عمده مشکلات بانوان آبادانی اشتغال است

خورنا: مشاور امور بانوان در فرمانداری آبادان در گفت‌وگو با فارس گفت: عمده مشکلی که بانوان آبادانی با آن درگیر هستند یافتن شغلی مناسب با معیارهای اجتماعی مناسب با محل زندگی آنان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، کمیته مشاوره امور بانوان فرمانداری آبادان از سال ۷۰ با دبیری این کمیسیون کار خود را در فرمانداری شهرستان آغاز کرده است.

این کمیته در حال حاضر با انجام فعالیت‌های گوناگون فرهنگی، هنری، اجتماعی، مشاوره فردی و خانوادگی حضور خود را در میان دیگر کمیسیون‌های فرمانداری منطقه مسجل کرده است.

شاکله اصلی این کمیسیون بر مبنای حضور یک مشاور فرماندار، دبیر و کارشناس بنیان گذاشته شده اما به سبب گستردگی کار و فعالیت‌ در حوزه زنان جذب یک نیروی جدید در امور جاری آن احساس شده و در حال حاضر یک نیروی جوان در کنار دیگر اعضا مشغول فعالیت است.

در همین راستا همه ارگان‌های اجرایی شهرستان آبادان موظف هستند یکی از بانوان توانمند و فعال خود را در حوزه زنان به این کمیته معرفی کرده و روتین کاری خود را برای همکاری مستقیم در اختیار مشاور فرماندار در امور بانوان قرار دهد.

این هدف در همه ارگان‌های اجرایی منطقه با همکاری یک خانم کارمند فعالیت‌های خود را در سطح گسترده‌تر و با حضور در همه ارگان‌های اداری شهرستان آبادان اجرا می‌کند.

در سال گذشته کمیته بانوان فرمانداری آبادان توانست مقام نخست استانی را در بین دیگر کمیته‌های بانوان استان خوزستان از آن خود کند.

مهساسادات محسنی‌فر با مدرک تحصیلی مهندسی منابع طبیعی از سال ۸۵ و با سمت مشاور فرماندار آبادان در کمیته بانوان آبادان مشغول به فعالیت شده است؛ در همین راستا به گفت‌وگو با وی برای معرفی فعالیت‌های این کمیته پرداختیم.

* فارس: در طول زمان فعالیت شما در شهرستان آبادان عمده مشکلی که خانم‌های منطقه برای حل آن به کمیته بانوان آبادان مراجعه می‌کنند بیشتر در چه حوزه و موضوعاتی بوده است؟

محسنی‌فر: من از سال ۸۵ در سمت مشاور فرماندار وارد این ارگان شده‌ام و در این سال‌های کاری مهمترین درگیری ذهنی که بانوان آبادانی با آن سر و کار داشته‌اند بحث اشتغال و تأمین هزینه‌های زندگی خود و یا خانواده‌های‌ تحت سرپرستی آنان بوده است.

* فارس: به طور مشخص بانوان آبادانی در یافتن شغل مناسب با معیارهای خود با مشکل روبه‌رو هستند و یا در کل هیچگونه اشتغالزایی برای آنان در منطقه وجود ندارد؟!

محسنی‌فر: امروزه همزمان با مدرن شدن زندگی انسان‌ها سطح سواد و فعالیت‌های اجتماعی همه اعضای جامعه به موازات هم رشد کرده و شکوفا می‌شود در این میان زنان و دختران ما نیز همپای مردان در راه تحصیل و ایجاد شغل فعالیت‌های چشمگیر از خود نشان می‌دهند بنابراین زمانی که سطح تحصیلات، آموزش، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی افزایش پیدا می‌کند توقعات برای رسیدن به تأمین نیازمندی‌های زندگی نیز بیشتر می‌شود.

* فارس: یعنی از دیدگاه شما جامعه بانوان امروز آبادان با کمبود شغل برای آنها روبه‌رو نیست، بلکه سطح توقعات این مشکل را به وجود آورده است!

محسنی‌فر: نه به هیچ عنوان این‌گونه نیست بلکه این دو به گونه‌ای لازم و ملزوم یکدیگر هستند به شکلی که افزایش سواد و تحصیلات باعث بالا رفتن انتظارات و توقعات بانوان شده  و در این حیطه به دنبال کاری هستند که مناسب با معیارهای خانوادگی، اجتماعی، تحصیلات، جنسیت و علاقمندی آنان باشد.

* فارس: چنانچه بانوان آبادانی خصوصاً زنان سرپرست خانواده از نظر تأمین هزینه‌های زندگی خود با مشکل روبه‌رو باشند آیا این کمیته توانایی تأمین هزینه‌های روزانه آنان را دارد؟

محسنی‌فر: کمیته بانوان آبادان اختیار و توانایی مالی چنین کاری را ندارد و البته خزانه‌دار هیچ ارگان حقیقی و حقوقی نیست اما می‌تواند با ایجاد زمینه‌های اشتغال و پرداخت وام‌ به بانوان دارای حرفه آنان را حمایت کرده و یا در ساز و کارهای اداره‌ای که برای رفع مشکلات مالی یا اجتماعی خود با آن روبه‌رو هستند با معرفی و حمایت مستقیم کمیته فوق به اداره مرجوع راه رسیدن به خودکفایی خانم‌های آبادانی را هموارتر کند.

* فارس: شما به‌عنوان مشاور در کمیسیون بانوان فرمانداری آبادان چه گام‌هایی را برای حل این مشکلات در شهرستان آبادان اجرا کرده‌اید؟

محسنی‌فر: یکی از اقدامات اساسی این کمیسیون افتتاح نخستین بازارچه خوداشتغالی بانوان شهرستان است که در حال حاضر این مکان با همکاری شهرداری آبادان افتتاح  شده و ۵۱ نفر از خانم‌های فعال در زمینه خود اشتغالی برای دریافت غرفه ثبت‌نام کرده‌اند که با عقد قرارداد به زودی فعالیت و فروش محصولات آنان در این مکان آغاز می‌شود؛ از دیگر اقداماتی که می‌توانم به آن اشاره کنم پرداخت وام‌های مشاغل زودبازده است که به خانم‌های دارای حرفه و تخصص تعلق می‌گیرد؛ همچنین یادآور می‌شوم درصدد احداث دومین بازارچه خوداشتغالی بانوان در روتین کاری خود برای زمان نزدیک هستیم.

* فارس: در این خصوص توضیحات بیشتری را بیان کنید…

محسنی‌فر: مکان‌یابی این بازار انجام شده و جانمایی برای دو نقطه از بلوار معلم و یک مکان در منطقه ذوالفقاری از سوی شهرداری به کمیته پیشنهاد شده که ما در حال بررسی ساز و کار این مکان‌ها هستیم.

* فارس: برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی یا مشاوره کمیته بانوان فرمانداری شهرستان آبادان در سال جاری شامل چه کلاس‌هایی می‌شود؟

محسنی‌فر: آغاز دوره‌‌های طرح امر به معروف و نهی از منکر برای کارمندان زن و مرد همه ادارات شهرستان و اهدای منابع آموزشی در طرح حجاب و عفاف شاغلان ارگان‌های اجرایی، برگزاری کلاس‌های رحمت بارقه نور برای کارمندان با معرفی استاد از سوی ما یا ارگان‌های مربوطه برای تدریس در طرح فوق، آموزش هلال احمر و امداد نجات در ۳۵ ساعت درسی و به صورت رایگان ویژه خواهران آبادانی در حسینیه‌ها و مراکز مذهبی و به شکل روتین برای همه فصول و در صورت تقاضا اجرا می‌شود.

فارس: کلاس‌های طرح بارقه نور ویژه بانوان روستایی و اجرای طرح رحمت در شهر با چه اهدافی برگزار می‌شود؟

محسنی‌فر: هدف از برگزاری کلاس‌های فوق برای همه بانوان روستایی و شهری مشترک است به شکلی که در این دو طرح مسائلی مانند بهداشت زنان، سلامت روان، اعتیاد، تغذیه، آموزش احکام و مدیریت اقتصادی در زندگی برای آنان آموزش داده می‌شود که مشاوران ما با هدف تقویت روحیه بانوان در زندگی، آشنایی با ناهنجاری‌های اجتماعی ویژه خانواده‌ها و فرزندانشان، شناسایی دختران آسیب‌پذیر و پیشنهاد راهکارهای درمانی آنان از طریق کلاس‌های مشاوره، تقویت اعتماد به نفس و بالا رفتن سطح سلامت روان بانوان آبادانی از اهداف این طرح را دنبال می‌کنند.

* فارس: تاکنون چه تعداد از بانوان روستایی و شهری زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند؟

محسنی‌فر: در سال جاری ۱۸ کلاس طرح رحمت با حضور ۹۰۰ نفر از بانوان ساکن در شهر آبادان اجرا شده و ۱۶ کلاس بارقه نور برای بیش از ۷۰۰ بانو شرکت کننده در روستاهای شهرستان آبادان برگزار شده است.

* فارس: چه برنامه‌های برای آینده تدارک دیده‌اید؟

محسنی‌فر: یکی از اقدامات اساسی این کمیته برای آینده نزدیک تأسیس یک مجتمع فرهنگی و هنری است که در ابعاد وسیع برای حضور طیف بیشتری از بانوان آبادانی ساخته می‌شود و در حال حاضر با مشخص شدن مکان این مؤسسه طرح برای مناقصه به پیمانکاران معرفی شده و تا کنون ۹۵ میلیون تومان اعتبار اولیه برای آن جذب شده است.

* فارس: کمیته بانوان فرمانداری شهرستان آبادان در چه زمینه‌های دیگری فعالیت دارد؟

محسنی‌فر: این کمیته مسئولیت برگزاری برنامه‌های ستاد دهه فجر را بر عهده دارد همچنین در هفته زن با برگزاری هشت نمایشگاه حجاب و عفاف در مناطق مختلف شهر آبادان برنامه‌‌های فرهنگی خود را دنبال می‌کند.

* فارس: سخن پایانی…..

محسنی‌فر: از عمده اهداف کمیته بانوان فرمانداری آبادان با توجه به هجمه‌های فرهنگی غرب و شبکه‌های ماهواره‌ای تأکید بر حفظ بنیان خانواده‌ها است؛ امروزه دنیای غرب برای آنکه به اهداف سلطه‌طلبانه خود برای تسلط به دیگر جوامع دست یابد بنیان خانواده‌ها را هدف قرار داده و در این میان شناخت بانوان از حوادث و رویداد‌های جاری در جامعه بین‌الملل از اهمیت زیادی برخوردار است به شکلی که حفظ بنیان خانواده و برقراری آرامش در خانه باید از الویت‌های کاری یک زن ایرانی مسلمان باشد و این راه تنها با بالا بردن سطح آگاهی، شناخت راه‌های صحیح ارتباط با همسر و فرزندان، بالا بردن سطح سلامت روانی و جسمی مادران، فرزندان و همسرانشان میسر می‌شود.