جلسه اضطراری حفاظت از منابع آب و بررسی وضعیت قرمز رودخانه زهره شهرستان هندیجان

خورنا- امروز صبح ۵ دی ماه ۹۵ با حضورفرماندار،رئیس دادگستری، رئیس جهادکشاورزی، بخشدار مرکزی و دیگر مسئولین و نمایندگان کشاورزان شهرستان هندیجان درمحل سالن اجتماعات فرمانداری هندیجان جلسه ای با شرح ذیل با عنوان فوق برگزار گردید.
در این جلسه ابتدا فرماندار هندیجان ضمن خوش آمدگویی خدمت کلیه ی حاضرین در این جلسه ی اضطراری، افزود: پیرو تاکیدات استاندار محترم جناب دکتر شریعتی درخصوص حفاظت از منابع هر شهرستان ، فرماندارها موظف شدند بابرپایی جلساتی هر چند وقت یکبار در این خصوص؛وضعیت آب شرب و کشاورزی آن شهرستان را رصد نمایند.
سید مهران رفیعی در ادامه افزود: شهرستان هندیجان مدتهاست مشکل آب شرب و آب کشاورزی دارد. به شکلی که ۵۰ در صد آب شرب این شهرستان از رودخانه زهره و ۵۰ در صد دیگر آن از خط لوله آبی است که از سمت ماهشهر به این شهرستان انتقال داده شده، میباشد.
آب کشاورزی آن هم از طریق رودخانه زهره هندیحان تامین میشده که اکنون خشک و بی آب شده است‌
رفیعی همچنین افزود : کشت تابستانه چند سالی هست که در این شهرستان تعطیل شده و چشم امید کشاورزان به کشت پاییزه میباشد‌. ولی با توجه به خشک شدن رودخانه زهره و بارش کم باران ،کشت پاییزه این کشاورزان نیز درخطر است .نظر به اینکه جناب دکتر شریعتی استاندار محترم خوزستان، بارها با وزارت نیرو مکاتباتی جهت رهاسازی آب سد کوثر داشته اند و حتی این سد نیز سه بار رها سازی آب با هدف تامین آب مورد نیاز هندیجان ،داشته است ،ولی با وجود کانالهای انحرافی آب و برداشت بی رویه و مدیریت نشده توسط آنها ، آبی برای مردم و کشاورزان هندیجانی تامین نشده است.
رفیعی خاطر نشان شد ما انتظار داریم سازمان آب و برق خوزستان ،جناب آقای شمسایی و همکارانشان آب را در منطقه مدیریت کنند.

فرماندار هندیجان در پایان افزود: رودخانه زهره یک رودخانه پرآب و خروشان میباشد که قدمتی چند هزار ساله دارد و تنها امید کشاورزان هندیجانی به همین رودخانه میباشد و کانالهایی که در مسیر بوجود آمده است چه مزارعی را آب میدهد و چه در آمدی برای دولت دارد؟؟
مردم هندیجان دچار مشکل شدید کم آبی شده اند و انتظار داریم عدالت در این زمینه رعایت شود و امیدوار هستم در این جلسه و جلسات بعدی بتوانیم حق آب مردم هندیجان را به آنها بازگردانیم تا چون گذشته شادی را بر لبان کشاورزان عزیز هندیجانی ببینیم…

پس از پایان یافتن صحبتهای فرماندار هندیجان محسنی رئیس اداره جهاد و کشاورزی شهرستان هندیجان گفت:جای نگرانی دارد که هر ساله کشاورزان و دامداران دچار مشکل بی آبی هستند. می‌توان به آشکار گفت که کشاورزان با عدم کشت زمین‌های کشاورزی و دامپروران با رهاسازی و فروش دامداری خود عنقریب به شهرهای دیگر نقل مکان خواهند کرد.

همچنین در ادامه‌ی جلسه حفاظت از رودخانه زهره ؛ ایرج سلیمانی رئیس سازمان محیط ‌زیست ماهشهر و هندیجان از وضعیت خشک شدن آب رودخانه زهره ابراز نگرانی کرد و افزود : موجودات زنده در رودخانه، در حال نابودی هستند و عدم رهاسازی آب رودخانه زهره از سوی مدیریت سازمان آب و برق خوزستان ، باعث خشک شدن رودخانه شده و آبزیان این رودخانه در حال نابودی هستند و این، جای تأسف دارد. از مدیریت سازمان آب و برق خوزستان تقاضا داریم تا هر چه سریع‌تر نسبت به رهاسازی آب رودخانه زهره اقدام نمایند.

گفتنی است تعدادی ازکشاورزان معترض هندیجانی، هم‌زمان با برگزاری این جلسه، جلوی درب فرمانداری تجمع نموده و خواستار هر چه سریع‌تر رفع معضل بی آبی رودخانه ی زهره هندیجان شدند.

photo_2016-12-26_00-48-18

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *