تحول فرهنگ کتابخوانی در جامعه نیازمند کار جهادی است

خورنا – مدیر کل نهاد کتابخانه های استان خوزستان کار در حوزه فرهنگ را بسیار مقدس و عملی جهادی در راستای ارزش های اسلامی و انقلابی دانست و گفت: تحول فرهنگ کتابخوانی در جامعه نیازمند کار جهادی است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام سیدلطف الله سپهر روز سه شنبه در نشست مشترک انجمن کتابخانه های عمومی و نهضت مطالعه مفید شهرستان اندیمشک در فرمانداری افزود:تلاش شهرداران ، شوراهای اسلامی و مدیران در عرصه فرهنگ یک کار جهادی در مسیر تعالی دانایی است و این همدلی و تلاش باید ادامه داشته باشد.

وی گفت: عملکرد مثبتی در کتابخانه های عمومی استان خوزستان شاهد هستیم و آینده روشنی برای ارتقا کمی و کیفی این نهاد در شهرستان اندیمشک نیز شاهد خواهیم بود.

حجت الاسلام سپهر بیان کرد:ارتقا فرهنگ مطالعه و تقویت این بعد فرهنگی موجب پویایی جامعه و کاهش بزهکاری شده و سلامت جامعه را تضمین می کند.

وی از اهتمام استاندار خوزستان به مقوله کتاب و کتابخوانی قدردانی کرد و گفت:در سطح شهرستان اندیمشک نیز زحمات خوبی برای این بخش در حال انجام است که قابل تقدیر می باشد.

مدیرکل کتابخانه های خوزستان گفت:در شهرستان اندیمشک برای هر ۹ هزار نفر ۷۲ جلد کتاب داریم که در مجموع آمار شهرستان آمار مطلوبی است اما باید در بخش عضو پذیری تلاش بیشتری شود.

وی تاکید کرد:شهرستان اندیمشک دروازه ورودی استان خوزستان و دارای جایگاه خاصی است که باید در این زمینه گام های بزرگتری برداشت همچنین منطقه دوکوهه با توجه به جایگاه فرهنگی که دارد باید در برنامه ها دیده شود.

وی گفت:اگر در دستگاههای اجرایی شهرستان فضایی در اختیار کتابخانه ها قرار گیرد نهاد کتابخانه ها نیز با استقرار تجهیزات و کتاب، آن را به یک کتابخانه برای مطالعه در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

وی افزود:برای مناطق حاشیه ای اندیمشک نیز برنامه ریزی شده و پیشنهاد ایجاد سه باب کتابخانه برای مناطق حاشیه اندیمشک به مدیر کل امور اجتماعی استانداری ارائه شده است.

فرماندار اندیمشک هم گفت:شهرداری های این شهرستان در راستای تحقق برنامه های فرهنگی کتابخانه ها و پرداخت سهم نیم درصد این نهاد تاکنون در حد توان همکاری داشته اند .

پیمان جهانگیری افزود:همراهی شهرداران و شوراهای اسلامی برای ارتقا کمی و کیفی برنامه های کتابخانه ها مطلوب است لذا باید در این عرصه با تعامل برای ارتقا جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش کرد.

وی اظهار کرد:توسعه کتابخانه ها یکی از دغدغه های موجود است و در جهت تخصیص اعتبار برای این نهاد فرهنگی با توجه به جایگاه خاصی که دارد تلاش جدی تری انجام خواهد شد.

فرماندار اندیمشک افزود:افزایش سرانه مطالعه تشویق و ترغیب شهروندان به این فرهنگ ارزشمند نیازمند تلاش همگانی است.

رییس اداره کتابخانه های اندیمشک نیز گفت:افزایش عضویت دانش آموزان به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در این قشر یکی از مهمترین برنامه هایی است که نیازمند همراهی آموزش و پرورش اندیمشک و بخش الوار دارد.
مسلم میرزاوند با تشریح عملکرد نهاد کتابخانه ها افزود:برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های شهرستان اجرا شده و بخش کودک هشت باب کتابخانه عمومی شهرستان نیز تجهیز شد.

کرامت میری رییس شورای شهرستان اندیمشک هم گفت: معماری بومی و سنتی در نهاد کتابخانه ها مورد توجه قرار گیرد زیرا وضعیت کتابخانه ها از لحاظ فیزیکی مناسب و در شان شهرستان نیست .

نوراله مرتضوی شهردار حسینیه نیز گفت:۲ باب کتابخانه حسینیه با توجه به استقبال مردمی اگر تجمیع شوند هزینه های بخش کتابخانه ها کمتر و خدمات کیفی تر می شود.
در این جلسه در خصوص برنامه ها و مشکلات نهاد کتابخانه های شهرستان اندیمشک بحث و تصمیم گیری شد.

شهرستان اندیمشک چهارباب کتابخانه مشارکتی و هشت باب کتابخانه عمومی دارد.