راه اندازی مرحله نخست متروی اهواز سه هزار میلیارد ریال نیاز دارد

خورنا – سرپرست جدید سازمان قطار شهری اهواز با اشاره به تعطیلی ۱۸ ماهه طرح متروی اهواز، گفت: برای راه اندازی مرحله نخست این طرح تا یک سال آینده، سه هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

ابوالقاسم محبوبی دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: طرح متروی اهواز به دلیل کمبود اعتبار و مشکلاتی که با پیمانکار وجود دارد ۱۸ ماه است که تعطیل شده و شرط نخست راه اندازی دوباره این طرح تامین اعتبار است.

وی افزود: بر اساس برنامه جدید زمان بندی این طرح برای راه اندازی مرحله نخست، ۲۰ مهر امسال، طرح باید دوباره آغاز به کار می کرد.
محبوبی تاکید کرد: در صورت تامین سه هزار میلیارد ریال اعتبار، در مدت ۱۰ ماه تا یک سال می توان مرحله نخست متروی اهواز را راه اندازی کرد.

وی با اشاره به زحمات زیادی که برای اجرای این طرح تاکنون انجام شده گفت: تمام تلاش مسئولان باید این باشد که این اقدامات ادامه پیدا کند و از بین نرود.

محبوبی نخستین اقدام برای خروج طرح متروی اهواز را از رکود، تعیین تکلیف پیمانکار و تامین اعتبار دانست و افزود: در سال ۹۴ اعتبار این طرح یک هزار میلیارد ریال بوده که تنها ۱۵ درصد آن اختصاص داده شد و به دلیل تعطیلی کارگاه ها و مشکلاتی که با پیمانکار وجود داشت، دولت، اعتبارات ملی را تامین نکرد.

وی با بیان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای این طرح در امسال نیز ۸۵۰ میلیارد ریال است گفت: با گذشت هفت ماه از سال جدید هنوز هیچ اعتباری به این طرح اختصاص نیافته است.

محبوبی اضافه کرد: با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مذاکراتی داشتیم و قرار است در راستای راه اندازی مرحله نخست متروی اهواز همکاری کنند و در نخستین تخصیص به طرح های مترو، اعتبار ویژه ای برای اهواز در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تعهد شهرداری اهواز در تامین نیمی از اعتبار طرح مترو گفت: شهرداری اهواز باید راهکاری برای پرداخت سهم خود در این طرح پیدا کند و یکی از راه های پیشنهادی وزارت کشور فروش اوراق مشارکت است که دولت ۵۰ درصد و شهرداری نیز ۵۰ درصد آن را تضمین می کند.
به گفته وی، شهرداری اهواز مجوز فروش پنج هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای متروی اهواز را دارد و شورای اسلامی این شهر نیز آن را تصویب کرده است؛ البته فروش اوراق مشارکت ۶ ماه تا یک سال طول می کشد، این در حالیست که باید در کوتاه مدت بخشی از اعتبار موردنیاز تامین شود.

بر اساس این گزارش، خط یک قطار شهری اهواز به طول ۲۳ کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.

مجری و پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح با گذشت ۱۰ سال، تنها ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد. نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد ۹۴ مسئولان، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.

اختلاف میان پیمانکار چینی متروی اهواز (شرکت کیسون) و کارفرما در یک سال گذشته باعث تعطیلی ۱۸ ماهه طرح شده است.

گفته می شود اختلاف میان هلاکویی مدیرعامل سابق متروی اهواز و موسوی شهردار باعث شد که هلاکویی پس از حدود ۱۰ سال مدیریت در این سازمان استعفا دهد. محبوبی مدیرعامل جدید متروی اهواز اوایل مهر در این سمت منصوب شد