گرانی مواد اولیه ۶۰ کارگاه شیرینی‌پزی در خوزستان را به تعطیلی کشاند

خورنا: رییس اتحادیه قناد و بستنی‌فروشی‌های اهواز گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید شیرینی، قیمت آ‌ن هیچ‌ تغییری نکرده است، این در حالیست که افزایش هزینه‌ها بر میزان تولید اثرگذار است و به همین دلیل میزان تولید با افت زیادی مواجه شده است.

سیامک جعفری در گفت‌ وگو با ایسنا، عنوان‌ کرد: قیمت انواع مواد اولیه از جمله خامه ۳۰ درصد، گردو، پسته و پودر نارگیل ۴۰ درصد، هر کیسه ۵۰ کیلویی شکر۶۷ هزار تومان، هر کیسه‌ ۴۰ کیلویی آرد ۲۸ هزار تومان و هر کیلوگرم پودر کاکائو ۲۰ هزار تومان افزایش داشته‌ است؛ درحالی که قیمت این اقلام در گذشته خیلی کمتر بود.

وی ادامه‌ داد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خامه پاستوریزه ۴۰۰۰ تومان و هر کارتون تخم‌مرغ ۶ شانه‌ای ۲۶ هزار تومان است و تهیه مواداولیه با این قیمت‌ها برای تولیدکنندگان شیرینی به‌ صرفه نیست.

رییس اتحادیه قناد و بستنی‌فروشی‌های اهواز تصریح‌ کرد: از آذرماه سال‌ گذشته تاکنون ۶۰ کارگاه تولید شیرینی تعطیل شده و در حال حاضر فقط ۱۶۰ واحد فعال است؛ این در حالیست که میزان خرید مردم نیز ۶۰ درصد کاهش یافته است.

جعفری افزود: واحدهای فعال تولید شیرینی از هزینه‌های برق ناراضی هستند، زیرا تعرفه‌های برق آنها صنفی‌ـ صنعتی حساب می‌شود؛ به‌طوری‌ که هزینه ماهانه برق یک مغازه ۶۰ متری، به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

وی بیان‌ کرد: دست‌فروشان در تولید ما خیلی تأثیر منفی گذاشته‌اند؛ آنها اقدام به فروش شیرینی‌های بی‌کیفیت و تاریخ مصرف گذشته با قیمت‌های کمتر به مردم می‌کنند. این امر موجب شده مغازه‌داران، به دلیل ورشکستگی واحدهای خود را تعطیل کنند. ما این مسأله را به وزارت بهداشت و شهرداری اعلام کردیم، اما هیچ‌ اقدامی جهت جمع‌آوری دست‌فروشان انجام نشد.

جعفری به قیمت انواع شیرینی در اهواز اشاره کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم شیرینی محمدی و کره‌ای ۵۵۰۰ هزار تومان، هر کیلوگرم شیرینی آلمانی و خشک ۵ هزار تومان، هر کیلوگرم شیرینی‌تر ۶۲۰۰ هزار تومان، هر کیلوگرم رولت ناپلئونی ۷ هزار تومان، هر کیلوگرم کیک یخچالی مغزدار و نارگیلی ۷۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم شیرینی گردویی ۹ هزار تومان و هر کیلوگرم کیک فیگوری ۱۰ هزار تومان است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *