مدیرکل محیط زیست خوزستان: حق‌آبه تالاب بین‌المللی ‌شادگان تامین شود

: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار تامین حق‌آبه تالاب بین‌المللی شادگان شد.

به گزارش خبرگزاری خورنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان احمدرضا لاهیجان‌زاده در کمیته استانی طرح حفاظت از تالاب بین‌المللی شادگان با تاکید بر احیای تالاب بین‌المللی شادگان خواستار تامین حق آب تالاب از طریق رودخانه‌های کارون و جراحی و لایروبی نهرهای منتهی به تالاب شد.

وی اعتبار مورد نیاز در خصوص لایروبی نهرهای منتهی به تالاب شادگان را ۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با انجام این کار تبادل آبی در تالاب بهتر انجام و تالاب سر زنده می‌شود.

لاهیجان‌زاده افزود: اعتبار طرح حفاظت از تالاب‌های ایران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در  بودجه کل کشور ۲۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که باید برای احیای تالاب تا با این اعتبار تلاش شود.

دبیر کارگروه طرح حفاظت از تالاب بین‌المللی شادگان در مورد کمیته اجرایی این طرح اظهار کرد: مقرر شده تمام اعضای این کارگروه برنامه و پیش بینی اعتبار استانی برای احیای تالاب داشته باشند.

وی برنامه احیای تالاب شادگان را یک برنامه ۲۵ ساله عنوان کرد و گفت: در کنار این طرح برنامه‌های کوتاه مدت نیز اجرا می‌شود.

*تضمین در اجرا

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور نیز در این نشست با ارائه گزارشی از مشکلات تالاب‌های ایران در زمینه محدودیت منابع آب، تغییر کاربری و تخلیه فاضلاب، ارتباط سیستمی بین کارگروه تخصصی به عنوان بازوهای فنی با کمیته مدیریت استانی و محلی را خواستار شد.

محسن سلیمانی با بیان اینکه کمیته‌های مدیریتی استان مرجع تصمیم گیری برای احیا و حفاظت تالاب هستند از مسئولان استانی خواست که ضمن حمایت و پیگیری لازم برای تصویب برنامه‌های این کمیته، ضمانت اجرایی مصوبات را فراهم کنند.

مدیرطرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار کرد: در تالاب شادگان رویکرد جدید مدیریتی که همه ذینفعان با وظایف خاصی پیش بینی شده‌اند اجرا خواهد شد. در فاز نیز اجرایی، کارگروه‌ها، برنامه‌های خود را در راستای احیاء تالاب اعلام می‌کنند تا از موازی کاری جلوگیری به شود.

سلیمانی چهارمحور اصلی برنامه مدیریت تالاب بین‌المللی شادگان را تامین منابع آب، مدیریت کشاورزی پایدار، حمایت از معیشت جوامع محلی و مدیریت تنوع زیستی عنوان کرد و افزود: برای دستیابی به این اخداف در یک افق مشخص تلاش می‌شود.

*باز هم پساب

استاندار خوزستان نیز در این نشست به انتقال پساب طرح‌های کشاورزی غرب اهواز به تالاب اشاره کرد و گفت: این پساب‌ها شیرین‌تر از پساب‌های شرق کارون هستند و می‌توان با انتقال آنها ۱۷ تا ۱۸ متر مربع در ثانیه آب به تالاب وارد شود.

سیدجعفر حجازی در ادامه با تاکید بر فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم در برنامه ریزی برای احیای تالاب بین‌المللی شادگان، از برنامه‌ریزان این طرح خواست تا در کنار حفاظت و احیای تالاب برای مردمی که در این تالاب زندگی می‌کنند (شهری و روستایی) برنامه‌های متناسب تهیه و از مهاجرت مردم به سایر نقاط جلوگیری کنند.

وی گفت: طرح احیای تالاب شادگان باید به صورت مدیریت یکپارچه اجرا شود به طوری که در آن تمام جوانب مختلف شامل تامین حق آبه، حفظ سطح آب و جلوگیری از رسوب‌گذاری و کارکردهای استفاده از تالاب به صورت سنتی نیز توجه شود تا تا در کنار احیا زمینه حفظ آن نیز محقق شود.

این مقام مسئول همچنین تلاش بیشتر اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان را در توسعه گردشگری در این تالاب خواستار شد و تاکید کرد: باید در کارهای مقطعی بازنگری شود و به برنامه‌های پایدار روی آوریم.

وی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز خواست تا طرح جامع تالاب را تهیه و محدوده تالاب شادگان را مشخص کنند همچنین برنامه‌های اجرایی برای این کار داشته باشند.

رئیس کارگروه حفاظت از تالاب شادگان تامین منابع مالی کشوری در زمینه رفع رسوب از نهرهای منتهی به تالاب و همچنین نصب دریچه‌های تنظیم سطح آب را خواستار شد.

حجازی در زمینه پوشش گیاهی تالاب گفت: باید در این زمینه مطالعاتی انجام شود تا در کنار کوشش فعلی، گونه‌هایی که با زیست بوم تالاب سازگاری دارند و باعث کاهش تبخیر آب می‌شوند و از لحاظ زیستی ثبات بیشتری دارند ، کاشته شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *