شهرداری اهواز با مصوبه شورا برای خرید ۴۰دستگاه اتوبوس چه‌ کرد؟

خورنا – اعضای شورای شهر اهواز به شهردار برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی یک ماه فرصت دادند اما با گذشت بیش از ۴ ماه از این مهلت، وضعیت ناوگان فرسوده اتوبوسرانی اهواز تغییری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، آلودگی هوا در جوامع توسعه یافته و صنعتی به یک امر لاینفک و جدایی‌ناپذیر تبدیل شده و براساس آمار منتشر شده در برخی از سایت‌های آماری، سالانه ۳ میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد از این آمار مربوط به کشورهای توسعه یافته و صنعتی است.

متخصصان علوم پزشکی معتقدند که هوای آلوده دارای ترکیباتی است که ذرات آلوده این ترکیبات از طریق پوست، بینی، تنفس، چشم، گوش، دهان وارد بدن فرد سالم شده و باعث فرسودگی و در نهایت نابودی بافت‌های بدن می‌شود. البته ناگفته نماند که باران‌های اسیدی که اخیرا سایه‌شومی را بر جوامع بشری افکنده از دیگر نتایج نامطلوب آلودگی هوا است.

“اهواز”؛ آلوده‌ترین شهر جهان

براساس بررسی‌های انجام شده دلایل آلودگی هوا به آلودگی طبیعی(آتشفشان، ریزگردهای طبیعی) و آلودگی مصنوعی (صنایع، دود ناشی از وسایل نقلیه و تخریب طبیعت) تقسیم می‌شود.

بیشتر آلودگی‌هایی که در جهان وجود دارد از نوع آلودگی مصنوعی و ساخت دست بشر است که کشور ایران نیز به دلیل توسعه صنایع نفتی، پتروشیمی، خشک شدن تالاب‌ها، استفاده نامطلوب از آب رودخانه‌ها، انتقال آب بدون مطالعات زیست محیطی که در انتها سبب خشک شدن زمین و سست شدن خاک شده و همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده به‌ویژه در شهرهای جنوبی کشور از این قاعده مستثنی نیست.

خوزستان نیز یکی از استان‌های جنوبی کشور است که یک روز بعد از آنکه سازمان سلامت جهانی وابسته به سازمان ملل گزارشی درباره ارتباط با سرطان و آلودگی هوا منتشر کرد؛ نشریه انگلیسی تایم اسامی آلوده‌ترین شهرهای جهان را منتشر می‌کند که اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان در این لیست معرفی شد.

آب‌وهوای کلانشهر اهواز به‌دلیل مجاورت با شهرهای صنعتی استان و همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی فرسوده وضعیت نا به سامانی دارد.

آلودگی هوا و آب‌های سطحی از نتایج نامطلوب ناوگان حمل‌ونقل فرسوده

لیلا عبدی کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه آلودگی هوا و آب‌های سطحی یکی از معایب ناوگان‌ حمل و نقل فرسوده است، اظهار داشت: دودهای ناشی از اگزوز ناوگان‌ حمل و نقل فرسوده سبب تولید گازهایی سمی از قبیل کربن و نیتروژن می‌شود که این گازها با ورود به بدن فرد بر سیستم اعصاب تاثیر گذاشته و سبب ایجاد سرگیجه، آبریزش بینی و چشم، سوزش گلو و حالت تهوع می‌شود.

وی افزود: سرب یکی دیگر از ترکیباتی است که ناوگان حمل و نقل فرسوده با تولید آن سبب ایجاد مسمومیت خونی و در نتیجه کاهش یادگیری در کودکان و بروز اختلالات تمرکز در افراد بزرگسال می‌شود.

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه اسیدهای نیتروژن آزاد شده در هوا علاوه بر آلودگی جوی بر اندام بدن فرد تاثیر بسیار منفی مانند خستگی مفرط را ایجاد می‌کند، گفت: آلودگی آب‌های سطحی یکی دیگر از معایب نامطلوب ناوگان حمل و نقل فرسوده است که این آلودگی از طریق تعویض روغن، قطعات و آغشته شدن آب‌های سطحی با روغن به وجود می‌آید و لایه‌های روغنی ایجاد شده در سطح آب اکسیژن موجود در آب را کاهش داده و در نتیجه سبب مرگ آبزیان دریایی می‌شوند.

مهلت یک ماهه شورای شهر به شهردار برای خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید

در یکصد و سی و پنجمین (۲۴ خرداد ماه امسال) جلسه علنی شورای شهر اهواز برخی از اعضای حاضر در صحن شورا به آلودگی هوا و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی به‌ویژه وضعیف اسفبار اتوبوس‌ها اشاره کردند که محمد رستم‌منش رئیس سازمان اتوبوسرانی در جواب اعتراضات اعضای شورای شهر مبنی بر فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل شهری و عدم تجهیز و توسعه این ناوگان گفت: آخرین اتوبوسی که توسط دولت خریداری شد مربوط به سال ۸۹ است.

وی با بیان اینکه دولت در طول چند سال اخیر هیچ کمکی برای خرید اتوبوس نکرده است، افزود: در گذشته دولت ۸۲٫۵ درصد قیمت خرید یک دستگاه اتوبوس را پرداخت می‌کرد و مابقی مبلغ را بر عهده شهرداری‌ها نهاده بود که متاسفانه در چند سال اخیر حمایت‌های دولت قطع شده است.

رستم‌منش با بیان اینکه بیش از ۲۶ ماه است که دولت یارانه بلیط و سوخت اتوبوس‌ها را پرداخت نکرده است، افزود: طبق تصمیم دولت قرار است که ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کار افتاده در ۵ نقطه کشور از جمله اهواز بازسازی شوند که ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در اهواز در برنامه‌ای سه ساله بازسازی می‌شوند و ۱۰۰ دستگاه آن تا پایان امسال نوسازی و وارد سیستم حمل و نقل می‌شود.

در این میان اعضای شورای شهر معتقد بودند که در بودجه شهرداری اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان تصویب شده بود و چرا شهرداری از آن استفاده نکرده و به خرید اتوبوس جدید اقدام نکرده است که اسکندر زنگنه رئیس کمیسیون حقوقی شورا گفت: در بودجه برای نوسازی و خرید اتوبوس مبلغی در نظر گرفته شده بود اما به دلیل کسری بودجه، این کار انجام نشد.

همین دو دستگی در اعتراضات اعضاء سبب شد که در ادامه جلسه لایحه خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید و اضافه‌کردن آن‌ها به ناوگان حمل و نقل شهری ظرف مهلت یک ماه به تصویب برسد.

شهردار به مصوبه شورای شهر عمل نکرد

جمشید سلحشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، تجهیز و خریداری اتوبوس را یکی از اختلافات میان شورای شهر و شهردار عنوان کرد و گفت: اعضای شورای شهر طی تذکراتی مستمر از شهردار خواستند که سیستم ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی را تجهیز کرده و ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز به ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی اضافه کند.

وی افزود: در صحن شورای شهر با موافقت اکثریت اعضا به شهردار برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی یک ماه فرصت داده شد که متاسفانه شهردار با بیان اینکه شهرداری با کمبود اعتبارات مواجه است نتوانست در مهلت مقرر تعداد اتوبوس‌های مصوب شده را تامین کند.

سلحشور خاطرنشان کرد: به‌دلیل کمبود اعتبارات و بالابودن هزینه هر دستگاه اتوبوس شهرداری‌های سایر استان‌ها نیز نتوانسته‌اند اتوبوس جدید خریداری کنند اما یکی از برنامه‌های هیئت رئیسه جدید شورای شهر تمرکز ویژه نسبت به تجهیز ناوگان اتوبوسرانی است.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز با بیان اینکه هر سال اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان برای تجهیز ناوگان فرسوده حمل و نقل در بودجه تصوب می‌شود، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال شهرداری با کمبود شدید مالی مواجه شده است به گونه‌ای که طی آخرین بررسی‌های انجام شده پرسنل شهرداری منطقه یک، سه ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

دولت برای تجهیز ناوگان فرسوده حمل و نقل قول مساعدت داد

وی با بیان اینکه دولت قول مساعدت داده است که با پرداخت کمک‌های دولتی به شهرداری‌ها برای خرید اتوبوس‌هایی با نرخ کمتر کمک می‌کند، ادامه داد: هیئت رئیسه جدید مانند هئیت‌‌های رئیسه سابق شورا با شهرداری هماهنگ نیست و به صورت جدی پیگیر مسائل شهری کلانشهر اهواز است و شهروندان مطمئن باشند که در سال آخر عمر شورا حتما سیستم ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی تجهیز می‌شود.