دلایل افزایش نرخ ارز

خورنا: با توجه به اینکه بحث اعلام نرخ جدید ارز مرجع مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار نگرفت، از همین رو طرح جدیدی به بهانه حمایت از بخش خصوصی و تثبیت بازار ارز تحت عنوان “راه اندازی بورس ارز” برنامه ریزی شده تا در ترفندی جدید چند صد تومان ناقابل دیگر را در بازار رقابتی بر نرخ ارز دولتی اضافه و نرخ جدیدی را برای ارز مرجع اعلام کنند، یعنی به نام ملت ولی در اصل به کام دولت، درکل ارمغان راه اندازی بورس ارز نرخ بالای ۳۰۰۰ تومان برای هر دلار در آینده ای نه چندان دور میباشد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: نابسامانی‌های چند ماه گذشته بازار ارز، مسئولان پولی و بانکی کشور را وادار کرده که روز تصمیم جدیدی را در جهت گره‌گشایی مشکلات پولی و ارزی کشور اتخاذ کنند، اما تاکنون چندان مثمر ثمر واقع نشده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا سبزعلیپور افزود: پس از اینکه اواخر سال گذشته، ارزش پول ملی به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها کاهش یافت و دلار ۱۱۰۰ تومانی بازار آزاد را به بیش از ۲۰۰۰ تومان افزایش داد و پس از مدتی با هدف تعدیل و تثبیت نرخ ارز، مجدداً تدبیری اندیشیده و نرخ ارز مرجع از۱۰۳۰ تومان به ۱۲۲۶ تومان افزایش یافت، اما متأسفانه پس از گذشت حدود چهار ماه مشاهده می‌شود که نه تنها دلاری با نرخ ۱۲۲۶ تومان در اختیار غالب فعالان بخش خصوصی قرار نگرفته و بازار نابسامان ارز روی آرامش برخود ندیده، بلکه آرام آرام زمینه افزایش مجدد نرخ ارز با قطع ارز مسافرتی و پخش شایعات عدم تخصیص ارز دانشجویی فراهم شده است.

وی با اشاره به بحث راه اندازی بورس ارز گفت: باتوجه به عدم استقبال فعالان بخش خصوصی از افزایش نرخ ارز مرجع، آن بحث ظاهراً به ورطه فراموشی سپرده شد و موضوع تازه ای تحت عنوان بورس ارز در جهت ساماندهی بازار ارز مطرح شده است. حال معلوم نیست سایر کشورهای جهان بدون داشتن بورس ارز، چگونه بازار ارز خود را سر و سامان داده و نظم و انضباط را بر آن حاکم کرده‌اند.

او با اشاره به بورس ارز خاطرنشان کرد: راجع به پروژه نوظهور بورس ارز لازم بذکر است که نه تنها هیچ سودی برای بازار سرمایه کشور و نفعی بحال فعالان اقتصادی ندارد، بلکه موانع متعددی را بر سر راه آنها ایجاد می‌کند که کار را از این هم بدتر خواهد کرد.

وی در این باره توضیح داد: تجربه غالب بزرگان اقتصادی کشور مؤید این موضوع است که این اقدامات هیچگاه نتیجه نداده و فقط بروکراسی طولانی خرید و فروش ارز در بورس را بوجود خواهد آورد. به طور حتم بانکها ارز فعالان اقتصادی را به سهولت نخواهند ‌خرید و مردم را از مبادی رسمی به سمت بازار غیر رسمی سوق خواهند داد.

او ادامه داد: طبق گفته معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارائی، در بورس ارز تنها گواهی ارزی معامله خواهد شد و براساس سیاست ها قرار است فقط از ارزان فروشی ارز جلوگیری کنیم. برهمین مبنا باید منتظر دلار بالای ۳۰۰۰ تومان بود.

وی گفت: طبق این ایده، هر کسی حق ورود و معامله ارز در بورس را ندارد و فقط اشخاصی که نیازمند واقعی ارز می‌توانند از این امکان بهره مند شوند، اما این مورد دقیقاً مشخص نشده که چه مرجعی و طبق چه ملاکی اشخاص نیازمند ارز از دیگران تفکیک می‌شوند. همین بخش از کار دو مشکل بزرگ را در پی دارد؛ ابتدا ایجاد رانت و ظهور رانت خواران جدید و دوم هدایت بخش اعظمی از نیازمندان ارز به بازارهای غیر رسمی و در نتیجه زمینه سازی افزایش نرخ ارز.

سبزعلیپور افزود: رئیس کل بانک مرکزی طی اظهاراتی ضمن مخالفت با ایجاد بورس ارز اقدام در این خصوص را « بازی کردن با روان مردم» عنوان کرده؛ چرا که به عقیده وی در هیچ نقطه‌ای از دنیا مردم ارز خارجی را به منظور سرمایه‌گذاری ذخیره نمی‌کنند. طبق ارتباط و اعتماد تنگاتنگی که بین فعالان اقتصادی و صرافان وجود دارد، خرید و فروش ارز و نقل و انتقال از کانال صرافان به سهولت و سرعت انجام می‌شود، در صورتیکه در بورس ارز فقط به عرضه و تقاضا اشاره شده، نه خدمات دیگر.

وی با بیان این‌که وجود بورس ارز هیچگونه مزیتی را برای صادرکنندگان بوجود نمی‌آورد، تصریح کرد: در بورس ارز فقط به نیاز فعالان اقتصادی اشاره شده و هیچ بحثی از مردم عادی و سایر نیازمندان غیر حقوقی به میان نیامده است؛ پس وجود بورس ارز هیچ نفعی بحال اکثر مردم ایران ندارد.

او اظهار داشت: رشد و تـوسعه اقتصاد ایران و رفع مشکلات موجود در گـرو افزایش پلکانی نرخ ارز نیست، زیرا چنانچه نرخ ارز به ۱۰۰۰ تومان کاهش یا به ۵۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند، باز هم هیچ مشکلی را حل نخواهد شد.

بورس ارز به جز افزایش نرخ تورم و بی ثباتی بازار ارمغان دیگری در پی نخواهد داشت. خلاصه کلام اینکه مرکز تجارت جهانی ایران با اصل راه اندازی بورس ارز مخالف بوده و خواهان مسکوت گذاردن این طرح است، نه به تعویق انداختن آن.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *