افزایش قدرت رقابت پذیری بنادر کشور

باقرگل فر-خورنا:دکتر آخوندی وزیر و راه شهرسازی طی سخنانی در آیین بهره برداری از ۱۸ پروژه بزرگ سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) به ارزش بیش ۳۲۱۰ میلیارد ریال، توسعه بنادر را زمینه ساز افزایش قدرت رقابت پذیری بنادر کشور و افزایش سهم کشور در صنعت حمل و نقل دریایی عنوان کرد.

تلاش برای خوزستان به مثابه تلاش برای کشور

 دکتر آخوندی در این آیین که با حضور  مهندس سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و برخی از مقامات استان خوزستان در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از اینکه امروز  شاهد به ثمر نشستن حاصل تلاش ها و زحمات همکاران خود در بخش های مختلف حمل نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی هستیم، خاطر نشان کرد: استان خوزستان، نمونه ای کامل از تمدن ایرانشهری است که به لحاظ جغرافیایی، سیاسی، اقلیمی، مادی و انسانی حائز اهمیت بسیار بالایی است و این استان در دوران دفاع مقدس مظهر نماد و همسبتگی ملی بوده است و هر تلاش و خدمتی که برای این استان بکنیم، برای کل کشورمان انجام داده ایم.

وی با اشاره به افتتاح چندین پروژه ی متعدد در استان خوزستان در بخش های  مختلف حوزه ی حمل و نقل، اظهار داشت : طی سه سال اخیر اتفاقات بسیار بزرگی در حوزه ی حمل و نقل رخ داده است.

وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به اهمیت خلیج فارس به لحاظ حمل و نقلی اظهار داشت: خلیج فارس  نه تنها به لحاظ حمل و نقلی بلکه به لحاظ فرهنگی نیز، نماد هویت ملی ماست و همواره مورد توجه کشور بوده است.

بندرامام خمینی(ره) بندر استراتژیک

وزیر راه و شهرسازی، بندرامام خمینی(ره) را یکی از نقاط مهم دسترسی های کشور به خلیج فارس برشمرد که  نزدیک ترین  نقطه به مرکز کشور هم می باشد  و در کنار دیگر بنادر خوزستان،  یک سوم  حمل و نقل دریایی ایران را به خود اختصاص داده است.

دکتر آخوندی با اشاره به برنامه جدید حوزه حمل و نقل دریایی در پسابرجام اظهار داشت: در این برنامه، توسعه ی بنادر در مقیاسی باید باشد که توان رقابت پذیری آنها را نیز افزایش بدهیم و حوزه رقابت بنادر در این خصوص، مقیاسی جهانی است.

وی هدف از فازهای توسعه ای به اجرا در آمده در بنادر بزرگ کشور از جمله بنادر چابهار، شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) را در راستای نیل به هدف رقابت پذیری برشمرده و افزود: افزایش قدرت رقابت پذیری بنادر مستلزم اقدمات متعدی است که توسعه بندر و تجهیز اسکله ها به انواع سیستم های مدرن و پیشرفته ازجمله  تجهیزات مکنده ی غلات، تخلیه و بارگیری مواد سوختی و بازیافت آن و سیستم های  امداد و نجات دریایی است و در کنار تأمین این ادوات و تجهیزات، سیستم های مدیریتی نوین  با بهره گیری از  فن آوری نوین جهانی  نیز به کار گرفته می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم بازخورد مطلوب مجموعه اقدامات توسعه ای در بنادر کشور  تصریح کرد: این حجم کارها و اقدامات در بنادر باید بتواند جلوه های مطلوب و جذاب با پیرامون خود در مناطق مسکونی داشته باشد و منجر به جذب سرمایه گذاران نیز بشود.

تأکید بر مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی

ایشان با تأکید بر مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی به مثابه یک راهبرد محوری در برنامه های توسعه ای اظهار داشت: انعقاد تفاهمنامه همکاری بین منطقه ویژه بندرامام خمینی(ره) و شهرداری بندرامام خمینی(ره) یکی از مصادیق بارز این مسئولیت اجتماعی است  که موجب می شود رضایت شهروندان و مردم استان را در پی داشته باشد.

تلاش برای ارتقاء جایگاه بندر خرمشهر

دکتر آخوندی در خصوص توسعه ی بندر خرمشهر افزود: بازسازی بندر خرمشهر به صورت کامل انجام شده است و اما به علت وجود ۶۹ مغروقه ی جدی در آبراه اروند، امکان بهره گیری کامل از ظرفیت بندرخرمشهر حاصل نشده است و من در اولین سفر خود به بنادر کشور، از خرمشهر بازدید نموده  و  نجات مغروقه ها را به جد پیگیری نمودم و اکنون با انعقاد قرارداد جدید، ۴۳ مغروقه تاکنون از اروند رود خارج گردیده اند و امیدوارم با  خروج دیگر مغروقه ها، زمینه برای لایروبی اروند و ارتقاء جایگاه خرمشهر فراهم آید.

دکتر آخوندی با تأکید براین نکته لایروبی اروند دارای ابعاد سیاسی و بین المللی است، اظهار داشت: تمامی این اقدامات در چارچوب معاهده ی بین ایران و عراق  در قرارداد سال ۱۹۷۵ صورت می گیرد.

شبکه کردن بنادر کوچک و بزرگ جنوب کشور

دکتر آخوندی در ادامه ی سخنان خود شبکه کردن بنادر کوچک و بزرگ بنادر جنوب کشور با همدیگر را یکی از تمهیدات بسیار مهم و مورد تأکید خود به مدیران سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد که موجب می شود ظرفیت های بسیار مطلوبی برای حمل و نقل کشور و رونق و توسعه ی تجارت  فراهم کند.

وی  انتقال بخش عمده ای از محموله های سنگ معادن به وسیله ی ریل به بندر شهید رجایی و انتقال دریایی آن به بندرامام خمینی(ره) و سپس از طریق ریل به صنایع فولاد در اهواز، انتقال محصولات کشاورزی و باغی از طریق بنادر کوچک به بنادر بزرگ و صادرات آنها از این طریق را از مصادیق مزایای بهره گیری از  شبکه کردن بنادر بزرگ و کوچک باهمدیگر برشمرد.

توسعه ترانزیت حسب تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله)

دکتر آخوندی، هدف از  این اقدامات و دیگر اقدمات توسعه ای برای سرمایه گذاری در بنادر کشور را  در راستای نیل به سیادت و برتری دریایی کشور و افزایش سهم کشورمان از صنعت حمل و نقل دریایی برشمرده و افزود: با رعایت معیارها و مقررات بین المللی و تلاش برای جلب خطوط کشتیرانی بین المللی – که خوشبختانه تعداد آنها در حال افزایش است-  امیدوارم جایگاه و سهم دریایی کشورمان افزایش یافته و از این رهگــــذر زمینه ی توسعه و تقویت ترانزیت را نیز فراهم سازیم؛ چرا که براساس تأکید مقام معظم رهبری در خصوص تقویت ترانزیت در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی، توسعه ی ترانزیت در محورهای مختلف کشور مستلزم جلب اعتماد مشتریان در حوزه های بین المللی دریایی است.

بندر امام خمینی(ره)  مرکز لجستیک  و پشتیبانی خدمات بندری

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) در این مراسم، با اشاره به  آماده افتتاح بودن  ۱۸ پروژه بزرگ  سرمایه گذاری  به ارزش بیش از ۳۲۱۰ میلیارد ریال اظهار داشت: سیاست کلی در این بندر به عنوان بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور  توسعه ی لجستیک (پشتیانی خدمات بندری) در آن، ایجاد ارزش افزوده، تبدیل شدن  به مرکز  بزرگ  اشتغال در منطقه  و تکمیل زنجیره ی حمل و نقل دریایی در مجموعه ی زنجیره ی تأمین می باشد.

مهندس عبداللهی با اشاره به بهره برداری از انبار های ساخته شده توسط بخش خصوصی ، بهره گیری از مشارکت این بخش را در راستای توسعه ی ظرفیت های بندری برشمرد که موجب  ارتقاء کمیت و کیفیت نگهداری کالاهای اساسی از سطح انبار تا انبارهای مکانیزه و سیلو های غلات شده و در نتیجه منجر به اضافه شدن ۲۳ میلیون تن به ظرفیت  مجتمع بندری امام خمینی(ره) شده است.

استقبال برای همکاری با بنادر ایران

وی با اشاره به تجربه شرکت در کنفرانس توسعه بنادر در عمان که روز دوم آن به بنادر ایران اختصاص داشت، اظهار داشت: در پی معرفی توانمندی و امکانات بنادر کشور توسط مدیران در این کنفرانس، با عــــــکس العمل شایسته و استقبال کم نظیر شرکت کنندگان برای شناخت بیشتر بنادر کشورمان مواجه شدیم  که این، همه نشان از  جایگاه  بسیار مطلوبی دارد که طی سال های اخیر بنادر کشور به دست آورده اند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)  در ادامه ی  سخنانش  از همه نیروهای تلاشگر و کوشایی که بر اثر همکاری آنان این پروژه ها به ثمر رسیده اند، تشکر و تقدیر نمود.