بایدها و نبایدهای فرهنگ در کشور مشخص نیست/ بودجه‌‌های فرهنگی بر اساس اهداف و برنامه‌های نظام مصوب نشده است

خورنا – نماینده مردم اندیمشک در مجلس گفت: پیش‌بینی بودجه در حوزه فرهنگ به‌صورت واقعی پیش‌بینی‌نشده و خیلی کمتر از حد انتظار در این حوزه بودجه مصوب شده است.
فریدون حسنوند در گفتگو با خبرنگار رهیاب با بیان اینکه در حوزه فرهنگ متناسب با اهداف و برنامه‌های نظام بودجه مصوب نشده است، اظهار داشت: پیش‌بینی بودجه در حوزه فرهنگ به‌صورت واقعی پیش‌بینی‌نشده و خیلی کمتر از حد انتظار در این حوزه بودجه مصوب شده است.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه فرهنگ تصمیم‌گیری در چند بخش دولتی و غیردولتی انجام می‌شود و برای همین اهداف ما در این برنامه‌ها در دوردست است و ما برای رسیدن به این اهداف چالش‌هایی داریم.

وی هماهنگ نبودن دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به دلیل همخوان نبودن سیاست‌ها در حوزه فرهنگ را یکی از مشکلات عمده کشور دانست و عنوان کرد: به غیر از این موضوع ما با توزیع نامتناسب اعتبارات فرهنگی در کشور مواجه هستیم.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ بیان کرد: این به معنی واگذاری کارهای فرهنگی به بخش خصوصی و بدون نظارت دولت نیست بلکه در این حوزه باید نظارت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی از طریق حاکمیت شکل بگیرد و تصدی‌گری‌ها به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه عمده نگاه به فرهنگ در کشور دولت‌محور است، افزود: ما در این حوزه اشتباه کردیم و با موضوع فرهنگ مانند پروژه‌های صنعتی برخورد کرده‌ایم.

حسنوند با بیان اینکه مدیران فرهنگی کشور اولویت‌های متفاوتی دارند، اظهار داشت: هر مدیر فرهنگی که روی کار بیاید چند اولویت جدید برای خود مشخص می‌کند و یکی کار فرهنگی را در ترویج موسیقی، دیگری در افزایش‌ کانون‌های مساجد و دیگری در هنرهای نمایشی می‌داند و این تکثر سلایق و تنوع در دیدگاه‌ها تاکنون ثمری نداشته و باید این اولویت‌ها از طریق مجلس یا یک نهاد فرهنگی مرجع مشخص شود تا همه روی ریل‌گذاری انجام شده حرکت کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» گفت: این سازمان باید فرهنگ اسلامی را به جهانیان معرفی کند اما می‌بینیم که یکی از فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اعزام گروه‌های موسیقی است، خب این اقدام با کدام هدف از اهداف سازمان مطابقت دارد؟

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ولنگاری فرهنگی عنوان کرد: وقتی ایشان فرمودند ولنگاری فرهنگی در کشور وجود دارد، به این معنی بود که ما بایدها و نبایدهای حوزه فرهنگ را مشخص نکردیم و کسی خطوط قرمز این فرهنگ را تعریف نکرده است.

وی افزود: باید یک مرکز فرماندهی در حوزه فرهنگ شکل بگیرد تا اولویت اقدامات در این حوزه مشخص شود و تقسیم وظایف بین سازمان‌های فرهنگی دولتی و غیردولتی صورت گیرد. شما ببینید که در حال حاضر چندین موسسه فرهنگی در کشور وجود دارد که میلیاردها تومان از بودجه به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند اما اقدامات آن‌ها خروجی مشخص و ملموسی ندارد. تشکیل یک مرکز فرماندهی مشخص با سازوکار دقیق سبب می‌شود که رسانه‌ها، صداوسیما، فضای مجازی و همه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با فرهنگ روی یک ریل مشخص گام بردارند.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *