سرادی‌پور: بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان خشکبار ایران نوسانات ارزی است

خورنا: یک صادر کننده خوزستانی خشکبار کشور گفت: مشکل کنونی صادر کنندگان خشکبار ایران نوسانات شدید بازار ارز است.

حسن‌سرادی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهار کرد: بیشترین رقم صادراتی خرمای خوزستان، خرمای استعمران است که در بازارهای بین‌المللی به نام خرمای «سایر» شناخته می‌شود.

وی افزود: برداشت محصول خرمای استعمران استان خوزستان از هفته دوم شهریورماه آغاز و تا هفته چهارم مهرماه ادامه دارد که برای محصول سال زراعی ۹۱ انتظار خرما با کیفیت خوبی را داریم.

این صادر کننده خوزستان خشکبار کشور ادامه داد: حدود ۹۰ درصد خرمای استعمران استان خوزستان به بازارهای خارج از ایران  صادر می‌شود که تنها این واریته از خرمای خوزستان، سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار ارز را وارد کشور می‌کند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که محصولات کشاورزی به‌ویژه خرما برخلاف دیگر محصولات صادراتی ایران همچون پتروشیمی، دارای ارزبری نزدیک به صفر است، این نکته، مسئله مهمی است که حمایت همه جانبه دولتمردان از صادرات خرمای استان را کاملاً توجیه‌پذیر می‌کند.

سرادی‌پور یادآور شد: به دلیل خاصیت‌های منحصر به‌فرد خرمای استعمران از قبیل ماندگاری طولانی، عدم نیاز به تجهیزات سردخانه‌ای و مقاوم بودن آن در برابر گرما باعث شده است که این خرما به‌عنوان خرمایی تقریباً غیرقابل جایگزین در بسیاری از بازارهای بین‌المللی شناخته شده باشد.

این صادر کننده خشکبار کشور با بیان اینکه مشکل هم‌اکنون صادرکنندگان خشکبار ایران نوسانات شدید بازار ارز است، گفت: نواسانات ارز سبب عدم اطمینان در ارائه قیمت به خریداران خارجی می‌شود که می‌تواند به ضرر صادرات و صادرکنندگان منجر شود.

وی متذکر شد: بهترین راه‌حل برای این مشکل «هجینگ ارزی» است که با وجود اینکه چندین‌بار توسط بانک توسعه صادرات ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران و حتی شرکت‌های بیمه‌ای به یک قدمی مرحله اجرا رسیده بود ولی هیچ‌کدام عملی نشد و صادرکنندگان همچنان در استفاده از این ابزار پرقدرت محروم مانده‌اند.

سرادی‌پور یادآور شد: هجینگ ارزی به عملیاتی گفته می‌شود که در آن، بازرگانان برای اینکه از افزایش نرخ برابری ارز نسبت به پول ملی متضرر نشوند، اقدام به خرید ارز زودتر از موعد می‌کنند تا خود را در مقابل خطر نوسانات نرخ ارز پوشش دهند.

وی اضافه کرد: طبیعی است که صادرکننده ترجیح می‌دهد که ارز حاصل از صادرات خود را که با تحمل سختی و ریسک‌های فراوان به‌دست آورده به قیمت بالاتری در بازار آزاد بفروشد و بهتر است که دولت همچنان بازار آزاد را به رسمیت شناخته و محدودیت دستوری برای قیمت ارز حاصل از صادرات نگذارد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی سرادی‌پور اظهار کرد: در این فضای ملتهب و جو روانی تحریم، قوانین و مقررات کند و پیچیده قدیم دیگر جوابگوی نیاز صادرکنندگان و توسعه صادرات کشور نیست.

وی اشاره کرد: همه کارکنان سازمان‌ها، ادارات و بانک‌هایی که با صادرکنندگان در مراوده و در توسعه تولیدات صادرات محور سهیم هستند باید در ارتباط با لزوم پیشبرد اهداف توسعه صادرات غیرنفتی به طور مدیریت شده‌ای توجیه شوند.

وی تأکید کرد: این بسیج همگانی به طرز قابل توجهی خواهد توانست علاوه بر هدف اصلی که افزایش صادرات کشور است نقدینگی بیشتری از بازارهای غیر تولیدی و مخربی همچون ارز و سکه را خارج و در مسیر پیشرفت صادرات قرار دهد.