مسکن مهر باغملک، قربانی بی مهری مسئولان/تصاویر

خورنا – مسکن مهر طرحی بود در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران، برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند. این طرح پس از افزایش شدید قیمت مسکن در ایران شروع شد. دولت برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض کرد، که منجر به چاپ پول بی پشتوانه و افزایش تورم شد. به طوری که نصف کل پول‌های چاپ شده در تاریخ ایران صرف ساختن مسکن مهر شد. خانه‌های ساخته شده در این طرح عموماً در حاشیهٔ شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق آنها نشده و فقط هدف سرعت بخشیدن به اجرای پروژه بود.

سعیدی کیا، وزیر مسکن و شهرسازی سیاست اصلی دولت نهم برای پاسخگویی به مخاطبان اصلی طرح مسکن مهر اعلام کرد. به موجب این طرح سالانه تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، زمین در سطح کشور واگذار می‌شود. بر اساس اظهارات علی نیکزاد که در ابتدای خرداد ۱۳۹۲ بیان کرده بود، از ابتدای دولت نهم بالغ بر ۴٬۴۰۰٬۰۰۰ واحد مسکن مهر در شهرها و روستاها شروع به ساخت شده‌اند که نیمی از این تعداد در روستاها بوده‌اند که تعداد ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ از این تعداد تا خرداد ۱۳۹۲ تحویل شده و مابقی مسکن‌های روستایی می‌بایست تا پایان دولت دهم تحویل داده شوند. در حوزه مسکن مهر شهری حدود ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ واحد تا زمان درج گزارش تکمیل شده و مابقی همچنان در دست ساخت هستند که تکمیل و تحویل آنها به دولت یازدهم کشیده شد.

گرچه این طرح با مشکلات عمده‌ای همچون توقف پرداخت وام توسط بانک‌های دولتی برای بیش از ۱۸ ماه مواجه شد ولی باز هم چرخ فعالیت آنها ادامه دارد.

طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این طرح که در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است، در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود. اما حجم پیشنهاد شده در آن طرح بسیار کمتر بود که توسط احمدی‌نژاد و به صورت غیر کارشناسانه از ۲۰ هزار واحد در سال به ۵/۱ میلیون واحد در سال افزایش یافت.

مبنای اصلی مسکن مهر بر این امر مبتنی است که ارزش زمین، بخش قابل توجهی از هزینه تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد. این سهم در کل کشور در دوره ۳۵ ساله برابر ۴۰ درصد و در دهه اخیر برابر ۴۵ درصد بوده است. همچنین در استان تهران این سهم به حدود ۶۰ درصد بالغ می‌شود؛ بنابراین با حذف یا کاهش ارزش زمین از هزینه تمام شده مسکن، می‌توان تا حدود زیادی هزینه مسکن را کاهش داد؛ بنابراین طرح مسکن مهر بر اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن مبتنی است.

و اما در خصوص مسکن مهر در شهرستان باغملک باید گفت که با توجه به اظهار نظر کارشناسان مسکن و شهرسازی، پروژه مسکن مهر این شهرستان از سال نیز همزمان در سال ۸۶ بصورت تعاونی های شش گانه تشکیل و جمعا ۳۰۲ نفرثبت نام کرده و هر نفر ۲۰۰ هزارتومان جهت سهم آورده اولیه پرداخت کردند. متاسفانه تاسال ۸۹ عملا هیچگونه کار اجرایی و ساخت سازی صورت نگرفت آنهم به دودلیل ۱- عدم وجود یاخرید یا اهدا زمین مسکونی در این شهرستان ۲- بعد از تعیین زمین وتحویل آن توسط مسکن شهرسازی به تعاونی ها بدلیل تغییر نقشه ها از اسکلت فلزی به سازه صنعتی هیچگونه پیمانکاری نتوانست انعقاد قرارداد باتعاونی ها ببندد.
عیوضی مدیرعامل تعاونی مسکن مهر باغملک گفت؛ در اسفندماه ۸۹ زمین تحویل مجموعه ی تعاونی ها گردیده با پیمانکار براساس دستورالعمل مسکن مهر هر متر سیصدهزارتومان قرارداد بسته شد. متاسفانه پیمانکار توانایی ساخت و مدیریت شش تعاونی نداشت درپایان سال ۹۰ بلک لیست(لیست سیاه/لیست ممنوعه) شد و فقط تعاونی ۴-۵-۶ با ایشان ادامه دادند وتعاونی ۳-۲-۱ باپیمانکار جدید قرارداد بستند وکار به خوبی پیش رفت تا مردادماه ۹۳٫ متاسفانه بدلیل عدم مدیریت این پیمانکار یه شبه کارگاه را تعطیل کرده که خوشبختانه تعاونیهای ۳-۲-۱ سریعا باتنظیم صورتجلسه ای از ایشان خواستند که جهت تعیین تکلیف کار یاتسویه حساب اقدام کند که جواب منفی بود.
فریدون عیوضی ادامه داد؛ اینجانب سریعا باتنظیم شکایت از پیمانکار شکایت و اعلام خسارت کرده که نهایتا مبلغ ۳۸۸ میلیون تومان شرکت پیمانکار بنام سازه گستر ابیورد محکوم به بدهی شد وتا الان حکم محکومیت موجود و پیمانکار نیز خبر دقیقی از او نیست. بعد از این مرحله متاسفانه بدلیل مشکلات مالی تعاونی تعطیل گردیده و نهایتا در شهریور ۹۴ سومین پیمانکار شروع بکار کرده وتابحال از ۵۷ واحد تعاونی ۲، سی واحد تکمیل و اماده تحویل است. البته قرعه کشی انجام و واحدها تحویل داده شد ولی سکونت در آنها فعلا بدلیل تکمیل نبودن زیرساختها مهیا نیست.

وی در خصوص مشکلات نیز خاطر نشان کرد. اعم مشکلات مسکن مهر؛ عدم ثبات مدیریتی در شهرستان باغملک از هیئت مدیره تا بالاترین مقام اداری شهرستان وبرنامه های مختلف انها یکی از دلایل عدم تحویل به موقع بود. دوم:عدم توجه نمایندگان دوره های گذشته مجلس شورای اسلامی به مسکن مهر. سوم نیز؛ عدم واریز سهم اورده اعضا که از دلایل اصلی مشکلات مسکن مهر باغملک میشود نام برد. ولی باید از تلاش مدیران دلسوزی چون مهندس مرادی هزاروند ریاست محترم اداره تعاون وکار و فرمانداران گذشته چون مهندس طباطبایی و ترکی زاده ، ممبینی و فرماندار فعلی حیایی اهوازی و همچنین مهندس شیخ اداره راه شهرسازی و رئیس تامین اجتماعی مهندس شاهمیری تقدیر وتشکر ویژه راداشته باشیم که دراین میان نقش اداره کار جناب مهندس مرادی هزاروند و بانک مسکن جناب مهندس ناصری وپایگذار پررنگتر بوده و هست.

عیوضی تاکید کرد؛ درحال حاضر تنها راه حل برون رفت از شرایط فعلی واریز کرده سهم اورده توسط اعضا محترم تعاونی وتلاش و همت مسئولان اداراتی که با مسکن مهر مرتبط هستند می باشد.از اداراتی چون شهرداری، اداره برق و آب وفاضلاب و دارایی شهرستان باغملک عاجزانه درخواست همکاری داریم. درضمن از زحمات وتلاش جناب مهندس شفیعی مدیرعامل اسبق بانک مسکن استان نیز تقدیر ویژه رادارم. چراکه ایشان نهایت همکاری ومساعدت لازم جهت دریافت تسهیلات با ما داشته اند که همینجا برای ایشان وپرسنل محترم بانک مسکن استان آرزوی موفقیت روز افزون را داریم.

وی در پایان گفت؛ هدایت الله خادمی، نماینده محترم شهرستان در بازیدهای خود از پروژه، چراغ امید را در ما روشن کرد و روحیه تعاملی خوبی نسبت به ما و مجموعه مسکن مهر داشت. اما طی درخواستی مبنی بر تشکیل جلسه و بررسی مشکلات مسکن مهر که بصورت کتبی به نماینده محترم داده شد، متاسفانه تا کنون هیچ جوابی نگرفتیم.

img-20161129-wa0006

img-20161129-wa0011

img-20161129-wa0007

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس دیدگاه*درد خدا بر مهندس مرادی