵ و ۹۶ ارائه شد و پس از بحث ها و تبادل نظرهای مختلفی که در این جلسه صورت پذیرفت ٬ در انتها استاندار خوزستان ضمن جمع بندی نظرات و پیشنهادات ارائه شده در این جلسه گفت : در دو حوزه مارون و زهره مشکلاتی فی مابین شهرهای مختلف هست و باید نه در کلام بلکه در عمل برای رفع این مشکلات ٬ عدالت اتخاذ شود . حوزه شادگان بدلیل برخورداری از کشت دائم در برابر کشت موقتی که سایر جاها دارند و نیز به دلیل وجود نخیلات فراوان آن به هیچ عنوان در این بحث قابل چشم پوشی نیست و ما کشت دائم را فدای کشت موقت نمیکنیم و در سایر جاها هم به همین منوال باید طوری برنامه ریزی شود که کشت دائم اولویت اول و کشتهای موقتی اولویت های بعدی باشد .
شریعتی ضمن تاکید بر دوری از اختلافات در این زمینه در ادامه گفت : این که نمیشود که در بهره برداری از منابع آب ٬ هر کس بگوید فقط خودم ٬ قسمت خودم و حرف خودم و دیگران هیچ . فردا این اختلاف که بین ما و اصفهانی ها و یا هر جایی در مورد مسئله آب است تبدیل میشود به اختلافات بین شهرهای درون استان و در این شرایط دیگر نمیشود زندگی کرد و خدای نکرده جنگ بین برادری صورت میگیرد .
استاندار خوزستان در پایان با بیان مسئولیت حساس مسئولین ٬ نمایندگان و نخبگان استان در این زمینه ٬ متذکر شد : ما در این زمینه باید ضمن مدیریت و ارائه توجیهات فنی ٬ عقلانی و شرعی به یک نقطه مشترکی در حل این مشکل دست یابیم تا خدای نکرده هرج و مرجی در این مسئله بوجود نیاید و در این راستا از همه فرمانداران و نمایندگان نظام صنفی ها و همچنین از سازمان آب و برق استان و جهاد کشاورزی و سایر دست اندرکاران انتظار همکاری برای حل این مسئله میباشد .
استاندار خوزستان در مورد مصوبات جلسه گفت :جهادکشاورزی و سازمان آب و برق استان کمیته مشترکی تشکیل و با حضور معاون عمرانی و با ریاست این معاونت استانداری ٬ جلساتی را هر ۱۰ روز یکبار برگزار کنند.

وی ادامه داد: فرمانداران شهرستانهای حوزه مارون ظرف این هفته جلسه ای برگزار کنند و با همدیگر و در حضور سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی و با مسئولیت معاونت سیاسی اجتماعی استانداری ٬ در مورد اینکه چه مقدار آب مصرف و از سد رها شود و همچنین به چه نحوی استفاده شود که همه عادلانه از آن برخوردار شوند ٬ تصمیم گیری کنند و صورت جلسه آن را نیز ارائه دهند و مسئول نظارت بر این جلسات هم با جهادکشاورزی و سازمان آب برق استان میباشد .

شریعتی عنوان داشت: در حوزه زهره هم وضع به همین منوال است و به ترتیبی که در مورد حوزه مارون گفته شد جلسات تشکیل شود و صورت جلسه ای از آن جلسات نیز ٬ برای ارائه تهیه شود و دبیر این دو جلسه نیز یا سازمان جهادکشاورزی باشد یا سازمان آب و برق ٬ هر کدام که آمادگی داشتند میتوانند دبیر این جلسات باشند.
استاندار خوزستان گفت: فرماندهان انتظامی شهرستانها و دادگستری ها نیز در این مسئله باید کمک و همکاری داشته باشند و من هم با ریاست کل دادگستری برای ارسال ابلاغ به دادگستری شهرستانها ٬ هماهنگی های لازم را به عمل می آورم و البته این تصمیمات گرفته شده را اگر لازم شد در شورای تامین نیز مطرح میکنیم و از ریاست دادگستری میخواهیم که شعبه ویژه ای در دادگستری مشخص کنند که هر کدام از فرمانداران و مسئولین سازمان آب و برق و جهادکشاورزی و سایر مسئولین ذیربط ٬ در صورت عدم عمل به صورت جلسه های توافق شده ٬ با آنها برخورد قانونی شود .

وی در پایان اظهار کرد: مسئولین شهرستانی و استانی هم باید طبق صورت جلسه و دستور مسئولانشان عمل کنند و اصلا هیچ توجیهی در عدم رعایت آن قابل قبول نیست و همچنین نظام صنفی شهرستانها در حوزه مارون و زهره ٬ نیز باید در تصمیم گیری ها و جلسات مربوطه ٬ حضور داشته باشند .