احمدی نژاد: از کجا می دانید یک سال به آخر دولت مانده است؟

خورنا: رییس جمهور با انتقاد از برخی دخالت‌ها در حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: رسانه‌های آزاد هم حق ندارند به مسئول یک کشور توهین کنند.

همه باید در راستای ایجاد عدالت مشارکت کنند

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده خود با مردم که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، با ابراز خرسندی از این‌که فرصتی پیدا کرده تا با مردم بار دیگر صحبت کند، گفت: مدتی به علت فشردگی کارها توفیق نبود که در خدمت مردم باشیم.

رئیس‌جمهور در سخنان ابتدایی خود در پاسخ به سوالی در مورد روایتش از برگزاری شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها در تهران با بیان این‌که این نشست، نشست بسیار مهمی بود و در زمان بسیار خوبی انجام شد، به شعار این اجلاس مبنی بر «صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی» اشاره کرد و ادامه داد: انسان‌ها از ابتدا به دنبال پیشرفت و رفاه بودند و همه این‌ها در سایه صلح پایدار محقق می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا در طول تاریخ صلح پایدار تامین نشده است؟ افزود: این موضوع علت‌های زیادی دارد، ولی قطعا مهمترین علت آن به موضوع مدیریت برمی‌گردد، دعواهای تاریخ بر سر مدیریت است، البته توده‌های مردم نقش اصلی را ایفا می‌کنند، ولی باید به این موضوع توجه داشت که مردم به صورت فطری به دنبال صلح هستند و این کینه‌ورزی‌ها و اختلافات از ناحیه مدعیان مدیریت‌ها است.

امروز مدیریت حاکم بر دنیا برای ملت‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است

وی با بیان این‌که امروز مدیریت حاکم بر دنیا برای ملت‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده و ما شاهد یاس، ناامیدی، نگرانی و کینه‌توزی‌ها و درگیری‌ها هستیم، گفت: علت این موضوع مدیریت نامناسب است و این مدیریت نامناسب ویژگی‌هایی دارد که از جمله ویژگی‌های آن انحصاری بودن است و هر چیزی که انحصاری باشد، فساد به دنبال خود می‌آورد. اکنون گروه اقلیتی برای تمام دنیا تصمیم می‌گیرند و این مدیریت برای قدرت‌طلبی و سلطه‌طلبی است و در راستای دوستی نیست.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ساختار حاکم بر ادبیات مدیریت حاکم بر دنیا ادبیات قدرت و سلطه است، تصریح کرد: آنها در ظاهر شعار «حقوق بشر و صلح» می‌دهند، ولی در باطن تمام این چیزها برای قدرت‌طلبی است و این نوع مدیریت مشکل ایجاد کرده و باید اصلاح شود. همه جا باید اصلاح شود ما هم نیازمند اصلاح هستیم، همه دنیا نیازمند اصلاح است، ولی شکل و نسبت این اصلاحات با یکدیگر متفاوت است.

وی با بیان این‌که ما نیازمند اصلاح مدیریت حاکم بر جامعه هستیم و وجه اساسی آن این است که همه در مدیریت جهانی مشارکت کنند و در واقع مدیریت جهانی در سایه مشارکت عمومی محقق شود، تاکید کرد: همان‌طور که گفتم تحقق این اصلاحات نیازمند مشارکت عمومی است، همه باید ضرورت این اصلاحات را درک کنند و پای آن بایستند و اصلاح کل در صورتی انجام می‌شود که همه مشارکت کنند. در این زمینه اگر بخواهم مثالی بزنم می‌توانم به موضوع ترافیک اشاره کنم. ترافیک زمانی اصلاح می‌شود که همه راننده‌ها قوانین را رعایت کنند.

همه باید در راستای ایجاد عدالت مشارکت کنند

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که همه باید در راستای ایجاد عدالت مشارکت کنند، تاکید کرد: برای این‌که حق‌کشی و ظلم ریشه‌کن شود، همه باید بدون هیچ‌گونه ترسی مشارکت داشته باشند و در تصمیم‌گیری جهانی مشارکت کنند.

وی با بیان این‌که همیشه برآیند عمومی مثبت است، افزود: وقتی یک ملت آزادانه و آگاهانه تصمیم می‌گیرد، برآیند تصمیم امری مثبت است، در این زمینه نیز باید یک مشارکت همگانی وجود داشته باشد و برآیند این مشارکت مثبت خواهد بود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در این ارتباط ادبیات تازه‌ای در دنیا مطرح شده است، گفت: درست است که این موضوع خواست فطری است، ولی هیچ‌وقت بروز و ظهور نداشته است، ما در سال اولی که در سازمان ملل حضور پیدا کردیم این موضوع را مطرح کردیم و اکنون عمومیت پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که در راستای تحقق این موضوع حرکت مدیران نیز باید در این عرصه باشد، به شعار اجلاس تهران اشاره کرد و گفت: این اجلاس دو مخاطب داشت که مخاطب اصلی مدیران و مخاطب عمومی مردم هستند. البته همان‌طور که گفتم مدیریت نقش اصلی را دارد و در راستای تحقق این موضوع یعنی مدیریت مشترک جهانی همه باید به ضرورت اهمیت این موضوع واقف شوند و به آن برسند و امیدوارم که در مجمع عمومی سازمان ملل اجلاس خوبی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اهمیت برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در ایران، گفت: البته این بدین‌معنا نیست که فردا معادلات جهانی عوض می‌شود، ولی این آغاز یک روند است.

وقتی حکومت عدالت برپا شود حکومت جهانی است، نه حکومت فردی

به گزارش ایسنا، در ادامه گفت‌وگوی زنده رییس جمهور با مردم ، مجری برنامه سوال خود را اینگونه مطرح کرد که شما دفعه آینده هشتمین بار است که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهید کرد، اما این بار علاوه بر رئیس‌جمهور ایران، رئیس جنبش غیرمتعهدها نیز هستید. این حضور چه تفاوتی با حضور شما در دفعات گذشته دارد؟

رئیس‌جمهور پاسخ داد: حرف‌هایی که ما در این اجلاس‌ها زده‌ایم یکی بوده است منتها ممکن است بیان‌ها و مثال‌ها متفاوت باشد. ما از کرامت انسانی و عدالت حرف زدیم. اتفاقا وقتی حکومت عدالت برپا شود حکومت جهانی است، نه حکومت فردی.

وی با بیان این‌که همه باید پایبند به عدالت باشند تا عدالت برپا شود، گفت: جنبش عدم تعهد یک ظرفیت است. این جنبش یک اصولی داشته، اما تازه در سطح “نم”است، اما در مورد این‌که آیا همه مصوبات این اجلاس اجرایی می‌شود باید گفت؛ هرگز. همه اینها سازوکار می‌خواهد و یک ماموریت مهم این است که ما سازوکارها را ایجاد کنیم.

رسانه‌های استکباری استاد فضاسازی هستند و از ما خیلی قوی‌ترند

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود انتقادات به جنبش عدم تعهد به خاطر نداشتن دبیرخانه و دبیرکل گفت: این مطلب درست است، ما باید ظرفیت‌های دنیا را فعال کنیم. ما برنامه‌های اجرایی را تهیه کرده‌ایم و آنها را ارائه خواهیم کرد، اما این‌که چرا اینقدر این اجلاس اهمیت داشت به دلیل تمرکز تبلیغات دشمن علیه ملت ایران است. بالاخره رسانه‌های استکباری استاد فضاسازی هستند و از ما خیلی قوی‌ترند.

وی ادامه داد: حتی تا ۱۵ روز قبل از اجلاس خیلی از کشورهای عضو تردید داشتند به ایران بیایند، منتها ما به مکه رفتیم و با صحبت‌هایی که در آنجا شد فهمیدند که از این خبرها نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یک کشور وجود دارد که ما او را از اساس قبول نداریم، یعنی یک دولت جعلی است و یک دولت دیگر هم است که ما با آن رابطه نداریم. ما وقتی می‌گوییم عدالت، آن را برای همه می‌خواهیم.

رسانه‌های آزاد هم حق ندارند به مسئول یک کشور توهین کنند

وی با بیان این‌که بعضی‌ها دخالت‌های بی‌جا در سیاست خارجی می‌کنند، گفت: رسانه‌های آزاد هم حق ندارند به مسئول یک کشور توهین کنند. ما سیاست‌های یک کشور را می‌توانیم نقد کنیم ،اما توهین و این مسائل اخلاق نظام ما و انقلاب نیست و اگر یک نفر که مسئولیت دارد، یک دفعه بیاید و حرف خلافی بزند، غلط است.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: یک وقت گفتند نباید به مکه برویم و ما گفتیم چرا نباید برویم؟ ما همه را به دوستی دعوت می‌کنیم. ایران چه موقع چشم‌داشتی داشته است که بخواهد چوبش را بخورد؟ در شرایطی که ثقل و تمرکز علیه ایران است، بعضی دشمنان با خیلی از دوستان ما تماس گرفتند که به اجلاس نیایند، ولی آمدند، البته این بدین معنا نیست که فردا معادلات جهانی عوض می‌شود، ولی این آغاز یک روند است.

وی گفت: کشورهای عضو این جنبش به ایران آمدند و دیدند که ایران یک کشور مقتدر است و همه در حال زندگی هستند و همه‌چیز بر خلاف تبلیغات دشمن است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما در این اجلاس نظرات همه اعضاء برای ما محترم بود، گفت: ما فرصت دادیم همه حرف زدند. ۱۴۰ سخنرانی شده است بدون این‌که به کسی توصیه یا اخمی کنیم. بالاخره ما باید تفاهم کنیم وگرنه یک نفری نمی‌شود، کاری کرد.

وی در مورد مصوبات شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: ۷۰۰ بندی که تصویب شده، بسیار مترقی و حرف دل همه ملت‌ها است که این هم با اجماع حاصل شده است. من حداقل در ۴۰ نشست بین‌المللی شرکت کرده‌ام و این‌طور نیست که همه نظر موافق بدهند، اما اینجا با این‌که در برخی موارد احتمال می‌دادیم، نظر مخالفی داده شود، اما مخالفتی نبود و بعد از قرائت بنده همه موافقت خود را اعلام می‌کردند و کف می‌زدند.

احمدی‌نژاد افزود: یکی از نکات شیرین در این اجلاس این بود که همه اجلاس را متعلق به خودشان می‌دانستند و وقتی اجلاس تمام شد، همه به یکدیگر تبریک می‌گفتند. ما باید این را حفظ کنیم. ما نباید از آرمان‌هایمان کوتاه بیایم. این هنر مدیریت استدلال ما است که دوستی‌ها را حفظ کنیم.

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با عشق و امید آمدند و رفتند

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با عشق و امید آمدند و با عشق و امید هم رفتند. همه با نشاط رفتند و این خیلی مهم است و گفتند ما خوشحالیم که مدیریت اجلاس را برای سه سال به ایران سپردیم. آنها همچنین از مهمان‌نوازی ملت ایران سخن می‌گفتند؛ چرا که وقتی جلساتی در جاهای مختلف دنیا برگزار می‌شود، ممکن است اعتراضاتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما هزینه‌ای نکردیم و مردم همه کارها را انجام دادند. این یک سرمایه عظیم است که یک ملت عظیم تاریخ‌ساز حضور دارد.

احمدی‌نژاد گفت: در این اجلاس افرادی وجود داشتند که با هم ضد بودند و کاملا حرفهایشان را هم زدند، اما راجع به مصوبات اجلاس متفق بودند.

وی در مورد پخش مستقیم اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: سابقه نداشته است که از ۲۰ ـ ۳۰ نقطه پخش مستقیم وجود داشته باشد. این به خاطر مدیریت اجلاس است. پخش مستقیم هزاران ظرافت دارد و هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد و مساله‌ای در سطح بین‌الملل درست شود. اینقدر اعتماد به نفس در مدیریت اجلاس بود که حدود ۳۰ نقطه مستقیم اجلاس را پخش می‌کرد.

انتقاد از مخارج اجلاس نم، لوس‌بازی و ریاکارانه است

رییس‌جمهور در ادامه گفت: در اجلاس اخیر عدم تعهد، همه مشکلات ما حل نشد بلکه ما یک راه طولانی داریم و باید برای احیای جنبش عدم تعهد با کمک سایر اعضا فعالیت کنیم.

احمدی‌نژاد همچنین، با انتقاد از برخی افراد که از میزان هزینه‌های اجلاس تهران انتقاد داشتند اظهار کرد: این حرف‌ها لوس‌بازی است. وقتی ملتی می‌خواهد در طراز جهانی باشد باید هزینه کند. ما بهترین‌ها را برای مهمانان خود استفاده کردیم و البته خودمان هیچ‌گاه به دنبال اشرافی‌گری نبودیم و احترام و صداقتی که در اجلاس برای مهمانان داشتیم منجر به جذب آنها شد و آنها صداقت ما را قبول کردند. چنین انتقادهایی به نظر من ریاکارانه است.

بعد از سفر به سازمان ملل کارهای عملیاتی «نم» را کلید می‌زنیم

وی در پاسخ به این پرسش که “چه برنامه‌هایی برای ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد دارید؟” توضیح داد: جزئیات این برنامه را نمی‌توانیم بگوییم اما در اصلاح ساختارها و پیگیری مسائل در بخش‌های مختلف مانند اصلاح سازمان ملل و همگرایی اعضا و دبیرخانه برنامه‌هایی داریم که هرکدام باید برای قطعی شدن مورد توافق همه قرار گیرد. به عبارتی برای رساندن همه این برنامه‌ها ما هم مانند سایر اعضا تنها یک رای داریم ولی تلاشمان را می‌کنیم.

رییس‌جمهور افزود: در عین حال اولین کار ما مدیریت همگرایی ایجاد شده در اعضا است و ان‌شاءالله بعد از سفر به سازمان ملل متحد کارهای عملیاتی را کلید می‌زنیم و امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد. ما به دنبال ایجاد ظرفیت برای فعالیت همه اعضا هستیم.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد: عده‌ای به ما فشار می‌آوردند که از ظرفیت برگزاری این اجلاس به نفع خود سوءاستفاده و بهره‌برداری کنید؛ در حالی که به نظر من این درست نیست. ما آرمان‌هایی داریم که حق است و جبنش عدم تعهد هم آنها را قبول دارد اما نباید ظرفیت اجلاس را در مسائلی مانند موضوع هسته‌یی کشورمان خرج کنیم بلکه باید برای آرمان‌های بزرگی که به دنبالشان هستیم در میان اعضا همگرایی ایجاد کنیم. به عنوان مثال اگر در یک موضوع توانستیم از میان ۱۲۰ عضو، ۶۰ درصد همراهی ایجاد کنیم موفقیت بزرگی به دست آورده‌ایم، نه این‌که بخواهیم بندی را به متن بیانیه این جنبش اضافه کنیم که ممکن است همگرایی را به هم بزند و همین روحیه بود که مهمانان وقتی از ما دیدند این اجلاس برایشان شیرین بود.

وی در ادامه به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: در سطح کلان ایمان دارم که تمام تحولات جهان در مسیر کمال بشری و عدالت جهانی است و مناسبات غلط گذشته هرچه کمتر شود و مردم آگاه‌تر شوند به نفع همه است اما در سطح پایین‌تر ما باید یک تفکیک انجام دهیم. بخشی مطالبات مردم است و بخشی مدیریت‌کنندگان این تحولات است. مردم در همه‌جا به دنبال عدالت و پاکی و دوستی هستند اما در عرصه مدیریت اجرایی ممکن است مسائلی پیش بیاید که مردم آن را نمی‌خواهند یا در واقع تغییری در مدیریت ایجاد نشده باشد. ما در مواجهه با این دو بخش باید به صورت متفاوت رفتار کنیم، نه این‌که همان ادبیاتی که برای توده مردم به کار می‌بریم، برای مدیریت‌کنندگان یا برعکس به کار ببریم.

نظم موجود دیگر نمی‌تواند خواسته‌های بشر را برآورده کند

رییس‌جمهور با اشاره به تحولات صورت گرفته در جوامع بشری اظهار کرد: ما در حال عبور از یک نقطه عطف هستیم. نظم موجود دیگر نمی‌تواند خواسته‌های بشر را برآورده کند و ممکن است برخی با مدیریت خود کاری کنند که فضا دوباره بعد از چند سال به حالت قبل برگردد اما در این صورت هم میزان آگاهی مردم وضعیت را یک مرحله بالاتر می‌برد. ما باید برای مردم فرصتی ایجاد کنیم که مطالبات تبیین شود و این به مفهوم سیطره و تسلط بر ملت‌ها نیست. ما هیچ‌جا برای مردم تصمیم نمی‌گیریم بلکه تنها راه را به آنها نشان می‌دهیم. این را بدانید که زیباترین اعمال هم اگر تحمیل شود هیچ ارزشی ندارد. ما باید کاری کنیم که توده‌های مردم به تصمیم برسند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه “عدالت امروز مطالبه همه مردم است و باید بدانیم که عدالت مانند دموکراسی، ابزاری برای تحمیل به ملت‌ها نیست”، افزود: فرصت برای معرفی عدالت و انسانیت ایجاد شده است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. اساس انحراف مدیریت غربی، تلقی آن از انسان است و می‌گوید که انسان باید به دنبال لذت و بهره‌مندی به هر قیمت باشد؛ در حالی که از نظر ما انسانیت به مفهوم عشق و عدالت و فداکاری است. آنها بر تنازع میان انسان‌ها تاکید دارند و ما بر تعامل میان انسان‌ها.

وی تصریح کرد: امروز ادبیات ما در دنیا مشتری‌های زیادی پیدا کرده است و بدانید که این بیداری در منطقه یک بیداری جهانی است؛ هرچند که از نگاهی می‌توان آن را بیداری اسلامی دانست؛ چراکه از نظر ما اسلام دین خاتم است و بیداری اسلامی به عبارتی بیداری تمام جهان است. به باور من همه ادیان در یک مسیر بوده‌اند و به همین دلیل است که در طول تاریخ هیچ‌گاه پیامبران با هم دعوا نکرده‌اند و این الگویی برای ماست. ما باید نگاهمان جهانی شود، به طوری که حتی از نوع مذهب هم نباشد. مشکل ما مشکل شیعه و سنی و دامن زدن به اختلافات نیست بلکه ما باید به دنبال حاکمیت عدالت و صلح و محبت در جهان باشیم و بدانید که چنین ادبیاتی می‌تواند در جهان جاذبه داشته باشد و می‌توانیم آن را گسترش دهیم.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با دستاوردهای ورزشکاران ایرانی در المپیک و پارالمپیک و این‌که به نظر وی باید چه کاری انجام شود که ما شاهد موفقیت‌های بیشتر ایران در عرصه بین‌المللی باشیم و وظیفه مسئولان در این عرصه چیست؟ افزود: ما در المپیک نتایج خوبی به دست آوردیم و سرعت جهش و پیشرفت ما چشمگیر بود و در مسابقات پارا المپیک نیز اینگونه است.

وی تاکید کرد که مسئولان باید در طراز ملت ایران بیندیشند و اگر فکر کنیم ملت ناتوان است، در واقع با این تفکر مانع حرکت ملت می‌شویم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که مسئولان وظیفه دارند موانع را بردارند و راه را باز کنند، گفت: مسئولان باید به توانمندی‌های ملت ایران باور داشته باشند.

وی با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز بیست‌ساله، تصریح کرد: عده‌ای از کارشناسان و متخصصان سند چشم‌انداز بیست‌ساله را تدوین کردند، زحمت زیادی کشیدند و بعد از بررسی‌های زیاد این سند را تدوین کردند و مقام معظم رهبری نیز امضاء کردند، ولی من فکر می‌کنم آنها (کارشناسان )دریافت کاملی از توانمندی ملت ایران نداشته‌اند. در این سند آمده است که در سال ۱۴۰۴ از نظر علمی در منطقه باید برتر شویم ، ولی اکنون ما به این درجه رسیده‌ایم. در مدتی بسیار کوتاه‌تر به این رتبه رسیده‌ایم و ما اکنون از نظر علمی و فناوری بدون تردید در منطقه اول هستیم. در رشد مقاله‌های علمی اول هستیم. ما اکنون هسته‌یی هستیم. ماهواره پرتاب کرده‌ایم و در عرصه‌های مختلف علمی در حال پیشرفت هستیم. اقتصاد ما نیز درون‌زا است. این‌ها مسائل مهمی است و ما در دیگر عرصه‌ها نیز می‌توانیم با این رشد به مقام اول برسیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که مدیران باید در طراز ملت بیندیشند و به آرمان‌های ملت ایمان داشته باشند، افزود: ملت ایران به دنبال عدالت است اگر من نوعی به دنبال قدرت باشم، به نسبتی که به دنبال قدرت هستم، برای ملت ضرر هستم.

وی با بیان این‌که ما باید به مردم احترام بگذاریم به کرامت انسانی آنها توجه داشته باشیم، افزود: مردم صاحب ما هستند و اگر ما بخواهیم وارد باندبازی و دعواهای اینگونه شویم، این موضوع حدو مرزی ندارد که متاسفانه عده‌ای در یکسال اخیر حد و مرز این موضوع را نشناختند و رعایت نکردند و ما به حرمت ملت سکوت کردیم. ما نوکر مردم هستیم و خود را کسی نمی‌دانیم که ناراحت شویم.

وی خطاب به این افراد گفت: چرا به ملت توهین می‌کنید؟ چرا به ملت می‌خواهید به زور القاء کنید و بگویید که تو اشتباه کردی که این را انتخاب کردی؟ چرا اینقدر توهین و تهمت زدید؟ اگر می‌خواهید رئیس‌جمهور شوید در سال بعد خوب خود را معرفی کنید و ملت بعد از بررسی‌ها انتخاب می‌کنند. چرا تحمیل می‌کنید؟ اینگونه رفتارها مربوط به ملت ایران نیست.

رئیس‌جمهور افزود: این ملت بزرگوار است که امثال ما را آورده و اختیار مملکت را به ما داده است و به ما اعتماد کرده، باید ۲۴ ساعته بدویم.

به بازار شوک‌هایی وارد شد که بخشی از آن بخاطر فشارهای دشمن بود

وی همچنین به برخی از مشکلات اقتصادی در کشور اشاره و گفت: برخی از مشکلات اقتصادی ایجاد شد که قسمتی از آن ناشی از فشار دشمن بود، البته باندهایی نیز در داخل آمدند و برای اهداف سیاسی و اقتصادی بازار را دچار مشکل کردند. آمدند بازار ارز را خراب کردند و بعد به دولت فحش می‌دهند، البته مشخص است که این‌ها چه کسانی هستند. در این یک‌سال و نیم اخیر دولت دستش بسته بود، البته دستش باز می‌شود و این افراد را شناسایی و جلوی آنها را می‌گیرد و به ملت معرفی می‌کند.

وی گفت: به بازار شوک‌هایی وارد شد که بخشی از آن همانطور که گفتم به خاطر فشارهای دشمن بود و برخی از آن نیز به خاطر این باند‌بازی‌ها بود و ما در حال مدیریت و جمع‌و جور کردن بازار هستیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه صحبت‌های احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، وی در مورد التهابی که مدتی پیش در بازار ارز ایجاد شد گفت: ما ۵۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم. یک التهاب کاذب درست شد. یک عده ارز گرفته‌اند و انبار کرده‌اند؛ البته تعداد اینها کم است ولی بالاخره اثر می‌گذارد.

وی افزود: این امر هم به خاطر یک جنگ روانی سنگین و بعضی عملکردهای غلط است. نمی‌خواهم دولت را تطهیر کنم. بعضی همکاران من با این‌که به آنها گفته شده بود، اشتباه کردند. من بارها گفته بودم که اصلاح کنند ولی این کار را نکردند و بعد موقعی متوجه شدند که ما یک مقدار ضربه خوردیم.

۳۰۰۰ تومانی شدن دلار، جنگ روانی است

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر مطرح شدن شایعه رسیدن قیمت دلار به مرز ۳ هزار تومان اظهار کرد: این، همان جنگ روانی است. البته فروش نفت الان با مشکلاتی روبه‌رو است ولی ما داریم تدبیر می‌کنیم. این‌طور نیست که یک عده دارند به مردم تحمیل می‌کنند. ما باید یک مقدار خریدها را کم کنیم. ما ۷۵ میلیون هستیم و بالاخره روزی ۲۵۰ گرم گندم مصرف می‌کنیم و اگر این ۲۵۰ یکدفعه به ۳۵۰ گرم برسد همه انبارها خالی می‌شود. ما همه باید کمک هم باشیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: این اتفاق ویژه‌ای نیست. البته دشمن هم با جنگ روانی و هم با بستن مسیرهای فروش نفت و بانک مرکزی، جنگ تمام‌عیار پنهانی درست کرده است ولی ما هم داریم کار می‌کنیم. ما می‌نشینیم تدبیر می‌کنیم که یک کشتی چگونه برود. اینها همه جنگ است. این خارج از تحمل ملت ایران نیست. ما یک کشور هستیم که بالاخره نفت و انرژی و ثروت داریم و دنیا هم نیاز دارد.

وی با بیان اینکه “حجم فروش نفت ما در مقابل نیاز ارزی و اقتصاد ما بزرگ نیست”، تاکید کرد: ما می‌توانیم به سرعت جایگزین کنیم. یکی از مشکلات، نیاز دولت به درآمدهای نفتی بوده است که ما به سرعت داریم این را مدیریت می‌کنیم و امسال در بودجه داریم سخت‌گیری می‌کنیم.

فعلا این فکر را ندارم که اصلاحیه بودجه بدهیم

مجری برنامه پرسید “آیا امسال اصلاحیه بودجه به مجلس خواهید داد؟” که احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما فعلا اصلاحیه نمی‌دهیم و از همان ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. ما یک کاهش سنگین در بودجه‌های مصرفی آورده‌ایم. خیلی‌ها هم دلخور شده و فشار می‌آورند ولی باید تحمل کرد؛ زیرا بحث مصلحت و منافع ملت مطرح است و من فعلا این فکر را ندارم که اصلاحیه بودجه بدهیم. البته در برخی برنامه‌های اقتصادی ممکن است ما نیازمند اصلاحات باشیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: در این مورد هم داریم گفت‌وگو می‌کنیم و جلسات مشورتی گذاشته‌ایم که مجلس و قوه قضاییه می‌آید که این هم نیازمند یک سازوکار قانونی است. برنامه‌های اولیه تهیه و خیلی بحث کارشناسی سنگینی هم انجام شده است. در این شش ماهه خود من چند جلسه چند ساعتی گذاشته‌ام و امیدوارم ظرف یکی دو ماه به یک بسته مورد توافق همه بخش‌های اداره کشور برسیم.

ممکن است چند روزی یک کالا کم شود اما ده‌ها هزار قلم کالا در بازار است

احمدی‌نژاد با بیان اینکه “در مورد موجودی کالای واقع در کشور باید گفت که کالا خیلی زیاد است”، اظهار کرد: بعضی چیزها ممکن است در کشور چند روزی کم شود که قبلا هم بوده است و بالاخره جایگزین می‌شود که این به خاطر وجود دشمن است اما در این طرف هم ملت است. ممکن است چند روزی یک کالا کم شود اما ده‌ها هزار قلم کالا در بازار است.

مجری برنامه با اشاره به درآمد ارزی کشور گفت “ما یک اقتصاد ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی هستیم، علی‌القاعده نباید نوسانات ارزی این‌قدر در اقتصاد ما تاثیر داشته باشد” که رییس‌جمهور در این رابطه خاطرنشان کرد: شوکی که پارسال وارد شد یک فشار داخلی هم وجود داشت و گفتند ای داد که کشاورزی از بین رفت و واردات کشاورزی زیاد شد. یعنی از ورود خوراک دام ممانعت کردند. ما ۴۰ سال است که خوراک دام وارد می‌کنیم. طراز صادرات کشاورزی ما مثبت است ولی بالاخره همه نیازها را که در داخل تولید نمی‌کنیم.

جوسازی علیه دولت و فعالان اقتصادی، صدبرابر تخلف مالی پارسال بود

وی افزود: یک سر و صدایی کردند و ۵-۶ ماه تاخیر افتاد و حتی بعضی واردکنندگان اصلی گذاشتند رفتند به خاطر فشارهایی که به آنها وارد شد. احضاریه‌هایی هم صادر شد و دستگاه‌هایی وارد شدند. همه‌ اینها اثر دارد. جو اقتصادی پارسال جو درستی نبود؛ آن هم به بهانه تخلفی که یک‌جا انجام شده است. ضمن این‌که به آن تخلف هم رسیدگی می‌شود که البته هنوز هم ما نفهمیده‌ایم چه شد. البته برای ما روشن است ولی بالاخره کو؟ این‌که دولت را مدام متهم کردند و جوسازی که علیه فعالان اقتصادی شد صدبرابر آن حادثه بود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: من در اردبیل هم گفتم که به هر تخلفی که شده در هر جا باید رسیدگی کرد. من اولین مدعی تخلفات بودم و الان هم هستم و گفته‌ام برخورد می‌کنم ولی بدتر از آن حادثه، تخریب فضای کسب و کار بود. مثلا در خوراک دام چهار نفر بودند که ۴۰ سال است دارند خوراک دام وارد می‌کنند. اینها راه و چاه کار را بلد بودند. ۱۰ درصد پول را می‌دادند، جنس را می‌آوردند و بعد ۹۰ درصد بقیه را می‌دادند. وقتی اینها را زدید یک آدم جدید رفت و آن طرف هم گفت باید ۱۰۰ درصد را بدهید.

هر کار خوبی که دولت شروع می‌کند آن را می‌کوبند

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه “اقتصاد ما یک اقتصاد قوی، فعال و روبه جلو است”، در پاسخ به این پرسش که “آیا مهر ماندگار تعطیل شده است؟” گفت: هر کار خوبی که دولت شروع می‌کند آن را می‌کوبند. می‌گفتند که مهرماندگار بودجه ندارد، در حالی که من از همان اول اعلام کردم کل بودجه مهر ماندگار ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است که ۶۰ هزار میلیارد تومان آن امسال و سال بعد هزینه خواهد شد. این سخنان را کامل نمی‌گویند و دائما می‌گویند که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه وجود ندارد. دولت می‌تواند آن دسته از اموالی که متروکه مانده است را تبدیل به سد و آزادراه کند و ما اعلام کرده‌ایم که امسال بودجه‌های عمرانی دولت از این راه باید تامین شود. این کار بسیار بزرگ است و در کشور ماندگار خواهد بود. سخن ما این است که تمام دستگاه‌ها، املاک و اموالی دارند که استفاده نمی‌کنند، مانند یکی از وزارتخانه‌ها که دانشگاهی دارد که البته مردم آن را زیاد نمی‌شناسند اموال و امکانات این دانشگاه می‌تواند بسیاری از مشکلات بخش صنعت ما را حل کند و ما از آنها خواستیم که این امکانات را در اختیار بخش صنعت قرار دهند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما گفته‌ایم که امسال و سال بعد ۳۶ هزار میلیارد تومان اموال می‌فروشیم و با آن بودجه عمرانی تامین می‌کنیم، این کار یک افتخار برای دولت است، بانک‌ها اموال زیادی دارند که می‌توانند آنها را بفروشند و به صورت وام در اختیارفعالان اقتصادی قرار دهند.

وی در ادامه گفت: مهر ماندگار یکی از کارهای ماندگار دولت است، البته در عین حال باید بدانیم که برای دستگاه‌ها فروش اموال سخت است. به عنوان مثال همین صدا و سیما اموال بسیاری دارد که آقای ضرغامی می‌تواند آنها را بفروشد.

معوقات بانکی باید برگردد

احمدی‌نژاد همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از سیاست‌های ما این است که معوقات بانکی باید برگردد. بسیاری از صنایع ما که به بانک بدهکار هستند، املاک و اموال و سهامی دارند که با آن می‌توانند معوقات را پس بدهند، یا برخی از بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت کردند، ما به آنها گفتیم اگر این پول‌ها برای صنعت هزینه شده است، دست شما را می‌بوسیم، اما اگر برای خرید و فروش ارز آنها را برداشت کرده‌اید، باید برگردانید.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره بانک مرکزی و آنچه برخی مسابقه تورم و سود بانکی در کشور گفت: به نظر من این روش در سیستم بانکداری ما را در حلقه‌های بی‌انتها گرفتار می‌کند. سال گذشته چند روزی به آمریکای جنوبی رفتیم بازار ارز را به هم ریختند و گفتند که مشکل از سود بانکی است و باید بالا برود. فضا را طوری ایجاد کردند که اگر من قبول نمی‌کردم، مسئولیت همه اتفاقات به گردن من می‌افتاد. من پذیرفتم و سود بانکی افزایش یافت، اما پرسش اینجا است که آیا مشکل حل شد؟ به نظر من این شیوه مضر است. سود ثابت ربا است. حالا فردا نگویند که چرا چیزی که شورای نگهبان تایید کرده را ربا می‌گویم. بانک‌ها با استفاده از این روش‌ها درآمدهای خود را سه برابر می‌کنند و به نظر من این اشکال دارد.

رشد تورم کاهشی است و در حال بازگشتن به شرایط قبلی هستیم

احمدی‌نژاد درباره رشد نیز تورم تصریح کرد: البته رشد تورم کاهشی است و در حال بازگشتن به شرایط قبلی هستیم و البته به خاطر تورم بالا سود بانکی را بالا ببریم نیز کار اشتباهی است. سال گذشته وقتی توانستیم تورم را به ۱۲.۴ درصد برسانیم به بانک‌ها گفتیم که در مقابل سود بانکی را پایین بیاورند که نپذیرفتند. به نظر من اجماعی در فعالین حوزه پولی ایجاد شده است که نرخ سود بالا باشد، چرا که این شرایط به نفع آنها است.

رئیس‌جمهور افزود: باید سود بانکی تبدیل به مشارکت شود که مشارکت در سود و زیان است. چطور وقتی یک بانک به فردی که در یک صنعت سرمایه‌گذاری و ضرر کرده است، فشار می‌آورد و سود تسهیلات خود را طلب می‌کند، اگر ادعا می‌کند که مشارکت کرده به نظر من سود یک طرفه ربا است و باید این شیوه را اصلاح کنیم. من امیدوارم که این اصلاحات را شروع کنیم. جلسات شورای پول و اعتبار فعالانه برگزار می‌شود و در صدد حرکت برای اصلاح این روش‌ها هستیم و البته برخی بانک‌ها نیز این اشتباه را پذیرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت اصلاحات در مدیریت اشاره کرد و گفت: باید مشخص شود هرکس مسوول چه کاری است. مثلا خزانه‌ی دولت را که نمی‌شود، از سه نقطه برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان این‌که مدیریت باید دست دولت باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت خود را بکنند، اظهار کرد: بعضی از مواقع این مرزها مخدوش می‌شود. این‌که مثلا بگویند تو مدیریت کن، ولی در مورد آن چیزی که دولت می‌خواهد اجرا کند، بیایند و به ما بگویند قدم به قدم چه‌کار کن این باعث مخدوش شدن مرزها می‌شود. مثل این است که مثلا بگوییم ۱۰ هزار تومان به شما می‌دهیم که با آن ناهار درست کنید، بعد بگویند که حدود ۲ کیلو گوشت بخر، ۳ کیلو سبزی بخر، ۴ کیلو فلان چیز را بخر. اینها که مجموعش می‌شود ۴۰ هزار تومان. پس مدیریت کجاست؟

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که مدیریت عمومی باید دست دولت باشد، ادامه داد: دستگاه‌های مختلف نظارتی باید کار خود را بکنند، ولی اگر دستگاه نظارتی بخواهد مثلا فرضا وارد کار اجرا شود، این مرزها مخدوش می‌شود. این‌که مثلا فلان قانون را به دولت یا بانک مرکزی می‌گویند، اجرا کن و از طرف دیگر به او بگویند که به چه روشی اجرا کن یا این‌که چرا با این روش اجرا نکردی این تداخل در کار است. دخالت در اجرا نباید باشد. دستگاه‌های نظارتی باید نظارت کنند که یک قانون اجرا می‌شود یا نه.

وی با بیان این‌که باید این مرزبندی‌ها را مشخص کنیم، ادامه داد: مثلا در قانون برنامه نوشته شده که دولت باید این مقدار اشتغال ایجاد کند، ولی این‌که مثلا به دولت بگویند ۱۰ تا شغل این‌جا درست کن، ۱۵ تا شغل آن‌جا درست کن، چرا فلان جا آن‌قدر شغل درست کردی، اینها مرزها را مخدوش می‌کند.

رییس‌جمهور هم‌چنین در این ارتباط با بیان این‌که روابط بین وزرا را دولت مشخص می‌کند، گفت: ۸۰ درصد کارهای کشور بین بخشی است. مثلا در یک کار حتما باید صنعت، نیرو و کشاورزی باشد و آنها باید تفاهم کنند. ایجاد این تفاهم کار دولت است و اگر جای دیگری بخواهد این کار را انجام دهد پس دولت باید چه‌کار کند؟

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در مورد این مسائل در حال گفت‌وگو هستیم و داریم کارهایی را انجام می‌دهیم، تصریح کرد: باید اعتماد حاکم باشد و در مورد این مسائل در حال گفت‌وگو هستیم. نمی‌گویم این مسائل از روی عمد است. از روی دلسوزی است، ولی مهم است که حد و مرزها مشخص شود.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید اجرا شود

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چه زمانی اجرا می‌شود؟ اظهار کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها یک قانون است که باید اجرا شود، ولی وقتی که یک قانون که در مورد آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم دائم عوض شود، انجام کار دچار مشکل می‌شود و نمی‌توان مدیریت کرد.

وی با بیان این‌که گام اول این قانون با همراهی مردم به خوبی انجام شد، افزود: اشکالاتی در بازار ارز ایجاد شد که همان‌طور که گفتم بخشی از آن مربوط به فشار دشمنان بود و بخش دیگر آن توسط کارشکنان بود که البته برخی از آنها دستگیر شده‌اند؛ ولی متاسفانه این اخلال را به اجرای این قانون نسبت دادند؛ در حالی که ربطی نداشت و از اجرای این قانون یک سال می‌گذشت.

احمدی‌نژاد مدیریت امور در دولت را به مانند سپردن مدیریت امور به یک مربی فوتبال تشبیه کرد و گفت: در واقع به این مربی این اختیار را می‌دهیم که تیم را بچیند. چه کسی را داخل ببرد و چه کسی را از زمین بازی خارج کند و یا تیم با چه تاکتیکی بازی کند.

بنده نباید هیچ‌گاه در قانون‌گذاری دخالت کنم

رییس‌جمهور تصریح کرد: بنده نباید هیچ‌گاه در قانون‌گذاری دخالت کنم؛ چرا که قانون‌گذاری را حق مجلس می‌دانم و تاکید دارم که هرکس باید به اندازه‌ی اختیارات خود پاسخگوباشد و مسوولیت بپذیرد.

وی در مورد اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: ما داریم این موضوع را بررسی می‌کنیم و تلاش داریم که شرایط را فراهم کنیم تا این قانون را امسال اجرا کنیم. البته عددهایی که گذاشتند مثبت نیست. مثلا ما سال گذشته ۸۰ درصد پولی را که از مردم گرفته بودیم به خود مردم دادیم و ۲۰ درصد در راستای کمک به تولید و حمل و نقل بود. آمدند و گفتند که مردم پشیمان هستند. شما قیمت‌ها را به حالت اولیه برگردانید و پولی که حاصل می‌شود ۷۰ درصد آن را به جایی دیگر بدهید، ۳۰ درصد آن را به مردم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که ما همواره درصدد بودیم از عالمانه‌ترین روش در اجرای این قانون استفاده کنیم، ادامه داد: به هر حال این موضوع قانون شده و تصویب شده و ما در حال بررسی و تحقیق هستیم تا بهترین روش را برای اجرای آن پیدا کنیم و امیدوارم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

کمکی که به تولید کردیم خیلی زیاد است

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته می‌شود پرداختی به تولید صورت نگرفته است، گفت: کمکی که به تولید کردیم خیلی زیاد است منتها بعضی همان دخالت‌های وسط‌کاری را انجام می‌دهند. وقتی پول نفت جایی انباشته شود، رانت است. ما آمدیم تعرفه‌ها را بسته به نوع کالا بالا بردیم و بعضی‌جاها هم وام دادیم.

تولید در کجای دنیا مشکل ندارد؟

وی افزود: ما سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم که ۴۳ میلیارد دلار آن غیرنفتی بوده است. تولید چه موقع مشکلی نداشته است؟ تولید در کجای دنیا مشکل ندارد؟ وقتی تحریم و فشار است یک جاهایی خودش را نشان می‌دهد اما این بدین معنا نیست که همه چیز تعطیل شده است. صادرات ما نسبت به سال گذشته تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد کم شده است.

برخی مسئولان حتی یکبار هم قانون اساسی را نخوانده‌اند

در ادامه، احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی در مورد علت تشکیل هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی گفت: قانون اساسی مهمترین سند ملی است. قانون اساسی الان برای ما ملاک عمل است و حقوق همه ملت و روابط دولت با ملت است و حتی روابط ما با دنیا و جهت‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی ما را مشخص می‌کند و لذا باید به طور دقیق اجرا شود.

وی تصریح کرد: سال اول تصور من این بود که به تشکیل این هیات نیازی نیست ولی بعد دیدیم، خیر. دیدیم برخی افراد هستند که مسئولیت دارند ولی حتی یکبار قانون اساسی را نخوانده‌اند. همه ملت باید قانون اساسی را بلد باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “ما بالاترین حقوق را راجع به آزادی ملت در قانون اساسی داریم”، گفت: در قانون اساسی آمده است که نمی‌شود با وضع قانون و یا به بهانه امنیت ملی آزادی مردم را محدود کرد. همچنین در قانون اساسی آمده است که ظرف ۲۴ ساعت باید به متهم تفهیم اتهام شود. کجای دنیا چنین است؟ ما باید اینها را اجرا کنیم. این مباحث زیاد است که من بخشی از آنها را در همایش سراسری قوه قضاییه گفتم.

رییس‌جمهور تنها کسی است که نماینده کل ملت است

احمدی‌نژاد با بیان اینکه “رئیس‌جمهور تنها کسی است که نماینده کل ملت است”، گفت: نمایندگان مجلس و شوراها محترم هستند اما رئیس‌جمهور نماد تصمیم ملت است و این اختیار به او داده شده است که اگر چیزی خلاف مصلحت مردم است امضا نکند. چقدر سر و صدا کردند و حتی در قوه قضاییه پرونده درست کردند، در صورتی که من گفتم کار خلاف قانون اساسی انجام نمی‌دهم.

وی یادآور شد: من نامه‌های متعددی به هیات حل اختلاف نوشته‌ام و استدلال کردم که فلان تصمیم خلاف قانون اساسی است. این حق ملت است که به رئیس‌جمهور داده شده است. ضمن اینکه اینها اختلاف به معنای درگیری نیست بلکه برای رسیدن به تفاهم و اجرای قانون است.

در کشور ما دوباره‌کاری زیاد است و همه اینها هزینه‌بر است

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه گفت: وظیفه این هیات، تبیین اختیارات و استخراج مواد تخلف از قانون اساسی است که آن را به رییس‌جمهور ارایه می‌کنند و اگر رییس‌جمهور قانع شد آن موارد را تذکر می‌دهد. من تذکر دادم و مسخره کردند؛ در حالی که طبق قانون اساسی رییس‌جمهور می‌تواند به همه تذکر قانون اساسی دهد و این حق را ملت به رییس‌جمهور داده است.

وی افزود: در کشور ما دوباره‌کاری زیاد است و همه اینها هزینه‌بر است. اگر قانون اساسی را بدانیم و بر اساس آن عمل کنیم، خیلی کارها روان می‌شود و راندمان بالا می‌رود و وضع اداره‌ی کشور بهتر می‌شود. در این صورت مشکلات به یک صدم می‌رسد.

احمدی‌نژاد درباره چشم‌انداز بازار ارز اظهار کرد: ما یک طرف این بازار هستیم. این بازار طرف مقابلی هم دارد و ما نمی‌توانیم سیاست‌های خود را بگوییم و طرف مقابل با آن مقابله کند. برنامه‌ی دولت به ثبات رسیدن است و منابعی که از بخش‌های تولید به بازار رفته را به تولید برگردانیم. ما در حال تلاش کردن هستیم و مردم هم دعا کنند، از این مرحله عبور کنیم تا روسیاهی به زغال بماند و این را بدانید که دشمنان ملت موفق نمی‌شوند. ممکن است من احمدی‌نژاد که قدر ملت را نمی‌دانم، تنبیه شوم، اما ملت از این مرحله عبور خواهد کرد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: در جابه‌جایی پول و فروش نفت موانعی داریم که مدتی طول می‌کشد تا بتوانیم آن را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به سوالی راجع به تداخل بورس ارز با شورای پول و اعتبار گفت: وارد بحث پول و ارز نشوید؛ چون آنها تصمیمی گرفته‌اند که هنوز عملی نشده است. ما نباید ارز را تبدیل به کالا کنیم؛ چرا که قیمت ارز در کشور ما خیلی پایین است و ما امکانات و منابع فراوانی داریم و مردم بدانند که در این عرصه با یک نبرد سنگین پنهان و همه‌جانبه مواجهیم.

این دولت پاک‌ترین دولت در تاریخ کشور است

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به دولت می‌دهید؟ اظهار کرد: من هنوز سرگرم جدا کردن مطالب دیگران از کارنامه دولت هستم تا بعد از آن به کارنامه دولت بپردازم، اما دولت به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش است و خدمات بزرگی را به کشور کرده است. این دولت پاک‌ترین دولت در تاریخ کشور است و هیچ‌گاه به دنبال کاسبی و قدرت و کارهای حزبی و گروهی نبوده است. حال ممکن است یک مدیر رده پایین در جایی تخلفی بکند، اما مدیران اصلی دولت جزو پاک‌ترین‌ها هستند. این افراد نه فراماسونر، نه حجتیه‌ای، نه بهایی، نه بزرگ‌ترین خطر از صدر اسلام تا کنون، نه خائن و نه دشمن هستند، بلکه اینان برای مقابله با دروغگویی و تقلب تلاش کرده‌اند و در این راه فحش خورده‌اند و مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود گفت که حملات به دولت به خاطر دفاع از ارزش‌هاست و ما از چیزی منحرف نشده‌ایم.

یک ثانیه هم یک بله به زیاده‌خواهان نمی‌گویم

رییس‌جمهور تاکید کرد: البته این را بگویم که اگر ۱۰۰ سال هم بایستم، یک ثانیه هم یک بله به زیاده‌خواهان نمی‌گویم. شاید سکوت کنم، اما بله نخواهم گفت. در جایی نشسته بودیم که یک فرد سخنرانی می‌کرد که شروع به کوبیدن دولت کرد. برای این مساله لطیفه‌ای درست کرده بودم که می‌گفتم از ۵۲ هفته سال عده‌ای ۵۱ هفته به دولت فحش می‌دهند و هفته دولت را هم از آن انتقاد می‌کنند.

احمدی‌نژاد با انتقاد از منتقدان دولت گفت: می‌گویند که دولت در بخش تولید کاری نکرده است؛ در حالی که در این دولت بخش تولید ۵ برابر رشد کرده و بیشترین کار در تولید و عمران در این دولت بوده است، اما آنها با وجود همه اینها باز هم سیاه‌نمایی می‌کنند و این بی‌معرفتی به ملت ایران است. اگر آنها در کارها دخالت نمی‌کردند، می‌دیدید که دولت بازار ارز را با وجود فشارهای خارجی طوری اداره می‌کرد که هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قولی بوده است که داده باشید و به آن عمل نکنید؟ اظهار کرد: من و همکارانم به قول‌های پایه‌ای خود در رفتار صادقانه و کار نکردن برای حزب و گروه خود عمل کردیم و البته این مساله ۱۰۰ درصدی نبوده است اما هفت طرح اقتصادی داشتم که سه طرح اجرا شد، یک طرح در حال اجرا و سه طرح دیگر مانده است.

رییس‌جمهور درباره لایحه مالیات تصریح کرد: ما باید در بخش مالیات، اول شفاف‌سازی کنیم و بعد آن را اجرا نماییم. عده کمی هستند که فکر می‌کنند مالیات ندادن خوب است؛ در حالی که اگر مالیات ۸ درصد گرفته شود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به درآمد کشور اضافه می‌شود که می‌توان با آن کشور را اداره کرد بدون آن‌که از درآمد نفت استفاده کنیم. در حوزه‌های اصلاح پولی و مالی و بیمه نیز در حال فعالیت هستیم. در بخش بانکی نیز جلسات برگزار می‌شود که امیدوارم نهایی شود. در همه این بخش‌ها عده‌ای هستند که نمی‌خواهند وضع موجود عوض شود.

از کجا می‌دانید فقط یکسال از دولت باقی مانده است؟

در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهور، مجری برنامه خطاب به وی گفت که “شما سال ۸۴ به من قولی دادید و گفتید یکسری اسامی در جیبم دارم و به وقتش می‌گویم، آیا وقتش شده یا خیر؟”

رئیس‌جمهور پاسخ داد: من یکسری اسامی داده‌ام.

مجری برنامه ادامه داد: چون یکسال بیشتر از دولت نمانده است.

احمدی‌نژاد با خنده پرسید: شما از کجا می‌دانید؟ دولت جزو ملت است، ملت هم همیشه هست، پس هیچ‌وقت ملت تمام نمی‌شود. آرمان‌های ملت تمام نمی‌شود. پس این حرف‌ها همیشه هست.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: من صمیمانه از مردم تشکر می‌کنم که در برگزاری اجلاس همکاری بسیار خوبی داشتند و این اجلاس با همراهی مردم به خصوص مردم تهران به خوبی برگزار شد. ملت به زیبایی همکاری کردند و من از مردم ایران تشکر می‌کنم در برگزاری اجلاس خیلی‌ها همکاری کردند از جمله نیروهای نظامی، انتظامی، تشریفات و دیگر دستگاه‌ها. وفاق کم‌نظیری حاکم بود و همه کمک کردند، به بهانه اجلاس پاویون آبرومندی در فرودگاه ساختیم. ساختمان خوبی برای برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی احداث شد و وزارت مسکن وشهرسازی در این زمینه زحمت زیادی کشید.

وی ادامه داد: معاونت بین‌الملل ریاست‌جمهوری نیز زحمات زیادی کشیدند. بحث دعوت‌نامه‌ها، پیگیری این دعوت‌ها برای این مسائل زحمت زیادی کشیده شد. رسانه‌ها نیز انصافا همراهی کردند. رسانه ملی نیز همراهی خیلی خوبی داشت از کشورهایی که در اجلاس شرکت کردند نیز تشکر می‌کنم. در چند روزی که اجلاس کارشناسان، وزاری خارجه و سران برگزار شد همه مشارکت و فضا صمیمی بود و ما شاهد نمایشی از وفاق ملی بودیم.

رییس‌جمهور در پایان، در پاسخ به خواسته مجری برنامه که به مانند قبل هر سه‌ماه یکبار رئیس‌جمهور در تلویزیون حضور پیدا کند و در آذرماه با مردم سخن بگوید، با استقبال از این موضوع گفت: از نیویورک که برگشتیم حرفهای خوبی برای گفتن داریم و ان‌شاءالله در خدمت مردم خواهیم بود.