خسارت‌های پی در پی سیل در مازندران

خورنا: در پی بارش شدید باران در سوادکوه، آبگرفتگی، سیل و رانش در این شهرستان موجب خسارت به اماکن و محصولات کشاورزی شد.

لهراسب رحمتی معاون فرماندار سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه با اشاره به خسارات بارندگی شدید در سوادکوه خاطرنشان کرد: دهستان‌های ولوپی و سرخکلا بیشترین آسیب را دیده‌اند.

معاون فرماندار سوادکوه افزود: سیل و رانش زمین در دو مقطع زمانی با فاصله ۵ روز در سوادکوه رخ داد که برآورد خسارات مقطع اول آن نزدیک به ۴ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: برآورد هزینه برای آسیب‌ها و خسارات سیل مقطع دوم سوادکوه در حال ارزیابی است.

* خسارت‌هایی مداوم به یک روستا

رئیس شورای اسلامی روستای جمشید آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه با اشاره به خسارات ۲ سیل در ۲ هفته جاری به روستای جمشید آباد، گفت: سیل به منازل مسکونی و جاده ارتباطی و محصولات کشاورزی این روستا خسارت وارد کرد.

رسول خادمی تصریح کرد: تخریب ۳۰۰ متر جاده و سد اطراف آن، دو دهنه گوشواره پل و دو پل فلزی این روستا از پیامدهای سیل اخیر بوده است.

وی به تخریب سقف دو باب منزل مسکونی در این روستا اشاره کرد و گفت: انبارهای خوراک دام روستای جمشیدآباد و آبگرفتگی ۱۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری و تخریب یک هکتار از شالی‌های این روستا را نیز در این سیل شاهد بوده‌ایم.

خادمی افزود: ۶۰ کلنی زنبور عسل در این روستا نیز در معرض سیل قرار گرفت و از بین رفت.

وی از مسدود شدن چندباره راه ارتباطی این روستا به جاده اصلی اشاره کرد و از حضور بخشدار مرکزی و نیروی انتظامی در محل ورودی روستا خبر داد و افزود: اعضای جمعیت هلال احمر با حضور در روستا به ارزیابی می‌دانی پرداختند.

رئیس شورای اسلامی روستای جمشیدآباد با اشاره به عدم اجازه آبیاری برای لایروبی رودخانه این روستا با وجود پیگیری‌های مختلف گفت: وجود شاخه‌ها و تنه درختان در مسیر رودخانه موجب ورود سیل و آبگرفتگی در روستا می‌شود.

وی به رایزنی برای لایروبی ۳۰۰ متر از مسیر رودخانه جمشید آباد اشاره و خاطرنشان کرد: اداره آبیاری تنها با لایروبی ۱۵ متر موافقت کرده بود و این در حالی است که به دلیل تجمیع گل و لای و سر شاخه‌ها و تنه درختان شاهد انحراف مسیر رودخانه و مجاورت آن با جاده و ایجاد تخریب آن با بارندگی بوده‌ایم.

خادمی با اشاره به سابقه سیل در این روستا خواستار همکاری مسئولان برای لایروبی رودخانه و ایجاد دیوار حفاظتی شد.

* در ۵ نقطه شهر زیراب رانش رخ داده است

قاسم جند رئیس شورای اسلامی شهر زیراب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه از خسارات باران شدید اخیر به سوادکوه خبر داد و گفت: آبگرفتگی، سیل و رانش به مناطق مختلف شهر زیراب خسارت زد.

جند به رانش در بیش از پنج نقطه شهر زیراب اشاره کرد و افزود: گزارش کاملی از آسیب‌های باران اخیر تهیه شده است.

وی به آبگرفتگی معابر و خیابان‌های شهر زیراب اشاره کرد و گفت: در زمان بارندگی اخیر، عبور و مرور در برخی نقاط با سختی انجام می‌شد.

* رانشی در داخل شهر آلاشت نداشته‌ایم

علی نعمتی رئیس شورای اسلامی شهر آلاشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با حوادث غیرمترقبه در آلاشت اندیشیده شده است، گفت: ماشین‌آلات سنگین برای برداشتن رانش در برخی از جاده‌های آلاشت به چناربن اعزام شده‌اند و اقدام به پاکسازی کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر آلاشت افزود: به دلیل ایجاد سد در مناطق رانشی که در سال‌های اخیر انجام شده است، رانشی در داخل شهر نداشته‌ایم.

به گزارش فارس،وی افزود: در پنج نقطه آلاشت سد ایجاد شده است که نقش مهمی در جلوگیری از رانش و سیل داشته است.